Lyskasser har sluppet fundamentet

Hej

Lyskasserne på mit "nye" hus fra 1972 har sluppet fundamentet, og er væltet lidt.
Tidligere ejer har fra tid til anden pudset revnerne op når de opstod, men jeg vil forsøge at få det løst en gang for alle, især nu hvor hældningen i bunden gør at noget af vandet ikke kan løbe ud i afløbet.
Som det ses herunder, så har jeg brugt weekenden på at grave lidt, på den af kasserne der er væltet mest.



Jeg har desværre ikke noteret dimensionerne på kassen, men spaden i hullet hjælper forhåbenligt lidt med at vurdere størrelsen, ellers må jeg lige notere dem næste gang jeg skal forbi huset.

Den rigtigie løsning er vel at få det understøttet korrekt. Der er dog begrænset plads til at få en gravemaskine ind, og det har foreløbigt været umuligt at få fagmænd til at komme med tilbud på noget somhelst (sig gerne til hvis kender nogen der har mod på det, huset ligger i Greve, og der er 5 lyskasser i alt).

Derfor er min plan i det store hele i stedet som følger.
  1. Fjern alt løst skidt og snavs i revnerne
  2. Forsøge at vippe kassen på plads igen med nogle donkrafte (skubbe på fronten).
  3. Fjerne membranen og montere beslag langs siderne.
  4. Pudse op
  5. Male med bygningsasfalt.
  6. Føre membran tilbage og fyld hullet

Jeg savner jo så lidt input om hvorvidt der er en god ide. Jeg ville nødigt have at de fortsætter med at vælte, og så bare tager kældervæggen med.

Forslag til de enkelte punkter ville også være lækkert. Jeg har f. eks. ikke fundet ud af hvordan jeg gør med beslagene endnu. Jeg har fået foreslået at montere i fundamentet med expansionsbolte, men jeg frygter lidt at dette kan medføre indvendige revner, da væggen består af lecablokke på 19x47x29cm. 

Den ujævne del der ses på fronten af kassen er beton. Ville det evt. være en god at fjerne det og pudse op? jeg ved ikke helt hvordan fordelingen er med jord der presser ind, og jord der presser ned.

Mvh. Klaus

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan havde du forestillet dig at nogle beslag skulle kunne holde en lyskasse med en mindste vægt på ca. en ton, det er temlig urealistisk. Se du hellere at få fyldt det hul op igen og så må du fuge. At der står lidt vand der ude betyder mindre, sålænge det ikke løber ind i huset.
Grunden til at de vælter ud, er at funderingen ikke er udført rigtigt, og du kan godt regne med at vil du have de skal slutte tæt mod væggen er der tale om at hele funderingen skal ændres og der skal støbes nye kasser.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også