Slaglodning på rustfri tråd

Er det muligt at slaglodde på 1,5 mm rustfri tråd?
Stuk- og vinkelsamlinger
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en svag erindring om at slaglodning på rustfri, ikke er så nemt at udføre.
Men at sølvlodning er meget nemmere, men det er mange år siden jeg har rodet med de ting, så jeg kan udmærket huske forkert.
Undskyld at jeg blander mig  
Men er der nogen der ved hvor ordet "slaglodning" kommer fra?

Hvad jeg ved er at det noget med at sammenføje 2 forskellige metaller, hvilket ikke kan lade sig gøre med almindelig svejsning. 

Men har det noget at gøre med den gammeldags smede metode, at varme jernet op og slå på det med en hammer ?



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Se Gyldendal:

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Teknik/Svejsning_og_lodning/slaglodning

Bent.
Det har jeg også kunne google mig frem til, men det jeg var interesseret i var ordets oprindelse...
-at kalde en "lodning" for noget med slag må jo indikere at det enten er meget stærkt eller også er det et udtryk der bunder i den den gamle metode hvor man varmer metallerne op i åben ild og banker/slår dem sammen.

Min far var uddannet grovsmed, og jeg kan svagt huske at han smedede 2 stykker jern sammen. En speciel hammer der lavede en rende i det ene stykke jern og det andet stykke blev så banket ned i revnen, hvorefter de 2 stykker var smedet sammen, istedet for en svejsning.
Spørg mig ikke hvad det skulle bruges til, og i dag ville man vel bruge svejsning, da det er hurtigere og vel også mere effektivt.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak til alle, for info!
Mvh
P. Koefoed
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis