Hæve hanebånd

Hej Folkens

Ja, så har jeg endnu et spørgsmål til jer kyndige ang. mit 1. sals projekt.

Jeg er i fuld gang, men ser nu at jeg gerne vil have lidt mere loftshøjde end muligt nu med de eksisterende hanebånd.

De eksisterende sidder i en højde fra det nye undergulv på ca. 2,25, og vil gerne hæve dem ca. 25 cm. Direkte på dem sættes dampspærre og under denne sættes "forskalling" på 10 cm (eller hvad det nu hedder når det har den tykkelse :-)). De 10 cm fyldes med isolering og der sættes spots, så jeg undgår at gennembryde damp spærren ved alle spots.

Altså kan jeg hæve mine hanebånd, og hvilken info skal i bruge for at vurdere det? En beregning er jo ikke gratis....

Jeg tænker enten at fæstne nye reglar (45x150 eller 45x200) på hver side af spærrene (ligesom de oprindelige sidder) eller at skære de eksisterende over lige op til spærene og så hæve dem. Men så skal jeg nok ud i noget midlertig afstivning.

Hvad siger I til det? Jeg har set lidt billeder ind.

På forhånd tak for input.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Ja det kan du jo så have en pointe i, tænkte at det måske var en "mindre" ting "kun" at flytte dem 25cm. Men igen bygningsingeniør er jeg ikke...

Men sidste gang jeg fik lavet beregninger følte jeg mig lidt taget bagi....6-7000kr for en beregning om et dørhul....jeg fandt alle tegninger og sendte dem videre, tilbage kom en beregning som næppe har taget lang tid om lave......og mureren grinte af mængden af de "krævede" afstivninger med soldater, han nøjedes med det halve, tog ansvaret og der var ingen problemer...


Jeg vil jo mene at kan du få en ældre tømremester til at komme ud at se på det, så er jeg rimeligt sikker på at han vil kunne vejlede dig.
Op med nye hanebånd inden de gamle afmonteres, herefter fjernes de en efter en, samtidgigt med opretningen monteres, er ikke noget problem i det du jo forstærker dine spærhoveder med opretningen, så den smule du flytter hanebåndet har ingen betydning.
Skrevet af Koludabyg på 15 sep 2013 16:57
Op med nye hanebånd inden de gamle afmonteres, herefter fjernes de en efter en, samtidgigt med opretningen monteres, er ikke noget problem i det du jo forstærker dine spærhoveder med opretningen, så den smule du flytter hanebåndet har ingen betydning.

Koludabyg, jeg håber at du har forsikring, der dækker, hvis der nu bliver der behov for det ;-)

Spøjs til side, jeg synes, at det er meget dristig, at du kan bare sige det uden videre. Opretningen bliver normalt sømmet med en enkelt søm pr. 300-400 mm, og det er langt fra nok til at den kun betragtes som forstærkning. Hvis opretning skal betragtes som en del af forstærkning, så skal den boltes med en M12 bolt pr. 600-800 mm, så man er sikre på, at de to tværsnit arbejder samtidigt.
Forsikring er der vist ikke brug for, da taget jo ikke braser sammen om ørene på ham, hvis han gør som jeg skriver.

At hæve disse hanebånd 25cm har ingen større betydningen for nedbøjningen på det spær, vi er vel enige om at spæret ikke knækker sammen hvis denne flyttes, der kan højst være tale om en større nedbøjning på spæret mellem hanebånd og skunkstolpe hvis denne står under spær, eller mellem hanebånd og spærfod, hvis ikke hanebåndet har nogen effekt, denne nedbøjning vil selv uden forstrækning være minimal, og påfores der spærtræ med søm/skruer pr. 300mm vil disse stadig have en "bærende" effekt sammen med spæret også, selvfølgelig er det kun antal kg. som sømmen kan overføre, hvilket jeg ikke kender ved 3.1 mm skudsøm, men det gør du sikkert, hvis vi dog siger ca. 30kg pr. søm, så er det med 8-10 søm mellem skunkstolpe og overkant hanebånd, stadig ca. 300kg mere bæreevne pr. spærfag over de 3 meter spænd, hvilket er ca. det dobbelt af teglenes vægt, så en flytning af hanebånd med 250mm har vist ingen betydning i dette tilfælde.

Ved selvfølgelig godt at der jo ikke kun er vægten, men også et moment på spærene i forhold til spændeafstanden på spæret, samt placeringen af spærtræét har også en betydning, om det monteret med overkant spærtræ, så højden bliver nogenlunde som den aktuelle, og man derfor bare opnår mere brede på spæret, eller om det monteret længere ned feks. 1/3 så både større tværsnit og højdre opnåes, men tror alligevel godt vi kan være enige i at her er det i småtingsafdelingen, når arbejdet ikke er mere omfattende.

Og syntes faktisk det er sjovt du selv nævner boltning i denne forbindelse, for rigtigt mange af dine kollegaer forslår altså selv 2 søm pr. 300mm ved opretning af spær, hvor opretningen jo faktisk efterfølgende er den del der overfører belastningen fra taget.

Har endda selv fået lavet en del beregninger af ingeniør hvor både opretning samt, lasker/forstærkninger også påsømmes, og kip forstærkninger udføres i påsømmet krydsfiner, hvor antal søm pr. meter eller pr. plade er oplyst.
At hæve disse hanebånd 25cm har ingen større betydningen for nedbøjningen på det spær,


 vi er vel enige om at spæret ikke knækker sammen hvis denne flyttes, der kan højst være tale om en større nedbøjning på spæret mellem hanebånd og skunkstolpe hvis denne står under spær, eller mellem hanebånd og spærfod, hvis ikke hanebåndet har nogen effekt, denne nedbøjning vil selv uden forstrækning være minimal, og påfores der spærtræ med søm/skruer pr. 300mm vil disse stadig have en "bærende" effekt sammen med spæret også, selvfølgelig er det kun antal kg. som sømmen kan overføre, hvilket jeg ikke kender ved 3.1 mm skudsøm, men det gør du sikkert, hvis vi dog siger ca. 30kg pr. søm, så er det med 8-10 søm mellem skunkstolpe og overkant hanebånd, stadig ca. 300kg mere bæreevne pr. spærfag over de 3 meter spænd, hvilket er ca. det dobbelt af teglenes vægt, så en flytning af hanebånd med 250mm har vist ingen betydning i dette tilfælde. 

Ved selvfølgelig godt at der jo ikke kun er vægten, men også et moment på spærene i forhold til spændeafstanden på spæret, samt placeringen af spærtræét har også en betydning, om det monteret med overkant spærtræ, så højden bliver nogenlunde som den aktuelle, og man derfor bare opnår mere brede på spæret, eller om det monteret længere ned feks. 1/3 så både større tværsnit og højdre opnåes, men tror alligevel godt vi kan være enige i at her er det i småtingsafdelingen, når arbejdet ikke er mere omfattende.

Og syntes faktisk det er sjovt du selv nævner boltning i denne forbindelse, for rigtigt mange af dine kollegaer forslår altså selv 2 søm pr. 300mm ved opretning af spær, hvor opretningen jo faktisk efterfølgende er den del der overfører belastningen fra taget.

Har endda selv fået lavet en del beregninger af ingeniør hvor både opretning samt, lasker/forstærkninger også påsømmes, og kip forstærkninger udføres i påsømmet krydsfiner, hvor antal søm pr. meter eller pr. plade er oplyst.
Hej Koluda

(At hæve disse hanebånd 25cm har ingen større betydningen for nedbøjningen på det spær.)
Her er vi ikke enige. 25 cm i højden betyder ca. 36 cm i længden af spær. Nedbøjningen ved trækonstruktioner er meget følsom.


(vi er vel enige om at spæret ikke knækker sammen hvis denne flyttes)
Vi er enige om at spæret ikke knækker sammen NU, idet spærene ikke fuld belastede med sne osv., men igen jeg kan ikke udtale mig om forhold jeg ikke kender. Jeg ved ikke om spærene er underdimensioneret i forvejen eller hvor lang er disse, hvor stor dimension har spærene og hvad er afstanden? Hvor ligger huset i forhold til vindbelastningen? Ligger der en bygning tæt på, der giver ekstra snebelastning? Alt disse spilder ind i beregningen af bæreevnen af spærene, og når jeg mangler disse oplysninger, kan jeg ikke bare udtale mig om bæreevnen. Jeg ved til gengæld, at jeg har gennem tiden regnet på en del spær, hvor nogen af dem kan holde og andre skal forstærkes.

Du nævner noget med søm bæreevne osv. Søm har faktisk større bæreevne end det du nævner, men når det er sagt, så her taler vi om samvirkningen af to forskellige tværsnit, og for at disse to tværsnit skal virke sammen, skal disse være fastspændt og en søm eller to pr. 300 mm kan ikke gøre det uanset, hvad mine kollegaer, kan finde på at sige, og her er Københavns Kommune i hvert fald enige med mig. At vi bruger lasker og andre samlinger med søm er helt andet og det bruger jeg skam meget, når jeg kan kom afsted med det. 





Skrevet af Art-tek på 15 sep 2013 19:20

Hej Koluda

(At hæve disse hanebånd 25cm har ingen større betydningen for nedbøjningen på det spær.)
Her er vi ikke enige. 25 cm i højden betyder ca. 36 cm i længden af spær. Nedbøjningen ved trækonstruktioner er meget følsom.
Jep, og kigger man i en tabel i feks. Træspær 1 så betyder 36 cm mere over feks. 3 meter ikke så meget, hvis man tillader ekstra nedbøjningen, så vi er stadig ikke helt enige her i at det er et større indgreb.

Skrevet af Art-tek på 15 sep 2013 19:20

(vi er vel enige om at spæret ikke knækker sammen hvis denne flyttes)
Vi er enige om at spæret ikke knækker sammen NU, idet spærene ikke fuld belastede med sne osv., men igen jeg kan ikke udtale mig om forhold jeg ikke kender. Jeg ved ikke om spærene er underdimensioneret i forvejen eller hvor lang er disse, hvor stor dimension har spærene og hvad er afstanden? Hvor ligger huset i forhold til vindbelastningen? Ligger der en bygning tæt på, der giver ekstra snebelastning? Alt disse spilder ind i beregningen af bæreevnen af spærene, og når jeg mangler disse oplysninger, kan jeg ikke bare udtale mig om bæreevnen. Jeg ved til gengæld, at jeg har gennem tiden regnet på en del spær, hvor nogen af dem kan holde og andre skal forstærkes.
Jep, de knækker ikke sammen, hverken nu eller senere hvis ellers på foring laves, og hanebånd genetableres korrekt igen.

Jeg ved godt du ikke kan udtale sig om bæreevnen uden alle disse oplysninger, og det kan jeg da heller ikke, men kan godt udtale mig ud fra den erfaring jeg har, og har altså efterhånden set en del del tagkonstruktioner, og set meget der nok ikke burde holde, men alligevel har stået nogle gange over 100år,  og udover kraftig nedbøjning pga. underdimensionering, eller har sikret for ejendommen med tæt tag gennem sin levetid.

Som sagt vil spørgeren have 100% vished, så kan vi ikke give ham det herinde, så kræver det en beregning, og var det det han ville have, så havde han fået lavet dette, frem for at lave et indlæg herinde omkring det.

Skrevet af Art-tek på 15 sep 2013 19:20

Du nævner noget med søm bæreevne osv. Søm har faktisk større bæreevne end det du nævner, men når det er sagt, så her taler vi om samvirkningen af to forskellige tværsnit, og for at disse to tværsnit skal virke sammen, skal disse være fastspændt og en søm eller to pr. 300 mm kan ikke gøre det uanset, hvad mine kollegaer, kan finde på at sige, og her er Københavns Kommune i hvert fald enige med mig. At vi bruger lasker og andre samlinger med søm er helt andet og det bruger jeg skam meget, når jeg kan kom afsted med det.

Ja, som tommelfinger regel så siger vi jo 40kg "udtræk" pr. 4mm kamsøm, derfor nedskrev jeg lidt effekten på sømmene, da jeg også ved de jo ikke er 100% tæt sammenvirkende på gamle spær, det bliver de heller ikke med bolte, med mindre buldog skiver anvendes, specielt ikke med gamle rundkantende spær, men svingende dimension.

Købenshavn kommune har heldigvis ikke så meget indflydelse her i resten af landet, de københavnere har altid været lidt specielle....

Her igen snakker jeg med erfaring, selv ret gamle 5-6" spær som skal oprettes pga. sætning osv.. som ellers virkende bløde og laskende får altså en hel anden stivhed / bæreevne efter påforingen af feks. 45 x 245 med 2 x 3.1 x 98mm søm pr. 300mm, så jeg er ikke i tvivl om at denne stivhed også vil forhindre en yderligere sætningen i fremtiden, selvom sømmene måske ikke kan overføre den fulde last mellem påforing og gamle spær, men her er det dog omvendt, nemlig påforingen der optager lasten, og overfører det til spærret, og ikke omvendt.
Skrevet af Koludabyg på 15 sep 2013 20:13
Jep, og kigger man i en tabel i feks. Træspær 1 så betyder 36 cm mere over feks. 3 meter ikke så meget, hvis man tillader ekstra nedbøjningen, så vi er stadig ikke helt enige her i at det er et større indgreb.

Jep, de knækker ikke sammen, hverken nu eller senere hvis ellers på foring laves, og hanebånd genetableres korrekt igen.

Jeg ved godt du ikke kan udtale sig om bæreevnen uden alle disse oplysninger, og det kan jeg da heller ikke, men kan godt udtale mig ud fra den erfaring jeg har, og har altså efterhånden set en del del tagkonstruktioner, og set meget der nok ikke burde holde, men alligevel har stået nogle gange over 100år,  og udover kraftig nedbøjning pga. underdimensionering, eller har sikret for ejendommen med tæt tag gennem sin levetid.

Som sagt vil spørgeren have 100% vished, så kan vi ikke give ham det herinde, så kræver det en beregning, og var det det han ville have, så havde han fået lavet dette, frem for at lave et indlæg herinde omkring det.


Ja, som tommelfinger regel så siger vi jo 40kg "udtræk" pr. 4mm kamsøm, derfor nedskrev jeg lidt effekten på sømmene, da jeg også ved de jo ikke er 100% tæt sammenvirkende på gamle spær, det bliver de heller ikke med bolte, med mindre buldog skiver anvendes, specielt ikke med gamle rundkantende spær, men svingende dimension.

Købenshavn kommune har heldigvis ikke så meget indflydelse her i resten af landet, de københavnere har altid været lidt specielle....

Her igen snakker jeg med erfaring, selv ret gamle 5-6" spær som skal oprettes pga. sætning osv.. som ellers virkende bløde og laskende får altså en hel anden stivhed / bæreevne efter påforingen af feks. 45 x 245 med 2 x 3.1 x 98mm søm pr. 300mm, så jeg er ikke i tvivl om at denne stivhed også vil forhindre en yderligere sætningen i fremtiden, selvom sømmene måske ikke kan overføre den fulde last mellem påforing og gamle spær, men her er det dog omvendt, nemlig påforingen der optager lasten, og overfører det til spærret, og ikke omvendt.
Her er du så i noget som er faktisk rigtig spændende.
Anvendelse kontra teori og beregninger, og der er ingen tvivl her, at vi begge taler ud fra vores egen verdener.
Hvis vi tager de københavnske bindingsværks ejendomme, så kan vi ikke få dem til at holde i dagens normer, men ikke desto mindre har de holdt i over 100 år.

Grunden til at jeg nævnte Københavns Kommune, er at det er efter hånden den eneste kommune i DK, som har en velfungerende ingeniørafdeling, som kigger tingene i gennem uden at give en byggetilladelse. 

Jeg er også enige i, at i mange tilfælde, hvis påføring er f.eks. 45x245 kan gå hen og være den bærende del, hvor de eksisterende spær ingen funktion har.

Under alle omstændigheder, det jeg vil sige, er at man ikke kan give Jesper et svar, at han godt må hæve hanebånd uden problem. Jeg synes, at man skal nævne at det umiddelbart godt lade sig gøre med den risiko, at der kommer nedbøjninger m.m. og han på baggrund af den viden må beslutte sig for, hvad han vil gøre.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis