Hjemmelavet lysføler

Hej

Jeg mangler en lysføler til mit pillefyr (tb mini) jeg har set en som selv har lavet en og det var så også min plan har kigget den del rundt op www.rsonline.dk men der er jo et hav af muligheder. de har både fotodioder, fototransistorer og så alm lysfølsomme modstande(ldr). Men hvad skal man bruge for at det virker? Den skal bare være så lille som mulig og kunne klare 230vac

på forhånd tak

MVH Thomas Mattesen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, du får nu nok aldrig mere end 12 volt over din flammeføler såå ..................

Men hvorfor i alverden forsøge at lave den selv, når den kan købes fiks og færdig for godt og vel en hund ?? http://q-pro.dk/pillefyr-stoker/res...b-mini.htm

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Der sidder en i alle oliebrændere, og den kan jo også bruges til overvågning af pilleforsyningen, eller overskud af piller når du nu er i gang - selv.
Og der er også en styring med.
Regner med selv at komme til det i forbindelse med et projekt i en tidligere tråd

mvh

varmetossen

Der er jo i grunden 2 lysfølere på en tb-mini.

En der lyser igennem faldskakten, med beskyttelsesglas på hver side, med refleks fra "katteøjet" på den anden side af faldskakten. Der er en lille gul diode på lysgiveren, der skal lyse, for at fyret vil køre. På min er lysgiveren så svag nu, at den ikke kan lyse igennem beskyttelses glassene længere. Det er en vigtig komponent, og sådan en mangler jeg, og er derfor vældig interesseret i, hvad der kan bruges alternativt, idet den originale er relativ dyr og dårlig.

Så er der flammeføleren, der sidder inde i faldskakten, som smelter for et godt ord. Den kører jeg uden, idet jeg ikke længere kører "automatisk" men styrer fyringen manuelt. Når jeg går fra optændingsfasen til drift, kortslutter jeg kortvarigt ledningen til flammeføleren, hvorefter driften begynder og fortsætter.

Med venlig hilsen
ktm

Hej.
Jamen jeg kan da ikke se, der sku være noget i vejen for at bruge føleren fra en oliebrænder. Til flammeføleren går den bare direkte på, måske med noget fysisk tilpasning og kan den ikke arbejde sammen med det ekisterende, må du have kontrolkassen med, lidt klodset, men formodentlig gratis som kasseret fra din vvs'er.
Til pilleovervågningen kan den også bruges, men skal så have en modstående lysgiver.
Så vil nogen kyndige sige: hold kæft, hvor besvæligt, men jeg har ikke forstand på elektronik på komponentniveau, men kan godt bruge funktionerne.  Så derfor
Måske nogen byder ind.

mvh

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis