Bosch, nyere eller ældre model, hvad ville du vælge?

Jeg havde besluttet mig for at købe en ny Bosch bore-/skruemaskine for nogle dage siden, og Stark og XL-Byg reklamerer hver især for nogle forskellige maskiner.

Supermarkedsmodellerne gider jeg ikke mere, så valget er faldet på blå Bosch (ikke noget religion i denne tråd, det er mit valg).

Valget er faldet på Bosch GSB 18 VE-2Li, til ca. 2500,-, som jeg er faldet over i deres proff-avis. Der er (selvfølgelig) ingen maskiner tilbage, selvom tilbuddet varer små 14 dage endnu. Derfor går ekspedienten om til hylderne og skruer demo-modellen af. Da hun kommer med kassen (L-boxx) og maskinen, står der et prisskilt på kassen der siger 5850 kr. Jeg ved ikke om hun gør det med vilje, men det er heller ikke min opgave at gøre hende opmærksom på det. Jeg kan ikke sige nej til en god handel - hvis det ER det?!

Det viser sig nemlig, da jeg kommer hjem, at det er en "gammel" model. Den hedder fuldstændig det samme som de nye (GSB 18 VE-2Li), men når jeg slår den op på google-billeder, og finder den på bl.a. nogle engelske sider, kan jeg se den kan være fra 2008 - 2010-11.

5850,- koster de jo ikke mere, men det har den jo åbenlyst gjort "engang" - ved godt det er listepriser og vejledende, osv., men prisen står på kassen, så havde de kunne sælge den til den pris, så havde de jo gjort det.

Der er en anden stor forskel ift. de nye maskiner, og det er vægten; den vejer virkelig så man træner mens man bruger den. Endvidere er den jo ikke kompakt som de nye maskiner, og derfor lidt længere også.

Lidt tekniske data:

Den "gamle":
Vægt: Ca. 2,9 med batteri.
Omdr.: 2050

Den nye:
Vægt: Ca. 2,2 med batteri.
Omdr.: 1800

Hvad ville du/I vælge? Der er jo ingen der siger at nyt værktøj er bedre, bare fordi det er nyt. Men måske den nye har noget bedre elektronik, eller....? Bliver man træt af vægten på den "gamle" i det lange løb?
Den "gamle" virker som om den er fra "dengang" man lavede "rigtigt" værktøj ;-), men det er jo ikke sikkert.

Savner nogle input/meninger om ovenstående.








Med venlig hilsen

 

Lars F.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den "gamle" model er den der er indsat øverst - den nye nederst.

NB: De 2500,- jeg skriver i ovenstående indlæg, er tilbudspris.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg ville vælge den nye model - ikke mindst på grund af vægten - men den har også 4Ah batteri mod den "gamle" 2,6 Ah.

Den nye kan købes her:

http://www.prishammeren.dk/shop/bosch-gsb-18-2244p.html

Prisen,der stod på kassen kan du glemme - priserne på batteriboremaskiner er faldet i takt med udbredelsen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 15 sep 2013 10:10
Jeg ville vælge den nye model - ikke mindst på grund af vægten - men den har også 4Ah batteri mod den "gamle" 2,6 Ah.

Den nye kan købes her:

http://www.prishammeren.dk/shop/bosch-gsb-18-2244p.html

Prisen,der stod på kassen kan du glemme - priserne på batteriboremaskiner er faldet i takt med udbredelsen.


Hej, og tak for svaret (og linket).

Ja, som jeg også selv skrev mellem linierne, prisen på kassen skal tages med et gran salt - men det har været en dyr klump engang.

Glemte i øvrigt at sige at begge de nævnte maskiner har akkuer på 3,0 Ah, også den "gamle" model jeg har købt.

Men den du linker til er umiddelbart et rigtig godt tilbud, især taget i betragtning at den har 4,0 Ah akku (selvom der kun er 1 stk. med).

Jeg har hermed bestilt den i stedet, og går tilbage med den anden.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Glad for at kunne hjælpe.

Lithium batterier kan jo også bare sættes i laderen når man er færdig med at bruge den - det tager de ikke skade af - modsat NiMh og NiCd, der har en vis " memoryeffekt "

Har selv en mindre ( end din Bosch ) Hitachi 14,4V med 2 stk Lithium - dejligt at man ikke skal tænke på at få dem helt afladet før opladning.Og et fuldt opladet batteri mister heller ikke pusten ved at ligge ubenyttet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja der er heldigvis sket meget på batteri fronten.

Men holder vi os fra de billige fra div. varehuse og lavpris byggemarkeder tro jeg man bliver glad for investeringen, (læs flere kr.) de "gamle" batterier har det med  at tabe pusten, og maskinen er lige til genbrugspladsen, da der næppe kan betale sig at tilkøbe nye batterier til en maskine af den "billige slags" som i længden blir' et for dyrt bekendtskab.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af EISOE på 15 sep 2013 14:43
Glad for at kunne hjælpe.

Lithium batterier kan jo også bare sættes i laderen når man er færdig med at bruge den - det tager de ikke skade af - modsat NiMh og NiCd, der har en vis " memoryeffekt "

Har selv en mindre ( end din Bosch ) Hitachi 14,4V med 2 stk Lithium - dejligt at man ikke skal tænke på at få dem helt afladet før opladning.Og et fuldt opladet batteri mister heller ikke pusten ved at ligge ubenyttet.


Ja, det er godt med lithium. Jeg har skam haft en grøn Bosch 18 V med lithium i et par år, og vi bruger det på flyvepladsen (rc-helikopter), så jeg kender til det . Jeg har faktisk 2 stk. batterier til den Bosch bore-/skruemaskine, idet jeg også købte en hækkeklipper 18 V - den var dog lidt for lille, så det blev også til en 36 V hækkeklipper. Der er smæk i sådan én .

Med venlig hilsen

 

Lars F.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis