Opbygning af vådrumsgips - altid 2 lag?

Dette er mit første indlæg, så bær over med mig hvis jeg har indsendt det forkert. 

Jeg er ved at istandsætte min lejlighed på 3 sal, og er nu nået til badeværelset, hvor jeg er løbet ind i et problem flere timers googlen ikke har bragt et svar frem. 

Sagen er den, at mit nuværende badeværelse er ca. 16 kvm, og ca. istandsat i 2000 af tidl. ejer. Jeg har fjernet fliser på vægge og gulv, og skal nu til at opsætte gipsplader på væggene igen idet de gamle gik til under nedtagning af fliser. 

Det er jo som sådan ligetil, men havde så en makker oppe og hilse på en dag, og han påpegede at man altid skulle have 2 lag vådrumsgips på væggene i et badeværelse. Den nuværende konstruktion er at ved tunge vægge ( dvs. pudsede murstensvægge er der 1 lag gips, og ved lette vægge er der godtnok 2 lag, hvor så det ene står tilbage på nuværende tidspunkt. 

Har spurgt min maler og en tømrer jeg kender, og de siger begge at 1 lag er fint så længe vi er ude af vådzonen, og dermed i fugtig zone, sådan er konstruktionen idag, men hvad mener i?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstårt ikke hvorfor du vil klaske gipsplade på en pudset væg for at opsætte fliser. Det vil da være langt mere hensigts mæssigt at sætte dem op på den pudsede væg !
arh ok, lidt misforstået.

2 af væggene er pudsede, og tidl. beklædt med 1 lag vådrumsgips. De 2 resterende er lette vægge tidl. med 2 lag vådrumsgips.

Spørgsmålet går derfor på, om der altid skal sidde 2 lag, selvom det er på en pudset væg, der ikke er i vådzone, således jeg bare genetablere hvad der var i badeværelset tidligere, eller om jeg skal beklæde alle vægge med 2 lag, hvilket isåfald ville fordyrer og gøre projektet lidt mere besværligt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er jo ikke uden grund at der bliver brugt to lag, det gør væggen noget stivere. Og især når der skal et pudslag uden på er det en nødvendighed, og så meget dyrere bliver det ikke.
Ok, hvis du vil gå gipsvejen skal både våd og fugtig zone være 2-lags vådrumsgips. I princippet kunne fugtig zone godt laves med alm. gips, men da gulvet + 100 mm op ad vægge er våd zone, skal disse 100 mm være 2-lags vådrumsgips. Så der er altså ikke nogen praktisk løsning i at spare de håndører et lag gips mere koster.

Du KUNNE også vælge at bruge 15 mm fibergips hvor du kan nøjes med et lag.

Begge ovenstående muligheder skal bruges sammen med passende vandtæt membransystem.
Ja, men er det gips på fast underlag, ville jeg nøjes med 1 lag, 2 lag er kun krav for at opnå nok stivhed i pladerne.

15mm fibergips ville være mere oplagt ja, den denne heller ikke har tendes til at sætte skimmel, som pappet på vådrumsgipspladerne faktisk godt kan.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tillader mig lige at stille et par ekstra spørgsmål i denne tråd.

Hvordan vil i vurdere stivheden af et lag fiber plade i forhold til 2 lag traditionel vådrums gips? (tænker naturligvis på væge uden fast underlag)

Skal der anvendes kraftigere stål reglar (70/100mm) hvis en fritstående væg skal kunne bære vask/bordplade, de kan være voldsom tunge?

 

Er det på skellet vægge, så skal der altid 2 lag på, også selvom det er kraftigere stålregler i væggen, skulle den være mere stiv så skulle de stå tættere, frem for tykkere stålskinner.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også