Beklæde pudset væg med gips

Hej

Jeg har en ret ujævn pudset endevæg i min stue, som jeg ønsker at få glat på en nem måde, grundet jeg vil have klistret fototapet på.

Væggen måler 250x400.

Kan man klistre eller skrue gipsplader direkte på, og er der noget man skal have med i tankerne?

Jeg har 4 fuga 1,5 moduls indmuringsdåser i vægen. Er det lovligt, bare at skære hul i gipsen, og sætte stikkontakter fast igen med afbryderskruer? 

På forhånd tak


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du forventer en nemmere måde er gipsplader ikke vejen, de skal også spartles ad flere gange, jeg tror heller ikke at du flytter indmurings dåserne  er vejen frem, så bliver ledningerne for korte.
Skrevet af Håndværkeren på 14 sep 2013 10:43
Hvis du forventer en nemmere måde er gipsplader ikke vejen, de skal også spartles ad flere gange, jeg tror heller ikke at du flytter indmurings dåserne  er vejen frem, så bliver ledningerne for korte.

Der skal vel blot spartles i samlingerne, ligesom der skal bruges armeringstape?

Mht stikkontakterne så er ledningerne ligeligt lange - gipspladen er vel også kun 13mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Jeg har i sin tid limet plader på en væg for at gøre det "lettere" at få den jævn.

Hvad der er lettere er nok en smagssag, nogen vil foretrække alm fuldspartling, men hvis evnerne ikke er til at få væggen jævn let på den måde er gips et alternativ.

Jeg limeder pladerne på med gipsmørtel sat på i klatter rundt på pladerne. Man skal justere at de sidder rigtigt ved at trykke/banke pladerne fast i mørtlen og ikke tage kaffepauser før de sidder som de skal :-). Og bagefter er der selvfølgelig det sædvanlige lette spartelarbejde på gipspladerne.

Hvis væggen er lidt mere lige end min var er tandspartel måske vejen at gå, så bliver den fuldlimet og man vil sikkert ikke få "hule" steder i væggen.

Mht. strøm vil jeg mene (men er IKKE elektriker, så tjek op på om jeg kan have ret!) at du måske kan bruge pudsudligningsringe til dine indmuringsdåser. Så flugter "dåser" væggen (ligesom afstandsringe til pl dåser). Men som nævnt herover kan du få et problem med længden på dine ledere....


Skrevet af JesperRO på 14 sep 2013 11:07
Hej

Jeg har i sin tid limet plader på en væg for at gøre det "lettere" at få den jævn.

Hvad der er lettere er nok en smagssag, nogen vil foretrække alm fuldspartling, men hvis evnerne ikke er til at få væggen jævn let på den måde er gips et alternativ.

Jeg limeder pladerne på med gipsmørtel sat på i klatter rundt på pladerne. Man skal justere at de sidder rigtigt ved at trykke/banke pladerne fast i mørtlen og ikke tage kaffepauser før de sidder som de skal :-). Og bagefter er der selvfølgelig det sædvanlige lette spartelarbejde på gipspladerne.

Hvis væggen er lidt mere lige end min var er tandspartel måske vejen at gå, så bliver den fuldlimet og man vil sikkert ikke få "hule" steder i væggen.

Mht. strøm vil jeg mene (men er IKKE elektriker, så tjek op på om jeg kan have ret!) at du måske kan bruge pudsudligningsringe til dine indmuringsdåser. Så flugter "dåser" væggen (ligesom afstandsringe til pl dåser). Men som nævnt herover kan du få et problem med længden på dine ledere....


Det kan da godt være, at man bare skulle fuldspartle hele væggen, men jeg er lidt i tvivl, om den er for ujævn. Det ville lette arbejdet, idet at jeg ikke skal bøvle med fodliste og skyggelister bagefter.

Jeg har vedhæftet et billede, selvom det måske er vanskeligt at vurdere udfra.

På forhånd tak

Hej igen

Ja det er lidt svært at vurdere udfra billedet og kommer jo også an på hvordan du har det med fuldspartling. Det er ikke min stærkeste side derfor valgte jeg den "lettere" gipsløsning i sin tid. Dog skal jeg have styr på det, for står selv overfor fuldspatling af en hel 1. sal på et tidspunkt. Satser dog på at bruge rullespartel i et tyndt lag og satser på det er mere til at gå til end at ligge tykke lag på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
en spand sandspartel eller to og en giraf sliber er vejen frem eller hvis du skal være sikker på at det bliver helt plant så køb en stor pudsebrædt af skum og klæb noget sandpapir på så kan du få det helt plant det er den billigste løsning og bare brug noget groft sandparpir til at starte med

hvad er der på væggen nu ?

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Skrevet af NSX på 17 sep 2013 12:17
en spand sandspartel eller to og en giraf sliber er vejen frem eller hvis du skal være sikker på at det bliver helt plant så køb en stor pudsebrædt af skum og klæb noget sandpapir på så kan du få det helt plant det er den billigste løsning og bare brug noget groft sandparpir til at starte med

hvad er der på væggen nu ?

Tror også jeg er nået frem til, at det er sandspartel der er vejen frem...

Væggen er pudset med skalcem 2000, og efterfølgende malet... 

Skal den behandles med noget specielt, inden man sandspartler?


hvis det hele sidder fast så er det bare at smøre noget på køb det de billige steder som jem og fix der kan du få en spand for ca en hund stark og lignende tager 150 og op

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

hvis det hele sidder fast så er det bare at smøre noget på køb det de billige steder som jem og fix der kan du få en spand for ca en hund stark og lignende tager 150 og op

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

hvis det hele sidder fast så er det bare at smøre noget på køb det de billige steder som jem og fix der kan du få en spand for ca en hund stark og lignende tager 150 og op

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også