505 jolle

Hej lav-det-selv

Jeg vil høre om nogle kender til sejlads i en 505 jolle. ( 2 mands sejl jolle)

Har tænkt på at købe en sammen med min makker til kapsejlads.

Men vil høre om det er muligt at sejle sådan en selv også. Eventuelt kun ned et sejl. Da vi ikke altid kan sejle sammen.
Eller vil den vælte.
Ved godt det optimale er 2 personer.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er absolut IKKE en begynderjolle, og gasten skal allerede ud trapezen ved ca. 4 m/sek , så man må nok sige at den ikke er egnet til solosejlads, og kun beregnet for øvede jollesejlere. Ellers bliver den let en slags badedyr.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ved godt den er meget svær at sejle. Men også rimlig dyr jolle. Vi har begge sejlet jolle i mange år ved siden af vores kølbåds sejlads.
Må nok sande at det måske er mere relistisk med contender jollen. Som jeg tidliget har sejlet. Da jeg så ikke er afhænig af hvornår min makker kan sejle.
Og contender er også et badedyr i starten.
jeg må indrømme at den jolle er jeg blank på, men det ser spændende ud.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er en sjov 1 mands jolle. Sejler også stærkt.
Men ikke som 505 jollerne.
Kan prøves i århus og på sjæland.
Men man skal kunne lide trapetz sejlads.
Det kunne nok være sjovt at sejle stærkt, men jeg synes at huske fra min katamaran tid, at man vænner sig til det, og lidt af facinationen forsvinder. Ikke mindst syntes jeg det var lidt træls at være våd altid.
Med den jolle mister du så det sociale aspekt ved at kunne sejle med en makker.
Personligt synes jeg at en Snipe på mange måder er skøn at sejle, hurtig, men ikke som dine valgte . Den kan så også bruges til ren hygge, men der er vi nok ikke lige enige.
Nu skal man så lige huske, at jeg er blevet 68, og det kunne ha' indflydelse på valget af sejljolle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Der er hellet ingen der siger at vi skal være enig. En af de ting ved sejllads der er fedt, er nettop at det er noget for os alle.

Har i dag snakket med en 505 sejler ang singel sejlads, han siger at hvis man bliver inde når det blæser mere end 5 s/m kan man godt men kan ellers sætte 420 jolle sejl på den ved singel sejlads men altid med følgebåd. For hvis den vælter med masten helt ned kan den være svært at rette op igen.
Jeg vil aligevel kun sejle selv når sønnen er i sejlerskole og der har vi altid msnge rib ude. Ellers kan det være at andre vil have en tur.
Så jeg må se om det ikke bliver 505 jollen.
Skal lige ud og prøve en inden det bliver for koldt.
Held med det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvor tit er det lige det blæser under 5 sekm. i Danmark ?
Jeg har sejlet 505 i mine unge dage.

Det er ganske rigtigt en sjov og våd jolle.
Man får meget øvelse i at rejse den op.

Vi syntes at vi var allerbedst til at rejse den op, når vi kunne gøre det uden at blive våde - ikke andet end at få våde fødder. Det er en god øvelse i at komme ud på sværdet i det rigtige øjeblik.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis