ventilation af fladt tag uden udhæng - den bedste løsning?

Hej

Jeg er ved at lave et kombineret gæstehus og værksted med ensidig hældning uden udhæng og skal i den forbindelse finde den bedste løsning til ventilation af taget.

Taget er opbygget på følgende måde:

Spær: 195 mm
masonit
50 mm regel til luftspalte
brædder
tagpap
tagterrasse


Væggene er i brædder - klinkbeklædning

Spørgsmålet er, hvordan jeg bedst får luften gennem taget. Jeg har søgt efter aflange ventilationsriste i 50 mm. højde, men ikke fundet nogen. Spørgsmålet er også om det er den bedste løsning, både æstetisk, praktisk og prismæssigt. Desuden kan jeg godt være nervøs for, at der kommer vand ind, når jeg ikke har udhæng.

Pilene på den vedhæftede tegning viser hen til de seks åbning, som jeg er mest interesseret i, at få svar på.

Giv venligst nogle bud på den  bedste løsning, tak.

VH Søren

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare lave udluftning helt oppe i stern kanten, nogenlunde opbygge som en ventileret kip, der er vel ingen der kan se denne blev opbygget som sandwich konstruktion, så der er ordentligt ventilation.
Tak, Koluda, du har en imponerende svarfrekvens her på sitet. Jeg forstår dog ikke helt dit svar, for hvad ligger der i ordet "sandwich-konstruktion"?

Jeg vil gerne have, at klinkbeklædningen går op og dækker tagterrassen, dvs. 15-20 cm. højere end luftspalten - uden fremspring. Håber du kan gøre mig klogere.
Okay, så ville jeg nok gå en anden vej.

Lav dine huller lidt lavere i beklædningen, en der er op til underkant tagbrædder, så slipper du for slagregn og fygesne kommer ind den vej, dine riste ville jeg nok udskifte med en strimmel ventilationsrist / gitter, som holder insekter og blade væk.
@koluda: mener du, at jeg skal gøre som vist på vedhæftede tegning, altså skærer hul lige under den ovenstående bræt, som jo stikker 10-12 mm. ud over??

Hvad mener du i øvrigt med en "strimmel ventilationsrist/gitter"? Er det noget på en rulle, siden du kalder det en "strimmel"?

VH Søren
Jep, kan bla. fåes på rulle.

Jeg ville dog ikke skære ud, men lægge det mellem klinken, så en stribe fremgår, frem for en masse små felter.
Hej srathje....
Hvad fandt du ud af mht. udluftning af dit flade tag uden udhæng?
står selv med udfordringen nu:-)
mvh. kkstaal
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis