lås til have låge

hej her på lds.

jeg har været igang med at lave en havelåge, og er nu kommet der til hvor jeg skal finde en "lås" til den så man kan lukke den.

men hvad skal jeg bruge har prøvet med en GLIPFALD, men den skal jo helst lukke ind over noget hvis i forstår?

håber der er en der har en god løsning lågen er lavet i træ og muren den lukker op mod er i muresten

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne eventuelt vende den, så hængslerne sad på mursiden

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvor høj er lågen?

Hvis den ikke er særlig høj, kunne du montere en skudrigle der skyder ind i et hul i muren. Den løsning har jeg brugt på vores låge. Evt. Med en lille metal manchet/bøsning i muren, så det ser pænt ud.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

jeg har monteret en stolpe på muren, hvor så lågen hænger på, glipfald på den modsatte side, det virker fint nu på 6 år

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hvor får man sådan en metal bøsning? Lyder måske dom en okay løsning, det eneste minus er hvis man glemmer sætte den i vil den kunne vride længere rundt :-/
Lågen er ikke højere ind 80cm
Kan du ikke sætte en møbellås ala. den slags der b.la. bruge i postkasser, på disse er der en låse-pal (låsepalen kan forlænges, og lave et tilsvarende låseblik til at skrue på væggen.

Bor et hul der passer til diameteren af møbel-låsen i din låge spænd låsen på lågen med medfølgende møtrik.

Er lågen for tyk (det er den helt sikkert) kan du lave et større hul så du kan spænde låsen fast, derpå luser du dette store hul ud med en passende prop til sidst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Et par kraftige magneter måske?

En på lågen og en på huset, monteret så de tiltrækker hinanden hvor lågen lukker - måske er det nok med en enkelt på lågen og så et stykke jern på huset... Er nok ikke børnesikkert, men det blev der jo heller ikke spurgt til :-)

Den fangede jeg desværre ikke helt..

Men tror måske det bedste bud ind til nu er noget med at bore et hul i muren og sætte en slags bøsning i..

Det eneste minus er det kunne havde været lækkert hvis man lige som lukkede lågen op mod noget, så når men lukkede lågen fastlåste den mekanisk af sig selv der
Min tanke var at placere en magnet i lågen og en anden på huset (modsat polariseret)... Disse magneter vil så tiltrække hinanden og holde lågen lukket... Så skal den bare have et skub for at åbne

tak for alle de fine svar.. så er der lidt og lave i weekenden :-P
Det endte med at blive en skyderegel på 750mm som blev kortet af i passende længde :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis