Opretning af gulv med anderledes opbygning

Hej

Nu bliver jeg nødt til at have lidt hjælp fra folk her på siden.

Jeg er pt i gang med at lave vores køkken-alrum i vores hus fra 1980.

Min første plan var at hive gulvene op i hele huset og så få en entrepenør til at lave guldvarme med flydebeton. Der blev imidlertid nedlagt veto fra de højere magter og projektet blev nedgraderet til kun at omfatte et nyt lamelparket/laminat-gulv.

Det nuværende gulv har en lidt anderledes opbygning idet det består af gulvspånplader flydende ovenpå terrænbatts. Dvs ingen strøer eller klaplag i beton.

Problemet opstår fordi den tidligere ejer har været en klovn. Han har flere steder lavet ændringer og i den forbindelse blot savet gulvet op uden respekt for fer/not-systemet. Dvs at der nu er niveauforskelle flere steder, ligesom gulvet er mindre stabilt.

Er den eneste rigtige løsning at rive hele gulvet op og lægge det igen? Eller kan man købe noget "elastisk selvnivellerende gulvspartel"?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke hjælpe med selv nivelerende spartel masse når undergrunden er "løs" Så op med det hele og på med noget nyt.
Hvis de Højere magter består af Fruen, kan du jo bede hende om at lave det som hun vil have det.
Jeg ved godt at en hel del Qinder kan temlig meget med håndværk, der er også dem der bare snakker uden at have noget at stoppe det ned i
Kan du ikke bare lime og skrue en liste på under de samlinger, hvor der er niveauforskelle?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej nej Jens, nu skal du lade manden få sine ønsker opfyldt, så ikke nogen hovsa løsninger der.
Med en overfræser fræses halvdelen af pladen væk, og tilsvarende på en lap til hullet, så kan det sagtens laves igen så det er sammenhængende.
@Koluda

Dvs jeg fræser 12 mm af på hver side af en "dårlig samling" hvorefter jeg tager noget 12 mm mdf eller lignende og tilpasser hullet? Det lyder som en fornuftig løsning...

Så skaljeg bare have fat i en overfræser :-)

mvh Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jep, en lovlig undskyldning for at investere i en fornuftig overfræser.

Dog ville jeg ikke anvende MDF da dette er meget fugtfølsom og har tendes til hurtigt at sætte skimmel hvis det lukkes inde, krydsfiner eller spånplade ville jeg vælge.
og husk nu at købe en ordentlig overfræser/jern rigtige mænd går ikke ned på udstyr )

personlig havde jeg nok gravet lortet op og støbt et nyt med varme i det koster jo ikke alverden hvis man laver det selv og bare lige har en mure til at pudse gulvet specielt hvis der skal nyt køkken ind

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Hej igen

Så har jeg fået lavet "lasker" de steder hvor der var problemer og resultatet er blevet rigtig godt. Gulvet er stabilt alle steder og knirker heller ikke mere. Det kostede dog to dyre fræsere, men skidt med det :-)

Overfræseren har imidlertid fræset 0,9 mm for dybt (målt med skydelærer). Jeg er nu nervøs for at det vil kunne mærkes, hvis det ikke rettes op. Inden folk begynder at "skabe sig" over den forkert indstilling vil jeg lige nævne at jeg har gjort alt i min magt for at indstille den korrekt, men at der er flere faktorer der har spillet ind - herunder niveauforskydning af gulvet.

Jeg har læst mig frem til at man kan påføre gulvspånplader polyesterbaseret spartelmasse så længe der er tale om tynde lag, og det må man jo sige der er her.

Der skal et underlag af 2-3 mm wallman på efterfulgt af et pergo laminatgulv.

Nogen kommentarer?
0.9mm tager dit underlag, så ville jeg ikke gøre noget ved.
Det tvivler jeg lidt på at det kan...

Den bredeste laske er 30 cm. Den er dog fræset i den korrekte dybde så der skal ikke spartles. Resten er fra 7-15 cm i samme retning som laminatgulvet skal lægges. Det jeg frygter er at man kan mærke man synker den ene mm når man træder på gulvet over samlingen.

Jeg har testet underlaget og kunne tydeligt mærke niveauforskellen igennem dette...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også