Skærebrædt - hvordan behandler jeg det?

Hej,

Jeg har lige købt mig et nye skærebrædt i træ, og jeg kan ikke huske om jeg
skal smøre det ind i olie (mad-olie?) eller om jeg bare skal tage det i
brug.

Jeg takker for gode råd.

mvh
anne lise

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Madolie vil være en god idé at påføre inden det tages i brug for at undgå at
træet tørrer ud og for at undgå at det bliver misfarvet af maden.
Koldpresset lindolie er det bedste for træet men jeg ved ikke om kan bruges
sammen med madvarer (men det tror jeg).

Hilsen Bo

Hold dig hellere til madolien (majs-,oliven-,vindruekerneolie osv.).Jeg ved ikke om linolie giver afsmag eller på andre måder kan afgive stoffer til madvarerne. MEN tænk lige over at en klud med linolie er selvantændende (ikke fordi jeg tror at dit skærebrædt går op i flammer, men det tyder på en del kemikalier...,du ville vel heller ikke stege din bøf i linolie ?!)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
>du ville vel heller ikke stege din bøf i >linolie ?!)

ARRRVVVV - der røg appetitten !! rolleyes

Med venlig hilsen

Jørgen
Jeg har desværre ingen personlige erfaringer med det men jeg kan huske at jeg i IKEA har set at de har en olie som netop skal være beregnet til at smøre på skærebrætter og andre træ køkken ting. Det var måske værd at undersøge hvis alt andet slår fejl..

pips

Marshmellows til folket
.......og en extra til mig :-)
Brug madolie som vindruekerne eller majs. Olivenolie og animalsk fedt bliver harsk så det er ikke nogen god idé. Linolie kan bruges, men skal gennemtørre inden brug, det tager mindst et par uger. Parafinolie kan bruges til den første behandling, men derefter er det fint at bruge ganske almindelig madolie.
Jeg plejer at tørre dem over med et stykke køkkenrulle med olie på hver gang jeg sætter det på plads efter opvask.

Jeg har et brædt jeg lavede da jeg havde sløjd i 6, klasse, det er lidt ridset, men meget pænt stadigvæk, selvom det over tyve år siden. Og den bliver ellers brugt hveranden dag.

Green

Annonce
Linolie er ugiftigt, men om det smager godt, må du selv finde ud af.
madolier bliver harske og vil stinke med tiden.

Der er imidlertid en væsentlig forskel på linolie og andre olier.

Linolie ( af hørfrø) oxiderer og danner en polerbar overflade ved flere eller tykke påføringer, det kan blive meget smukt. Klassisk møbelbehandling og fx til geværskæfter. Kan slibes i olien.
Andre olier bevarer deres flydendehed og oxiderer ved at blive harske.

Altså, hvis du vil have brættet glat og aftørreligt pænt... brug linolie og polering.
Hvis du bare vil fedte det ind til at modstå opvaskemaskinen... brug olie af enhver slags efter behov.

Min holdning er:
til pæn overflade, der gulner..... LINOLIE
til neutral overflade. ......Hvid vaselinolie. Oxiderer næsten ikke.Typisk til bøgetræ.
Den sidste kan også anvendes ovenpå en olieslebet lak.
Madolie er til popkorn og salat. Ikke træ!
Tørrelse er et tilsætningsstof til linolie der fremskynder oxidation og hærdning.
Jeg laver mine olieblandinger selv, til alt muligt, bare spørg.

Delfinen
Samme erfaring som Jensen - Linolie er sagen til skærebrædder. Husk at behandle begge sider, selvom det kun er den ene side, der anvendes.

Jeg bruger ofte at blande terpentin i olien - udelukkende for at linolien kan trække længere ind (da jeg ikke bruger koldpresset linolie i værkstedet).

Mvh.

Jan R.
Nu er jeg forvirret, jeg har nemlig hørt at man skal bruge olivenolie, da det ikke bliver harsk :shock: Og det har jeg så gjort, og jeg har da heller ikke oplevet endnu, at det skulle lugte harsk.

Mvh. Carsten
Hmmm, mange kokke fordæver maden biggrin
I prof. køkkener hvor jeg erfterhånden har haft min gang i mange år er mange planker og skære brædter er af træ og bliver brugt fligtigt, bliver de veligholdt således: Efter afvasking og tøring gnider man træet med groft salt og lader det trækker ca. et døgn. (det dræber alle basiller og lign,)Derefter smader man det ind i raps eller majsolie og leder de suge alt hvad det kan trække :shock: tører overskydende olie væk og lader det tører nogle timer inden brug. Alt efer brug at brædtet i et privat lille husmoder køkken, vil jeg tror at en behandling hvert kvartal så er der brædt i mange år.
- helt enig med frickes !!

Og man putter da ikke sit spækbrædt i opvaskemaskinen hvis man har det kært..

- jeg har heller aldrig oplevet at madolie blive harsk ??

/Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis