Indmuringsdåse til kraft

Hej

Lige et hurtigt spørgsmål.

Kan man købe en indmuringsdåse til kraft i et normalt byggemarked? Jem&fix har dem ikke og jeg kan ikke nå hjem så jeg kan nå i andre byggemarkeder.

Der sidder i øjeblikket en gul dåse indmuret, men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt den passer med et moderne "dæksel". Den tidligere ejer har blot haft en kontakt liggende løst i skabet, hvilket jeg ikke er meget for.

Hvad er et komplet sæt til kraft (til alm. strøm er det jo en grøn dåse, en ramme, en kontakt og en tangent)

mvh Henrik
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det til et komfurudtag, du spørger om?
Et almindeligt komfurudtag som der også linkes til, kan moteres i en almindelig 11/2 moduls fuga indmurringsdåse

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Kan det virkelig passe at et simpelt dæksel (komfurudtag) til en kraftdåse koster 250 kr? Eller er det mig der overser noget?
Du ser helt rigtigt, LK er en god forretning for aktionærerne...

Du kan vel i øvrigt bare bruge en normal samledåse til fast installation og så samle med muffer. Det burde være lige så godt.

Komfurstikket er mest hvis samlingen er synlig og skal være "pæn".
Annonce
Jeg fandt nogle af de gule indmuringsdåser på nettet, det var noget billigere, kan ikke huske hvor.

Jeg har det prinsip, når jeg laver el, skal det være med de optimale materialer, når det nu er noget, jeg i virkeligheden ikke burde rode med.
At de så koster lidt mere, end det billigste, betaler jeg gerne.

Det er jo ikke billigt, at få det udført af en autoriseret elinstalatør, han tager sig godt betalt for materialerne...
Hej igen og tak for alle svarene.

Der sidder pt en gammeldags gul indmuringsdåse (ses nederst på green-line-linket). Den har jeg tænkt mig at lade sidde, men jeg nægter at betale så mange penge for et skide dæksel. Har også den holdning at tingene skal være i orden, men her trækker jeg grænsen. Jeg tager istedet noget 10 mm MDF og laver mit eget dæksel ala et komfurudtag. Så bliver ledningerne samlet med en klemrække i dåsen.
Det lyder som en rigtig skidt ide, for det er jeg ikke sikker på er ikke lovligt.
Når du nu vil lave det selv, bør du bruge de rigtige materialer, tænk på alle de penge du spare, i forhold til at ringe efter den aut. elinstallatør.

Her kan du få et komfurudtag til 184, det er vel ikke så slemt?

http://
www.alt-vvs.dk/komfurudtag-gra.html?utm_source=pricerunner

Den passer desværre ikke på den type dåse jeg har - der kan man tilsyneladende kun bruge et stikudtag.

Det vigtigste for mig er at det er sikkert og det bliver det med garanti. Om det er et plastdæksel eller et trædæksel kan ikke betyde det store da ingen af dem er ledende og ledningerne alligevel ikke er i berøring med dækslet. Jeg har dog fuld forståelse for din holdning, hvilket også er grunden til at alt andet el i huset løbende bliver lavet om efter alle kunstens regler :-)

Er det den lille eller store gule dåse du har?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis