Hvordan laver jeg knive til stansemaskine?

En har købt sig en stansemaskine . Der fulgte en del jern/knive/skabeloner med, men ikke lige dem, som jeg skal bruge. Der fulgte også stål til knivene med, det ligner fjederstål m. en æg på den ene side. Er der nogen, som har erfaring udi fremstilling af skabeloner?
Jeg skal have nogen til handsker, luffer, moccasiner og noget hesteudstyr. De skal helst være monteret i trærammer, da jeg ikke kan svejse(men ok, det kan min smed;-)).
Gode ideer modtages gerne...
Med tækkelig hilsen
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

En har købt sig en stansemaskine . Der fulgte en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så fik jeg fik endelig billederne ind, de andre forme blev færdig her til aften. Og så skal der laves sutsko!
Jeg klarer det der med overskæringen m den omtalte James Bond sav, stålet skal bare være totalt fikseret i begge ender så det ikke kan flexe det mindste, så bliver det pænt. Jeg får nok øvelsen, jeg har jo indtil videre kun lavet stanseknive til en str. ca 41 og jeg håber da at i det mindste datteren også vil have et par sutsko, i en lidt mindre udgave ....
Mth
Helle,

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Ser fint ud.

Kunne forestille mig at du så skal i gang med pels-symaskinen.

PS:

Sjovt at sy med en sådan.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nemlig, det er aftenens projekt......Så kan jeg endelig få ryddet spisebordet for knive i alskens former;-).
Mvh
Helle
Ps
Ja det er sjovt, når den ER trådet :-)

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Ja rigtigt men kun den ene' tråd, det havde de maskiner (på Tek. Sk. Fr. Berg Kbh.) vi syede på i alle-tilfælde, om der skulle være en anden type ved jeg så ikke noget om.

Men den du har er der vel en vandret "gående nål på" og ditto fremførings hjul også, du bruger vel en strikke-pind til at "lægge" pelsen under syningen.

Har syet en rulams vest og et par luffer som ekstra opgave. (& vest med lommer & foer i ræveben små rektangulære stykker som var syet sammen til et' stykke)

PS.

Det værktøj jeg lavede rids/foto af, hvad har du lavet disse af, og forhåbentlig så lille slids som muligt?

Kan de holde? 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg prøvede at lave de der gafler i alskens træ, men intet holdt. Rillen/slidsen flækkede bare ned gennem træet. Og med en manchet til at stoppe flækkeriet, så drejede de rundt. Men pyt, et skruestik, nogle træplader, et par store svensknøgler, en trækølle og andre småsager, jamen så kom jeg igennem alle discipliner i bukkekunst.
Min pelsmaskine er som du omtaler, en næsten ny Allbook & Hashfield, af udgaven Succes. En lille niftig sag.
Har du mønstret på dine luffer endnu?
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Annonce
Nej desværre ikke de er på den fagskole jeg var på for ca. 20 år siden, syede i stof (et fag for sig) lærte om møbelpolstring, materialer dertil og pels i alle afskygninger.

Betalte bare for de stykker rulam skind jeg brugte, skablonerne er som "sagt på skolen, jeg kan prøve om jeg kan finde lufferne (er jo lagt til side - - & hvor var det nu det var osv.) og ta' et foto af disse, måske også vesten hvis det skulle være?

Vil tro du "bare" lægger din hånd på et stykke papir & tegner af, med tommelen strittende lidt ud, og lægger rigeligt til til søm-rum vil jeg mene.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er sådan man laver grill-handsker;-).
Jeg vil da gerne se vesten,-det er da altid spændende at se, hvad andre har bedrevet. Sæt nu man kunne lære noget!
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Det tror jeg nu ikke at jeg kan Raknes.

Et hurtigt "skud" i dårligt belysning men håber det går, ikke noget særligt.

Ville gerne ha' lavet vesten længere ned over lænden, men læren nægtede at lade mig lave det sådan, trenser og kantbånd syet på.

Spænder af bøffelhorn 10 kr,- pr stk.

Ikke noget jeg bruger til daglig, ligger i bunden af et skab.

Nå det driller mig noget. forsøger at lave en tråd under gallariet under andet. 









Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis