Skærebrædt - hvordan behandler jeg det?

Hej,

Jeg har lige købt mig et nye skærebrædt i træ, og jeg kan ikke huske om jeg
skal smøre det ind i olie (mad-olie?) eller om jeg bare skal tage det i
brug.

Jeg takker for gode råd.

mvh
anne lise

Hej, Jeg har lige købt mig et nye skærebrædt i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
På et skærebrædt som man bruger hele tiden, ville jeg ikke bruge en olie som jeg ikke ville bruge i maden. Og da slet ikke terpentin !!!
Parafinolie kan spises men har som linolie en vis laxativ virkning (=tynd mave) Vaselinolie er mineralsk, det vil sige det kommer fra den olie som Mærsk pumper op fra Nordsøen, og det ville jeg nok heller ikke bruge i min salatdressing. Madolie en gang i kvartalet er fint til danske træsorter, selv om jeg nok ville smøre det lidt oftere. Opvaskemaskinen bruger jeg aldrig til træ, jeg tror at maskinopvaskepulveret er alt for basisk til træ, det nærmest opløser det.

Men jeg har et mahogni-brædt lavet af et gammelt skolebord, som bliver underligt af madolien, det er som om at det danner et lag uden på. Og ja, jeg har prøvet at skurre det, der mangler jeg et godt forslag.

Parafinolie er da egentlig også mineralsk,,, er det ikke. Jeg har dog en gang set det brugt i en madopskrift. Jeg ville ikke spise det, bare navnet lyder som noget man smøre vindueshængsler med

Green

Jeg er ked af at skulle rive op i en gammel tråd som denne. Men jeg er ved at lave mig et slagterblok (skærebrædt med enden af træet pegende opdad). Og jeg indrømmer med det samme. Jeg er VILDT doven hvad angår behandling af materialer.

Så mit spørgsmål: I resten af europa kan man købe noget lak lignende noget der hedder "salad bowl finish". Det holder længere end olie, voks og mange andre ting og giver en lak lignende finish man kun behøver at rengøre/fornye når man syntes at brædtet ser slidt ud. Er der nogen der ved hvad dette produkt hedder i DK, og evt. hvor man kan købe det ?
Næh...... men jeg ved hvad jeg gav et skærebrædt, jeg lavede i sløjdtimerne, nemlig margarine. Det er immervæk 35år siden og har været brugt dagligt i mange af årene. Det er stadig lige så mættet som da jeg lavede det.
Men så vidt jeg husker var det noget griseri at have med at gøre, men når det så kan holde så længe........

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis