Indstille varme pumpe

Hej alle

Har lige fået monteret min varmepumpe, men hvad er det bedste den skal stå på i fremløb for at spare
Lige nu står den på 45 frem og brugsvand 55 grader ? Et det det rigtige at stille den på?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo lavere fremløbstemperatur jo bedre.
Hvordan opvarmer du dit hus ?
Gulvvarme er bedst. Radiatorer skal værre så store som muligt. Undlad gerne termostater men lad en udeføler styre varmepumpen (hvis muligt)
45 grader i fremløbstempetur er MEGET ved disse grader -når det bliver rigtigt grønlænderkoldt kan varmepumpen ikke klare at opvarme dit hus.
Håber da at du har haft en (dygtig) varmepumpekonsulent ude og vejlede dig om dit køb og brug af varmepumpe.
En varmepumpe er et LAVtemperatursystem -et olie/naturgasfyr er HØJtemperatur anlæg

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Kender flere der har pumpen, og den virker uden problemer selvom det bliver mega kold, , det jo ik en billig Bilka pumpe, den er bygget til at klare alt slags vejr , 100.000 kr koster anlægget , nogen siger 45 grader er normalt andre siger andet som dig
Problemet med varmepumper er at de er kede af for høje temperaturer -og at nogen sælgere "glemmer" at for tælle det væsentlige -Nemlig forskellen på LAV- og Høj-temperaturanlæg. -Og at COP på en luftvarmepumpe er beregnet ved en udetemperatur på + 7 grader.

Har lige lavet service på et jordvarmeanlæg der er 2 år gammelt -af et godt, anerkendt Svensk mærke.
Anlægget kostede 100+ men "desværre" glemte den flinke sælger at fortælle ejerne om det specielle ved varmepumpedrift
Nu er der opsat ordentlige radiatorer, lavet gulvvarme -samt isoleret ganske kraftigt - og nu er der ved at være styr på omkostningerne ved varmepumpen -Det kostede så ejerne 100 kilo mere end de havde regnet med :-(
Men her skal vi helst ikke over 40 grader i fremløb ved DUT (- 16 grader) - og gerne ende på ca 6000 kw i opvarmning om året incl. varmtvand.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Udover hvad Shortcut skriver.

En varmepumpe skal kører med lavest mulige temperatur. Jo lavere temperatur den kører med desto bedre COP (virkningsgrad). Derfor skal pumpen kører med flydende kondensering, hvilket vil sige at fremløbstemperaturen indstilles efter behovet. Når det er småkoldt som nu (ca +9ºC) udenfor skal der kun en lille smule varme til, og derfor kan fremløbstemperaturen være lav. Når det bliver fimburgerkoldt skal der noget mere til, og så skal fremløbstemperaturen være højere. Varmepumpen har en funktion, der kan afpasse fremløbstemperaturen. Det er varmekurven.

På min VP er varmekurven sat til
32º fremløb ved -15º udetemperatur og
22º fremløb ved +20º udetemperatur.
Der skiftes til sommerdrift, når udetemperaturen har været over 17º i tre timer.
Udeføleren fortæller VP'en, hvad temperaturen er udenfor, og så finder VP'en ud af, hvor varmt fremløbet skal være.
På den måde kommer VP'en til altid at kører med den lavest mulige temperatur og den bedst mulige økonomi.

Brugsvandet kan med fordel sættes til ca 45º og varmtvandsspids en gang om ugen for at undgå legionella.
Hvis I ikke har et stort behov for varmt vand om natten kan I med fordel blokere VV-produktion i nattetimerne. Jeg har blokeret VV-produktion fra kl 18 til 0430 på hverdage. Det sparer pumpen for en del starter og småkørsler.

Tallene i min varmekurve er til et topisoleret hus med gulvvarme over alt, så de er noget lavere end hvad man vil have brug for i et "almindeligt" hus.

Hvad er det for en VP?
Hor stort er dit hus?
Hvor godt er det isoleret?
Har du gulvvarme eller radiatorer eller begge dele.?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis jeg var dig ville jeg da lige ringe og snakke med montøren, han må vide hvad den korrekte indstilling for dit anlæg er.

Mvh
Tim Petersson
http://varmepumpe-guide.dk/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis