Volvo Penta MD 2030B - 1998

Jeg har opdaget et par problemer med vores motor her i løbet af sensommeren.
Det første er at der er rust i kølevæsken. Er der nogen der har et bud på hvor jeg skal starte med at kigge motoren efter, for at få fjernet den rust der er i mit kølesystem?
Jeg tænker selv at problemet ligger i varmevekseleren, hvor der muligvis kan være gennemtærring imellem søvand og kølevandes kanalerne.
Det første jeg har prøvet er at skifte kølevæsken, men det blev ikke den store succes, da vi kun kunne få ca. 1 liter ud igennem den dertil beregnet aftapningshane i siden- skal motoren køre for at få alt kølevæske ud? Mener at motoren tager ca. 4 liter ialt.

Den andet problem er at der kommer betydeligt flere vibrationer i hele båden, når vi kører med omdrejninger over 2300. Dette gør at vi kun kører med motoren på 1800 omdrejninger, hvor det hele føles/lyder til at køre bedst.
Løsningen tror jeg ligger i skruen (ubalance) eller i skruakslen, som måske er en anelse skæv eller det kunne måske også være noget med motorophæng?

Motoren er en Volvo Penta 2030B fra 1998.
Søger også værksteds manualen til motoren, hvis nogle har en liggende som de vil sælge.

Thomas
Den glade ejer af en Beneteau Oceanis 381 fra 1998
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen bud på, hvorfor der er rust i kølevæsken? Rusten ligger som en form for hinde i overfladen i varmevekseleren og man kan nemt se den grønne kølevæske hvis man bryder overfladen.

Thomas

Thomas
Hvis din motor er ferskvands kølet med søvand som køle middel til ferskvandet, har du to steder du skal aftappe vandet. For at ferskvandet kan løbe ud af varmeveksleren er du nød til at afmontere  en af slangerne øverst på veksleren, ellers bliver der blot undertryk som holder vandet tilbage. Jeg tror ikke at det er din varmeveksler der afgiver rust med din cylinder-e, selve varmeveksleren er lavet med kobber eller messing rør hvor ferskvandet løber igennem, jernrør vil hurtigt blive tæret op i sådan et system. Hvis der var søvand i din ferskvands køling vil der ikke være frostvædske tilbage i systemet, så efter din beskrivelse er det ikke der problemet skal findes. Når du har frostvædske i dit fersvands system skal du ikke tømme den om vinteren, det giver nemlig rust problemer fra de utørende kølekamre omkring cylinderen.
Jep
og gammel kølervæske kan have mistet sin korrosionsbeskyttelse
faktisk bør man skifte den ud efter tre år mener jeg det er
skal selv ha det gjort i år
Tak for svaret og ikke mindst fif,Håndværker.

Jeg troede at det var nok at åbne for trykventilen/påfyldningsdækslet i toppen, for at undgå undertryk. Sted nr. 2 til aftapning har jeg ikke set eller læst mig til nogle steder - men jeg leder igen (hanen jeg har fundet indtil videre, sidder på siden af motoren i styrbord side). Det kan være at problemet løser sig selv når jeg engang får tappet alt kølevæske af og fyldt nyt på.

Thomas
Tak for input 25

/Thomas

Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind