Rustarbejde på skærmkanter

Jeg har en Mazda 323 SV, 1,3 16V fra 1997. Den er i pæn stand generelt og står skadesfri i flot originallak.

Der er en lille rustblomst på bagsmækken og et par nålestriber med rust på skærmkanterne.

Inden vinteren kommer vil jeg slibe rusten ned, grunde og lakere de steder der er angrebet. Jeg har to spørgsmål:


1) Har I nogle anbefalinger til et fabrikat af rustgrunder?

2) Er der forskel i holdbarhed alt efter om man bruger pensel fx http://autofix.nu/produkter/347-gru...oelv-glat/
eller spraydåse fx http://autofix.nu/produkter/347-gru...raa-motip/?

Mick
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke fordi jeg kan anbefale dig noget, men det undre mig at der har været 53 brugere inde på din tråd og ikke en har kunnet give et kvalificeret vink !
Hej
Selv har jeg god erfaring med sandblæsning og derpå zinkspray.


Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg er sikker på, at det skyldes venlighed og medfølelse over for dig, at de der ved noget om sagerne, ikke kan lide at reagere.
Men lad så mig være "the bad guy"

Det du står over for, er det man kalder for tæring, og den eneste metode til at klare det, er at udskifte skidtet, idet rusten, især på skærmene, kommer inde fra. Bagklappen kan måske klares ved at få såret sandblæst.
Det er selvfølgelig ærgerligt at din flotte originallak har disse pletter, men især, hvis det handler om en metalliclak, er det ikke til at klare sådanne lakreparationer der hjemme, uanset, hvilke medikamenter man bruger. Tager du ikke grundigt fat om nælden ved roden, står du med det samme kval igen til næste år. Altså spildte skønne kræfter og penge.
Vil du fortsat satse på vognen, så få det lavet rigtigt nu, medens du forhåbentlig kan få nye dele til den.
Sorry!!

Tilføjelse: Pas nu på, hvor meget du ofrer. Se hvor billige brugte biler er blevet i takt med at halvdelen af befolkningen er ved at smide deres fine gode biler ud til fordel for små 3-cyl pilleæsker. Jeg har eksempelvist lige købt en fin 6-cyl Mondeo ST200 årg. 2000 til Hustru for kr. 11.000,-

Med venlig hilsen
ktm

 

Det koster omkring 500,- i materialer, så det vil jeg forsøge.
Det er jo ikke gennemtæringer, så det er vel muligt at slibe helt i bund og med det samme grunde det, overholde tørretider og lakere det.
Hvis det fx holder 3-4 år før det bryder ud, så er det fint. Så meget arbejde ligger der heller ikke i det.

Mick
Annonce
hvis du blot sikrer dig at alt sort er væk når du sliber, er du godt hjulpet.
zinkspray på straks efter slibning, så rusten ikke starter op igen med det samme

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Okay det vil jeg undersøge noget mere med zinkspray tak.
Ja lige præcis: Alt sort skal væk, selv en lille prik skal slibes væk.

Mick
lige præsis. og zinkspray kan købes i Tskrald

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Sådan Drenge
Skal jeg virkelig vække jer hvergang
sshhh Håndværkeren
vi sover ;-)


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også