Jeg har opdaget et par problemer med vores motor her i løbet af sensommeren.
Det første er at der er rust i kølevæsken. Er der nogen der har et bud på hvor jeg skal starte med at kigge motoren efter, for at få fjernet den rust der er i mit kølesystem?
Jeg tænker selv at problemet ligger i varmevekseleren, hvor der muligvis kan være gennemtærring imellem søvand og kølevandes kanalerne.
Det første jeg har prøvet er at skifte kølevæsken, men det blev ikke den store succes, da vi kun kunne få ca. 1 liter ud igennem den dertil beregnet aftapningshane i siden- skal motoren køre for at få alt kølevæske ud? Mener at motoren tager ca. 4 liter ialt.
Den andet problem er at der kommer betydeligt flere vibrationer i hele båden, når vi kører med omdrejninger over 2300. Dette gør at vi kun kører med motoren på 1800 omdrejninger, hvor det hele føles/lyder til at køre bedst.
Løsningen tror jeg ligger i skruen (ubalance) eller i skruakslen, som måske er en anelse skæv eller det kunne måske også være noget med motorophæng?
Motoren er en Volvo Penta 2030B fra 1998.
Søger også værksteds manualen til motoren, hvis nogle har en liggende som de vil sælge.
Thomas
Den glade ejer af en Beneteau Oceanis 381 fra 1998