Hvornår skal man følge el-regler?

Hej!

Jeg skal til at have nyt køkken sat op i mit hus, og i den forbindelse skal jeg have trukket noget el til den nye ovn, da den (som det eneste), skal flyttes ift. hvor den sidder i dag.

Problemstilling:
I køkkenet er der, som krævet, tre frie stikkontakter med jord, problemet er blot at disse kører på samme lysgruppe, hvilket ikke længere er tilladt for nye køkkener.

Så mit spørgsmål er om jeg er tvunget til at opdatere installationerne så de følger de nye lovkrav, også selv om det el jeg ændrer på ikke har noget med de nævnte stikkontakter at gøre?
69 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er ret kort, du må ikke selv lave nye indstalationer, så når elindstalatøren kommer kan du spørge ham.
Jeg har haft en elektriker forbi til at se hvad der skal laves, men han gav ikke noget entydigt svar.

Han ville det lade være op til mig om det skulle opdateres til at følge lovkravene, men han anbefalede det... Så jeg er i tvivl om han anbefalede det for at han kunne tjene nogle flere penge, eller fordi at man faktisk bør gøre det - Hvilket er grunden til at jeg spørger her.
Syntes da du skal få fat i en el-installatør, når nu din elektriker ikke kan komme med et korrekt svar!

Såfremt at du KUN laver ny strøm til ovnen, er det ikke nødvendigt at opdele de frie stikkontakter (forudsat at de er etableret på et tidspunkt, hvor der ikke var krav omkring denne opdeling). SIK tillader at der etableres optil 2 nye stikkontakter, trukket ud fra eksisterende installation, uden at installationen skal opdeles.
Jeg ville lade vær med at opdatere installationen. Det skal kun være fordi du har brug for mere strøm end en lysgruppe kan give. Vi har også kun en lysgruppe til køkken og baggang, dvs tørretumbler vaskemaskine, opvasker og komfur kører på samme gruppe. Vi kan maks bruge 2 apparater af gangen.
Vi bor til leje så her sker der helt sikkert ikke noget fra udlejers side. Men det er træls at skulle tænke over det hele tiden.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej,

måske du kan bruge dette link til sik.dk

http://www.sik.dk/Global/Publikatio...allationer

Ændring af eksisterende installation
Når en eksisterende installation skal ændres eller udvides, bibeholder man normalt en del af den oprindelige installation. Det er derfor kun den del af installationen der ændres, der skal opfylde stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, 6A, 6B og 6C. Den del af installationen, som ikke ændres, skal blot være i overensstemmelse med de bestemmelser, der var gældende på udførelsestidspunktet samt stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 8. Det er naturligvis tilladt at etablere en ekstra stikkontakt i et rum, uden at skulle opfylde kravet i kapitel 801 om antallet af stikkontakter.


I forbindelse med ændringer og udvidelser af installationer i boliger vil undtagelsen for boliger fra før 1. april 1975 og Meddelelse Elinstallationer nr. 21/09 om et par tilslutningssteder være nyttige at have i tankerne. I køkkener er der i stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, kapitel 801 krav om, at lysstikkontakterne skal fordeles på mindst to lysgrupper. Det gælder principielt også for nye stikkontakter, der etableres i et eksisterende køkken. Sikkerhedsstyrelsen tillader dog, at der installeres op til to nye stikkontakter i et eksisterende køkken, uden at stikkontakterne i køkkenet skal fordeles på to lysgrupper.
Hvis man ved renovering fjerner hele installationen i et lokale, skal den nye installation derimod udføres efter stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, 6A, 6B og 6C. Det vil sige, at der for eksempel i køkkener skal etableres mindst tre disponible stikkontakter fordelt på mindst to lysgrupper."
Annonce
Mange tak for svar Så er jeg lidt mere rolig ved at undlade det.

Jeg tror ikke det bliver noget problem med at den ene lysgruppe ikke kan levere nok watt, da det er begrænset hvor mange ekstra apparater jeg kommer til at have sluttet til permanent.

Såfremt at du KUN laver ny strøm til ovnen, er det ikke nødvendigt at opdele de frie stikkontakter (forudsat at de er etableret på et tidspunkt, hvor der ikke var krav omkring denne opdeling)


Jeg antager at alt er ok ved de nuværende installationer - Der stod i hvert fald ikke noget i tilstandsrapporten for huset som skulle få mig til at tro andet.
Skrevet af DanielC på 18 sep 2013 23:39
Mange tak for svar Så er jeg lidt mere rolig ved at undlade det.

Jeg tror ikke det bliver noget problem med at den ene lysgruppe ikke kan levere nok watt, da det er begrænset hvor mange ekstra apparater jeg kommer til at have sluttet til permanent.



Jeg antager at alt er ok ved de nuværende installationer - Der stod i hvert fald ikke noget i tilstandsrapporten for huset som skulle få mig til at tro andet.
Det er ikke noget der fremgår af tilstandsrapporten.....

Og en del gange er tilstands rapporten ikke det papir værd den er skrevet på.
Det er ikke noget der fremgår af tilstandsrapporten.....

Det er vel derfor der er et el-tjek med i den? De havde fremhævet nogle K3'ere på nogle lampeudtag hvor man har sat nyt loft op, men der var ikke nævnt nogen fejl eller mangler i køkkenet.

Under alle omstændigheder så er der ikke noget, hverken på papir eller hvad der er synligt, der skulle få mig til at tro at der er nogen ulovlige installationer.
Flere stikkontakter til gammel installation fra før 1975

Er det forstået rigtigt, at der højst må tilføres 2 stk ekstra stikkontakter til en lysgruppe i en el- forgrening til et køkken, hvis der kun er 1 lysgruppe installeret i den oprindelige installation?

Må det være 2 stk doppelte stikkkontakter, altså 4 stiktilslutninger i alt, det bliver så uden jordtilslutning ?

Hvis nogle af de oprindelige stikkontakter fra den gamle installation ikke kan anvendes, fordi de er gemt bagved skabe, og ikke er særlig tilgængelige eller bliver afblændet, må der så monteres flere stikkontakter end 2 stk som erstatning for disse stikkontakter, der ikke kan anvendes?

El – komfuret er forsynet med et 230 volt stik, 3 x16 Ampere sikringer i tavlen
Hvad er definitionen på en ”lysgruppe” Er det kun betegnelsen på gruppen med 10 Ampere forsikring, altså ikke komfurets gruppe, selv om der er et 230 volt stik indbygget i komfuret?


Rudi
Der er yderligere 59 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis