En overraskende strømtyv!

Min hustru, som er gammel, pedantisk bogholder, havde hæftet sig ved, at vores gennemsnitlige strømforbrug var steget markant. 
Ved at udelukke diverse muligheder, især selvfølgelig først og fremmest mit væksted, hvor der var lukket for strøm i 2 døgn, kom hun frem til, at det var HENDES værksted, køkkenet, der var synderen. Det er vores induktionskogeplade, der har et standbye forbrug på 300 watt i timen, altså 7.2 Kw på et døgn.
Jeg har da også undret mig lidt over, hvorfor denne plade ofte var lidt lun. Her var så forklaringen.
Gad vide, hvor mange andre usynlige strømtyve, man nærer i sin installation?


Med venlig hilsen
ktm

 

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold da helt op.
Du har vel ikke manualen så du kan se om det er noget de ligefrem reklamerer med?
Det er måske der du har de 300W fra?
Næh, de 300 W kommer ud fra målinger over flere døgn. Mistanken blev vakt, da vi havde været væk i nogle døgn, og havde et betragteligt forbrug ift tidligere tilsvarende hændelser.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis en plade på din induktionskogesektion bliver " lidt lun " er den helt sikkert i udu.

En induktionplade bliver udelukkende varm, hvis der står en metalting ( gryde,pande o.l. ) på pladen - og iøvrigt er tændt . Den bliver ikke varm i sig selv - men kan selvfølgelig blive det af det den skal varme op.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, det kan godt betale sig at holde øje med elmåleren. Man kan undre sig over, at elselskaberne ikke er i stand til at sende en mail, når ens forbrug afviger fra normalen. Med de nye timeaflæste målere de fleste efterhånden har, er det jo en smal sag for dem at se, hvis der er noget galt. Men det tjener de selvfølgelig ikke noget på.

Hvis man, som din kone, er pedantisk, vil man i øvrigt nok studse over enhederne på dine målinger. Watt er en enhed for effekt (energiforbrug pr. tid J/s) og det giver derfor ingen mening at sige "watt i timen". Og dagsforbruget måles i kWh, da det er energien og ikke effekten, du er interesseret i.
Skrevet af jenshøj på 11 sep 2013 12:09

Hvis man, som din kone, er pedantisk, vil man i øvrigt nok studse over enhederne på dine målinger. Watt er en enhed for effekt (energiforbrug pr. tid J/s) og det giver derfor ingen mening at sige "watt i timen". Og dagsforbruget måles i kWh, da det er energien og ikke effekten, du er interesseret i.

Njaahh.. "watt i timen" er jo netop et udtryk for effekt(watt) over en given tid(time) hvilket jo netop giver energi(i det her tilfælde Wh). Om man udtrykker det i Wh eller kWh er vel ligegyldigt ud fra et energi synspunkt. Det er vel kun et spørgsmål om hvilket præfiks man har valgt at udtrykke energien med.
Annonce
Jeg må kapitulere over for diverse fagudtryk. Jeg tror ikke længere på, at jeg kan lære det!
Det hun lagde mærke til var, at der skete en betydelig ændring eller stigning i det registrerede forbrug, altså antal af de enheder vi betaler for.
Når vi ikke er hjemme, er forbruget ganske stabilt til fryser og køleskab osv, og det var dette forbrug, renset for andet, dagligt tilfældigt forbrug, som var steget med en værdi, der svarer til de omtalte 300 W i timen eller måske rettere 0.3KwH??

Her i nat havde hun slået komfurpladen fra i tavlen og dermed faldt forbruget til det normale forbrug. Hun har en af de moderne målere og kan se det på sin PC, spørg mig ikke hvordan.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 11 sep 2013 13:33
Jeg må kapitulere over for diverse fagudtryk. Jeg tror ikke længere på, at jeg kan lære det!
Det hun lagde mærke til var, at der skete en betydelig ændring eller stigning i det registrerede forbrug, altså antal af de enheder vi betaler for.
Når vi ikke er hjemme, er forbruget ganske stabilt til fryser og køleskab osv, og det var dette forbrug, renset for andet, dagligt tilfældigt forbrug, som var steget med en værdi, der svarer til de omtalte 300 W i timen eller måske rettere 0.3KwH??

Her i nat havde hun slået komfurpladen fra i tavlen og dermed faldt forbruget til det normale forbrug. Hun har en af de moderne målere og kan se det på sin PC, spørg mig ikke hvordan.
Jeg mener du udtrykte det helt rigtig første gang også :-)
Det gik så lige galt her til sidst hvor du skrev KwH. Det er lige omvendt kWh.

300 W i timen svarer til at sige, at du kører 100 km/t i timen, hvilket er noget vrøvl.

De enheder i betaler for er kWh, så det er det du har aflæst på måleren. Her skrev du 7.2 Kw på et døgn.
7.2 kW i 24 timer er 172,8 kWh.

Men det er petitesser. Jeg ville bare lige som din kone være lidt pedantisk :-)
Helt ærligt - jeg forstod nemt hvad ktm mente.

Som jeg nogle gange udtrykker det overfor fruen : " Du skal høre efter hvad jeg mener, ikke hvad jeg siger " 

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nej nej..... det er jo flueknepperi ........ hvis man måler at en brugsgenstand har en effekt på 300W vil det svare til at den på en time bruger 0.3 Kwh og på 24 timer bliver det 7.2 Kwh ..........man skal altid have tidsfaktoren med når man skal beregne prisen på en vis mængde el.
Angående kogepladen så er den defekt og sluk endelig for den inden den sætter huset i brand......  

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis