Eldåse ved gips uden på trævæg

Hej

Jeg har et hus fra 72, hvor væggene i værelsesafdelingen er lavet af nogle træplader. For at slippe for at fjerne tapet og lave bedre lydisolering sætter vi et lag gipsplader uden på.

Inden jeg kontakter en elektriker vil jeg lige have lidt input til mulige løsninger:

Hvad vil være den korrekte måde at få lavet eldåserne til stikkontakter på? Det ser ikke ud til at der findes afstandsringe til grønne vægdåser, som der gør til loftsdåser? Skal dåserne udskiftes så de kan trækkes frem til gipsen. Ellet vil det være ok at dåsen flugter med trævæggen og kan jeg så skru kontakterne fast i gipsen?

Mvh
Sune
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et billede af hvordan det ser ud nu?? Har du indmuringsdåser inde bagved træpladen? Hvis det er tilfældet, hvor meget afstand får du fra denne indmuringsdåse udtil færdig gips?

evt. send billede til [email protected], så skal jeg nok være behjælpelig, med råd, inden du kontakter en elektriker. 

Venligst
Sten Krog
aut. el-installatør - Evers EL-teknik
Jeg har ikke lige et billede her, men kan evt sende det senere.

Der sidder en dåse af denne type: http://www.harald-nyborg.dk/p3123/indmuringsdaase-t-1-stikkontakt men den er ikke muret fast, da skillevæggen udelukkende er af træ. Forkanten på dåsen flugter forsiden af træpladen. Gipspladen kommer så uden på træpladen (ingen forskalningsbrædder).
Det er håndværksmæssigt helt hen i skoven, samtidig med at fabrikantens anvisninger ikke er fulgt... (Indmuringsdåser er naturligvis for indmuring)

Der skal anvendes forfradåser i dette tilfælde.
Skrevet af StenKrog på 12 sep 2013 10:50
Det er håndværksmæssigt helt hen i skoven, samtidig med at fabrikantens anvisninger ikke er fulgt... (Indmuringsdåser er naturligvis for indmuring) 
  


Enige - men det har været tilladt at anvende de grønne dåser i lette skillevægge.

Hvis den grønne dåse er ført helt gennem brændbart materiale, og der ikke er luft mellem gipsplade og træplade - så vil jeg blot anvende afbryderskruer til fastgørelse af afbryder og stikkontakter - i skruetårne i den grønnedåse... 

http://www.greenline.dk/Lauritz-Knu...ruer-92020

Hvis der er luft mellem træ og gipsplade vil jeg monter en pudsudligningsring  http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokume...r=504D0211 og samtidig anvende afbryderskruer til fastgørelse fremfor klørene.
Du har helt ret..! Sakset fra SIK´s håndbog.:

Indtil 1. januar 2003 accepteredes det, at fx grønne dåser og SV-dåser blev anvendt i fx lette
skillevægge når disse var fastgjort forsvarligt og uden at dåserne blev gennembrudt af fx
søm og skruer. Naturligvis under forudsætning af at dette kunne udføres håndværksmæssigt
forsvarligt.


Annonce
Jeg har et bedre forslag til afbryderskruer i stedet for at give en mindre formue for dem.

http://www.harald-nyborg.dk/search?q=afbryderskruer

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mange tak for input, det var lige hvad jeg ledte efter. Jeg tager jeres input med videre :-)
Hej Sune.
Jeg ved det er en gammel tråd, men er nysgerrig på at høre, hvilken løsning du endte med. Jeg står nemlig med et ligende renoveringsprojekt, med et hus fra 1976. Her er ligeledes brugt grønne indmuringsdåser i de gamle spånpladevægge. Vi har valgt at beklæde alle vægge med et lag gips dels for at undgå at fjerne alt den gamle tapet, men også for at gøre væggene mere sikre mod brand. Jeg har sat pudsudligningsringe i alle dåserne, men ved ikke om dette er den rigtige løsning eller er lovligt? Altså om man bruge dem når det er gips omkring og altså ikke puds? Jeg har vedhæftet et par billeder af hvordan jeg har gjort det :-)
Mvh Rasmus
Velkommen på lds
Pudsudlignings dåser er ok i din situation, sammen med længere afbryder skruer. Jeg kan se du beholder kløerne i stikkontakten. Det kan ofte være en lidt dårlig løsning når der er den løsere gips plade omkring udlignings ringe. Pudslag er hårdere så det går bedre der med fastgørelses kløerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.
Mange tak for det hurtige svar og gode råd. Og fedt at det er den rigtige løsning, så jeg ikke skal lave det hele om :-) jeg får købt nogle afbryderskruer så de kommer til at sidde ordenligt fast
Mvh Rasmus.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis