Gulv under terræn. Løsning søges

Hej

Jeg er ny her i fora. :-)

Vi har et hus med en 38kvm tilbygning hvor gulvet ligger ca 40 cm under terræn. 
Tilbygningen er fra 1966. 
Jeg kan ikke umiddelbart hæve gulvet. Så bliver lofthøjden alt for lille. 
Jeg havde tænkt lidt på, for at undgå op fugtning at fylde perlesten op langs soklen i højde med gulv. Så der ikke kommer til at stå fugt. Jeg ved at grundvandsspejl er ca 1.3meter under terræn og vi har en meget let sandjord. Så jorden dræner rigtig godt.   Der er iøvrigt ingen fugt at spore indvendig på soklen. Ej heller saltudtræk osv.

En anden løsning jeg har tænkt på er simpelthen at sænke terræn med de 40 cm f.eks 50-100 cm fra sokkel og afslutte kanten til den øvrige terræn med kantsten. Jeg er dog ikke så meget for den løsning da det kommer til at se lidt tosset ud med sådan en rende langs tilbygningen. 
Jeg søger en løsning som hovedsagelig er forebyggende. 



Mvh 

Søren H. Christensen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En kombination af sokkelasfalt, drænplader og småsten ville være optimalt.
Når tilbygningen er fra 1966 er der nok ikke isolering ind mod huset de 40 cm, det ligger under terræn - det er vel sokkel.

Så hvis du alligevel vil grave omkring tilbygningen ville jeg smide en f.eks. 150 eller 200 mm flamingoplade ind mod soklen for at isolere de 40 cm tilbygningen ligger under terræn.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for input. Det er desværre lidt af en opgave at isolerer sokkel udvendig da den er godt og grundig ujævn. Tror den er støbt ved at grave et hul med en spade og så fylde beton i. Det er dog heldigvis kun 2 sider tilbage, da jeg på den ene side mod vores have har sat ny facade op og efter isoleret ude fra, og for at facaden ikke skulle rave 20 cm udover sokkel har jeg tilstøbt sokkel der. Så den er heldigvis let at isolerer da den er hel plan. Men tak for input så må jeg igang med sokkel arbejde til foråret. :-)

Mvh 

Søren H. Christensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis