Blommevin har stoppet gæring efter omhældning.

Hejsa LDS'ere

Jeg har ville lave blommevin, og har købt sådan et her: http://things-4-you.dk/hjemmebrygni...t-631.html

Jeg fik startet det op i en brygspand, og da gæren var kommet i, hældte jeg det på en vinballon, da den er noget mere hyggelig at gå og se på
Men det skulle jeg ikke have gjort, da vi stod op dagen efter, havde massen skudt gærlåsen af, og der var klister ud over hele entreen. Det gærede helt vildt! Nå men der var jo kun en vej og det var at hælde det tilbage i spanden.. Men siden det har det ikke gæret :/
Har jeg fået dræbt gæren ved den om hældning?
Og hvad gør jeg så nu, bare en ny pose gær?

Håber der er en med erfaring her, det er min første vin

Mvh
Morten

Mvh

Morten

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Ja, velkommen i klubben.
Du må nok betragte dette forsøg som overstået og mislykket. Om ikke andet er massen nu forurenet og ikke egnet til videre brygning.
Jeg kan kun anbefale dig at søge viden i bøger eller på nettet. Jeg er så gammel, at jeg er bedst til bøger
Det, du har oplevet er stormgæring, der trykker mosten ud af ballonen.
Da jeg bryggede, massegærede jeg i en balje, derefter på ballon, fyldt max 2/3 op, og så efter nogle dage fyldes den op og gærer færdig.
Dette er meget sporadisk, så søg og du skal finde


 varmetossen

Hmm jeg har haft låget af den i dag, og man kan høre det arbejder, men der kommer ikke det store af bobler, så nu får den lov at stå lidt, den dufter også gæret..

Ellers prøver jeg med en ny omgang gær

Så må vi se, tak for svaret

Mvh

Morten

Nej nej !!!! Du har ikke gjordt noget galt , det er det man kalder stormgæringen , måske lidt voldsom , du skulle bare have sat hætten med gærrøret på igen , men nu er der nok gået vildgær i det , så det bliver til eddike.............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hmmm så har jeg da en god slat blomme eddike Ok, frem over bliver det bare i en spand, så er jeg fri for det problem!


Mvh

Morten

Undskyld jeg blander mig, men en vildgæring kan godt ødelægge vinen - men det som giver eddike er det som sker når du har vin (altså mere eller mere færdiggæret vin)  i en beholder med ilt ovenlover - så kan det blive til eddike.

Dette er bare en lille sidekommentar - om eddiken.
hovedsagen er at du sørger for at få godt gang i gæringen igen, så er der ikke så stor risiko for at der sker vildgæring.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Løsningen på at undgå at overbrusning er kun at fylde 1/3 i ballonen til at starte med.
Efter to dage tilsættes yderligere en tredjedel og sidste tredjedel efter yderligere to dage.
På den måde holdes sukkerkoncentrationen lidt i ave, så gæren ikke går amok.

Al gæring skal foregå i ballonen. Som Ellida skriver, så vil adgang til ilt omdanne alkoholen til eddike og give vinen en sur bismag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.
Hvis man gærer på frugt er det helt fint at starte i børnenes badekar.med massegæring og derefter sigte 'pulpen' over på en ballon, men den skal stadig kun fyldes melem 1/2 til 2/3 op og så i løbet af nogle dage efterfyldes med restsukkeret.
Når det som i dette tilfælde har kastet masse ud, har man ikke styr på, hvor meget masse og hvor meget sukker og gær, for den sags skyld, der er tilbage, så det bliver en uforudsigelig proces.
Det betyder ikke, det ikke kan lykkes, og det koster jo ikke noget, at køre det færdigt.

mvh

 varmetossen

Det blev faktisk ret godt! Vennerne giver i hvert fald thumbs up, og jeg kan da heller ikke lade den være Så helt skidt blev det ikke, men jeg vil lave det kun i spand næste år det er nemmere Tak for alle råd og input

Mvh

Morten

Drikker du det allerede??
Skal det ikke lagres først?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad ændre der sig over tid, det smager jo godt

Mvh

Morten

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis