"Design" af rørføring

Hej

Jeg bor i et hus fra 30'erne, som har de oprindelige vandrør installeret (pånær dem jeg allerede har fået skiftet pga. tæring). Efterhånden er der et par "bøvser" at se på nogle af dem og jeg påtænker derfor at få skiftet mine brugsvandsrør - også fordi jeg på sigt skal i gang med at renovere to badeværelser på 1-salen (et toilet og et bruserum). Inden det projekt påbegyndes (eller samtidig) vil jeg gerne sikre mig, at alt er i orden.

De gamle rør er uisolerede galvaniserede rør i 3/4". De fremføres synligt i kælderens loft og forgrener sig på vejen til tre tappesteder i kælderen, køkkenet i stueetagen og føres gennem et skab op til førstesalen, hvor de forsyner to rum (to håndvaske, et toilet og et badekar).

I den nuværende installation er det varme vand meget længe om at ankomme til såvel køkken som førstesal - givetvis mest pga. rørdimensionen, men vel også pga. den manglende isolering? Herudover er trykket ikke imponerende på førstesalen, hvis der er mere end et tappested åbent ad gangen.

Mit mål med en ny installation vil derfor være:
  • Så vedligeholdelsesvenligt og langtidsoldbart som muligt.
  • Hurtig fremføring af varmt vand til tappestederne, så vandspild undgås. 
  • Passende tryk på førstesalen ved flere samtidigt åbne tappesteder.
Nu til spørgsmålet. Hvordan ville I 'designe' denne installation? Jeg har haft en VVS'er ude for at give tilbud, men var ikke så imponeret.

Jeg kunne godt tænke mig, at få skiftet til PEX (eller ALU PEX), men for at opfylde ovenstående 'krav':

Skal der fremføres separat PEX til hvert tappested? Hvis ja, så er det jo 8 gange 2 rør og det bliver s'gu da svært at lave særligt pænt, når det skal hænge i loftet - specielt med isolering af varmtvandsrørene.
Skal jeg fremføre en større dimension ALU PEX en i ovenstående løsningen og så forgrene på vejen til de forskellige tappesteder? Som den nuværende løsning - bare i PEX?
Skal jeg bibeholde de galvaniserede rør (altså skifte dem!) i kælderen med deres nuværenede dimensioner og forgreninger, men dog isolere og blot skifte til PEX i forbindelse med renoveringen af 1. salen?

Håber det giver mening :-)

Mvh. Henrik




10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale Alupex-rør som hovedrør fra kælderen, og derfra lave henholdsvis seperate koblingsledninger hvor det passer, og fordelersystem til pex til de nye badeværelser. Så undgår du edderkoppespindet af pexrør langs lofterne.
Ventetiden på det varme vand til overetagen kan løses med en cirkulationsledning fra vandvarmeren.

Jeg kommer gerne forbi og kigger uforpligtende på udfordringen.

Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
Skrevet af nygaard vvs på 01 okt 2013 22:28

Jeg kommer gerne forbi og kigger uforpligtende på udfordringen.

Dette her er kundefiskning, og er vist ikke tilladt på LDS.

Ordensregler:

Reglerne kommer hermed:

  1. Man taler ordentligt til hinanden
     
  2. Der er ikke dumme spørgsmål... 
     
  3. Stavning og formuleringsevne er ikke til diskussion eller omtale
     
  4. Kritik bør i stedet vendes til at foreslå en anden løsning
     
  5. Ros og opmuntring af andre er en vigtig del af amatørglæden, husk det.
     
  6. Race, religion og politik hører ikke hjemme på siden under nogen form
     
  7. Reklame er ikke tilladt når formålet er at reklamere for et firma, et produkt eller en kommerciel hjemmeside.
     
  8. Men omtale af et produkt eller firma kan være relevant som en del af et forumindlæg 
     
  9. Brugernavn kan ikke være et firmanavn eller www-adresse
     
  10. Der kan tilknyttes en linie i normal skrift og størrelse og i sort farve i signaturen med angivelse af firma eller www-adresse.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg synes bestemt ikke det overtræder retningslinjerne. Jeg ser ikke indlægget som reklame.
Tværtimod synes jeg det er dejligt, at der er professionelle som gider at bruge tid på at hjælpe gør-selv-folk.
Derudover tilbyder han jo at se på det uforpligtende. Dvs der er ingen penge i det. Og manden er jo klar over, at han har med en gør-det-selv-mand. Så spørgsmålet er hvor meget fortjeneste der er at hente her :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.
Når man pludselig sætter fuld skrue på at svare på nye og ældre indlæg og præsenteer sig med firmanavn og telefonnummer, så er man, også efter min mening, over grænsen.

 mvh

 varmetossen

Min opfattelse er, at når en proff tilbyder at komme forbi uforpligtende, så er det for at øge muligheden for at få noget forretning og tjene nogle penge. Enten det så er ved at sælge nogle materialer eller arbejde. 
Det er der ikke noget galt i, men det skal ikke være på dette forum. 

Der er en del proffer, der skriver herinde. Jeg kan da i forbifarten nævne Polobjørn, Koluda, Orla Nautrup og Spætten. De øser af erfaringerne opnået gennem mange år, men uden at anbefale sig selv og aldrig med tilbud om "at komme forbi og ....". Deri ser jeg en stor forskel.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Hej Forum

Jeg beklager hvis jeg har trådt nogen over tæerne her, det var ikke hensigten. Jeg havde ikke læst reglerne, men faldt tilfældigt over forummet, og havde tid til at svare igår aftes. Det sad jeg så og hyggede mig med. Jeg havde egentlig ikke til hensigt at fiske kunder, men skabe troværdighed omkring mine besvarelser. Det giver vel lidt mere pondus at et svar kommer fra en fagmand.

Jeg tilbød kun at se på Medusas arbejde, fordi han selv havde skrevet, at han havde haft kontakt til et vvs-firma - derfor opfattede jeg ham ikke som gør-det-selv mand.






Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
Jeg synes der overtolkes på retningslinjerne. Der står intet om hvad der må stå i ens signatur og manden svarer jo på spørgsmålet.

Jeg siger ikke, at jeg ikke også kan læse, et håb om en lille opgave der kunne indbringe fortjeneste. Men "reklamen", om man så definerer det sådan, er så lille, at jeg synes det er at gå i små sko. Så hellere acceptere det og nyde godt af den erfaring som de proffessionelle byder ind med.

Bare min holdning

Beklager til den oprindeligere spørgsmålsstiller, at tråden kommer til at handle om alt andet end hvad du spørger om.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Lige en kommentar fra spørgsmålsstiller :-)

For det første vil jeg jo sige, at jeg er glad for, at der i det mindste er en (Nygard VVS) , der svarer på mit spørgsmål. Det var jo sådan set derfor jeg stillede det oprindeligt :-) Tak for det.

Når det så er sagt, så er jeg jo ikke så naiv, at jeg ikke ved, at en uforpligtende snak om en løsning ikke også kan afføde en opgave til selvsamme. Dog synes jeg, at det er et plus at Nygaard underskriver sig med en rigtig signatur - så ved jeg, hvad jeg har at forholde mig til, når jeg læser hans svar - og også hans tilbud om at kigge forbi.

I forhold til reglerne kan jeg godt se, at det ligger på grænsen - men jeg føler mig nu ikke stødt på manchetterne. Han svarede jo på mit spørgsmål og tilbød også at komme forbi. Havde han kun tilbudt at komme forbi - så ville det klart være over grænsen efter min mening.

Jeg er klar over, hvad jeg som gør-det-selv mand må og ikke må, hvad angår VVS. Som nævnt har jeg haft en VVS'er ude og jeg synes ikke rigtig hans ide-rigdom var noget at prale af - så derfor spørgsmålet. Den endelige løsning bliver sikkert noget med, at dele opgaven - så jeg laver, hvad jeg kan lave på forhånd og VVS'eren laver det, der SKAL laves af en VVS'er. Man er vel GDS'er :-)

Mvh. Henrik

Jeg kommer gerne forbi og kigger uforpligtende på udfordringen !

Det er da rent salgs gas, hvis du ikke kan se det må du have skole pengene tilbage. Enhver ved da at der altid følger noget med når det ordvalg bliver brugt, og jeg ser det som ren reklame for eget firma, især den måde det er stillet op på i Nygaard` avatar.
Skrevet af christiannielsen på 02 okt 2013 10:10
Jeg synes der overtolkes på retningslinjerne. Der står intet om hvad der må stå i ens signatur og manden svarer jo på spørgsmålet. 

Fra ordensreglerne:
10. Der kan tilknyttes en linie i normal skrift og størrelse og i sort farve i signaturen med angivelse af firma eller www-adresse.

Jo, der står lige præcis, hvad man må.

Vi har gentagende gange her på LDS oplevet diverse smartenheimere, der bruger forum til at reklamere for egne produkter og virksomheder under dække af at rådgive. Det har vi det ikke så godt med, for nu at sige det pænt. Vi plejer at kalde den slags for nassereklamer.

Jeg undlod med vilje at bruge ordet i forbindelse med Nygaards indlæg, da jeg har valgt at opfatte hans indlæg som en hjælp til trådstarter. Hvis du bemærker det, så skriver jeg i en venlig tone og gør opmærksom på reglerne.

Chr. 

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis