loftudtag af ældre dato

Hej, jeg vil tilslutte en lampe til dette udtag. Pæren lyser uanset hvordan ledningerne er tilsluttet (der er 2 muligheder, med blå og brun). Og man kan også tænde/slukke ved begge kombinationer. Jeg kan ikke se farver eller anden tekst på udtaget.

Er det lige meget hvilken kombination jeg bruger?

På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede eller to ville være på sin plads

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Ja, det er ligemeget.

Normalt siger man at fasen ( den brune ) skal til bundkontakten i lampen - men i dag er næsten alle med sidekontakt og bundkontakt - og så betegnes begge som bundkontakt. I gamle dage gik den ene til gevindet og der var det mere vigtigt. Men man slukker jo altid for en lampe når der skal skiftes pære, ikke ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af asserbadjan på 15 sep 2013 17:24
Hej, jeg vil tilslutte en lampe til dette udtag. Pæren lyser uanset hvordan ledningerne er tilsluttet (der er 2 muligheder, med blå og brun). Og man kan også tænde/slukke ved begge kombinationer. Jeg kan ikke se farver eller anden tekst på udtaget.

Er det lige meget hvilken kombination jeg bruger?

På forhånd tak.
Tak, som billederne viser er der tale om dette, godt nok lidt 'krøllede' udtag! Men kombinationen er altså ligemeget så længe sluk/tænd-kontakten på væggen virker?

Troede egentlig at jeg havde fået billederne med i første omgang =)

1) Afbryderen er gået istykker
eller:
2) Afbryderen er monteret forkert
Skrevet af StenKrog på 15 sep 2013 20:51
eller:

??? hvad  mener du med det ? - Han kan jo både tænde og slukke.

Annonce
Skrevet af StenKrog på 15 sep 2013 20:51
eller:

Lige så jeg forstår dig korrekt. Er der en fejl forbundet med installationen, når tænd/sluk kontakten virker ved begge tilslutningskombinationer? Og hvad har det af konsekvenser?
Skrevet af asserbadjan på 15 sep 2013 21:03

Lige så jeg forstår dig korrekt. Er der en fejl forbundet med installationen, når tænd/sluk kontakten virker ved begge tilslutningskombinationer? Og hvad har det af konsekvenser?

Nej.

Skrevet af EISOE på 15 sep 2013 21:10

Nej.

Ok, jeg betragter projektet som fungerende

Tak.
Du bør meget seriøst overveje at få trukket nogle nye ledninger i stedet for de nuværende stofledninger. Der mangler jo store dele at isolationen ved kronmuffen, og bliver den vredet eller trukket, er det meget stor sandsynlighed for at det kortslutter. I bedste tilfælde resulterer det kun i en sprunget sikring, i værste fald kan det udvikle sig til brand.
Så nye ledninger og en moderne udløbsrosset, hvor lampeledningen kan aflastes - så kan du sove roligt om natten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis