Mørtelblanding - Kalksandsten i 70'erne og 80'erne

Jeg står og skal reparere lidt murværk på vores garage (opført 84) og lidt fuger på vores hus (opført 72).
Begge bygninger er med glatte kalksandsten og både hus og mursten skal senere enten fuldpudses med armering, eller vandskures.

Mit problem lige nu er dog, at jeg er i tvivl om hvilken mørtelblanding jeg skal benytte. Det er jo vigtigt den passer i bl.a. hårdhed i forhold til det resterende, da jeg ellers skaber spændinger i murværket og derved potentielt nye skader. 

Så hvordan undersøger man hvad for en mørtelblanding man har i ens murværk? 
Kan man undersøge det ud fra bygningstidspunkt mm.?
Vil et byggemarked (XL-byg) kunne vurdere det hvis man medbringer et flig af det e.lign.?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg ville uden tøven bruge strandmørtel, købes i sække i 9% blanding og kan bruges direkte og kan forstærkes med læsket kalk. Det kan være en murerskefuld til en 10 - 15 kg strandmørtel.
Tilslag af cement, som du nok vil få anbefalet fra flere sider, vil kun gøre mørtlen mere sprød og gøre at den ikke kan ånde, med risiko for at puds skydes af i frost, grundet fugt bag cementen.
Men dette er religion, og der er startet krige på svagere grundlag.

mvh

 varmetossen

Hej.
Ja, og det er derfor jeg foreslår kalkbaseret behandling. Når man opbygger lag på en væg, skal de de blive svagere udad, og derfor vil det være helt forkert at bruge cement i dit tilfælde. Og efter min mening slet ikke 'kunstige' produkter som fliselim eller andet.
De gamle principper har virket i århundreder, så der er ingen grund til at mistro dem nu. 
Og det er også det billigste.

mvh   

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis