Costa Concordia skal på ret køl i dag.

Så er det blevet mandag.
I dag skal Costa Concordia rejses på. En kæmpeopgave.
Spændende at se om det lykkes.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så er det blevet mandag. I dag skal Costa... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke helt så let at bruge Krøyerkugler eller bordtennisbolde.
Et passagerskib består ikke af store regulære rum, men af mange små rum (kahytter, linnedrum lagerrum osv), så det vil blive vanskeligt at få kuglerne til at fordele sig i hele skibet, så der kan komme tilstrækkelig meget opdrift. Det vil være meget lettere i et lastskib med store lastrum/tanke.

Næste problem er, at opdriften kommer til at ligge på uhensigtsmæssige steder.
Et skib er bygget til at opdriften ligger på bunden af skibet. Altså at vandtrykkets kraft mod bunden løfter på skibet. Fylder man Krøyerkugler i skibet vil de lave en opdrift, der virker på siderne og lofterne. Der er ikke tilstrækkelig styrke, og følgeligt vil konstruktionen bryde sammen.
Det kan sammenlignes med at prøve at løfte en bil eller et hus i taget. Det ville næppe gå godt.
Jeg var for nogle år siden med til at bjærge et skib, der med lasten fuld af træstammer, var gået på grund i Kattegat. Det var et syn for guderne at se, hvordan opdriften på træstammerne satte luger og beslag i spænd opad. Det var faktisk et af de sikkerhedsproblemer man virkelig skulle forholde sig til, for hvis bare et beslag brød sammen, så ville lugerne og alle træstammerne pludselig komme fartende ud til alle sider.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja den slags har vi landkrabber og bolværksmatroser ikke megen forstand på!
Men forklaringen lyder jo 100% plausibel! .Nu tror jeg også, at den med bordtennisboldene også primært eksisterer i fantasien og på Georg Gearløs's værksted!
Den med træstammerne havde jeg ikke lige forestillet mig.

Men første afdeling af Concordiabjærgningen så jo flot ud. Så bliver det lidt af en opgave at få æskerne sat på den nu blottede side. Jeg ville nok ikke mene at jeg ville kunne svejse beslagene på. så jeg vil overlade det til folk med mere indsigt, men ville svært gerne følge det!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Jeg har set de pinde, de svejser sporvognsskinner med i Prag. De er på tykkelse med en pegefinger, så det er vel bare lidt større udstyr

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis