Spartling af gipslofter

Hej
Skal til og sætte gipslofter op og hertil er der lige et par spørgsmål jeg håber der nogle der kan hjælpe med

Armeringsbånd selvklæbenede eller ikke selvklæbende ? er det bare religion eller er der forskel på styrke som jeg ser på det må der jo være vævningen der holder pladerne sammen og hvorfor skulle vævningen være ringere fordi det er selvklæbende
Kort sagt hvad er bedst ??

Jeg har ca. 2,40 til loft og rummene er stue og køkken i et ca 60 kvm skal der så akustik plader op ? og skal der så det hvordan laver man så 2 lags gipsplader for jeg har læst at der ikke må være noget over hullerne på pladerne skal så kun være et lag ved akustik pladerne ??

Håber på hjælp
Mvh Michael
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael

Jeg har selv været i gang med gipslofter. I første omgang fik jeg malerne til at ordne det, han brugte papirstrimmel lagt i spartel, han sagde det var det eneste rigtige. Senere har jeg også selv været i gang med at spartle, der brugte jeg ReadyGips og papirstrimmel. Det er faktisk ret lige til, så jeg vil uden tvivl anbefale papirstrimmel.

Mht. til akustikpladerne, har vi en stue på godt 50kvm, med gipsloft og trægulv. Vi har ikke nogen problemer med efterklang, selvfølgelig hvis der er meget høje enkelt lyde, kan det godt runge lidt, men det er ikke noget der genere i hverdagen.
Du kunne overveje at lave nogle felter, 120x120 eller sådan noget, pænt fordelt i rummet.
Jeg har også brugt papir ud fra tankegangen om, at armeningsnettet kun kan optage kræfter på tværs af pladerne, da det kan vrides skævt. Papir kan ikke vrides skævt på samme måde.

Læs i øvrigt denne:
http://www.gyproc.dk/files/PDF/Denmark/Brochurer_og_anvisninger/Maleranvisning_2009_web.pdf
Der står om armeringstape på side 31.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det selvklæbende bånd jeg brugte da jeg spartlede loft havde jeg ikke den store succes med da der jo ikke kan være meget lim på de tynde tråde der så lortet faldt bare ned igen Så jeg endte med at klæbe den "selvklæbende" væv op i spartelmassen 
Det bliver papir bånd så men er stadig i tvivl om akustik pladerne ! vil nok sætte dem for en sikkerhedsskyld synes nu heller ikke det er grimt men hvordan laver man 2 lags med akustikplader det kan jeg sgu ikke regne ud.
Ved akustik-gipsplader skal der kun opsættes et lag. Disse gipsplader har spartelforsænkninger på kortkanterne også, og man kan købe gipsplader uden perforeringer, også med spartelforsænkninger hele vejen rundt. På den måde får du armeret alle samlinger mellem kanter.

Desuden skal du, for at få det optimale ud af plader, have et mellemrum bag plader fyldt med 45 mm isolering. Dvs. sænke loftet en regels bredde...

Jeg er varm fortaler for disse lofter. Skal snart selv igang med at lave dem, efter jeg har oplevet effekten hos en kammerat. Flere af vores venner har lavet køkken m. klinkegulv og der er efterklangstiden en gene, pånær min kammerat som har lavet de lofter. Det er et meget behageligt køkken at opholde sig og tal i!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Akustiklofter kan især hjælpe hvis du har klinker på gulvet. Hårde bordplader af sten eller komposit kan også give lang efterklang. Det optimale ville være tæpper på gulvet, men her må hygiejnen nok også spille ind
Ja, - fy-da.

Vi havde gulvtæpper i hele køkkenet da vi købte huset - det er for længst udskiftet til trægulv.
Det støjer ikke så meget som klinker - men det er vist et sidespring i forhold til trådstarters startindlæg


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis ikke der er problemer med efterklang, er der jo ingen grund til at opsættes akustik regulerende lofter.

Det er som sagt kun et problem i huse med mange hårde flader, og i store rum uden videre møbler osv.. som kan bryde klangen i rummet, man kan evt. få lavet en beregning på det, hvis man er i tvivl om akustikken i et rum.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også