Retro køleskab - Atlas, type AF75 / AF100

Hej alle...

Har købt et lille rækkehus og "overtog" et gammelt Atlas køleskab. Husene er bygget i '58 og det omtalte køleskab sad som "indbygget køleskab" i en hel skabsvæg.

Det er super cool og jeg vil gerne beholde det. Selvfølgelig ikke som køleskab - selv om det faktisk virker endnu - men som en cool, retro og sjov ting fra "originalhuset".

Er der nogle af jer der ved, om man - uden fare - kan afmontere "halløjet" på bagsiden (kompressor o.lign.)?  - og i så fald ved, hvem jeg kan kontakte med sådan en opgave? Går ikke ud fra, at man må/kan selv...

Jeg har vedhæftet et billede af køleskabet. Det ville selvfølgelig have være smart at vedhæfte et billede af BAGsiden, men skabet er MEGA-tungt, så jeg skal lige have hjælp til at flytte det. Så billede af bagsiden kommer en anden dag. Men måske er der nogle som kan genkende modellen ? hi hi... 

Hej, fra Gitte
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nogle af jer der ved, om man - uden fare - kan afmontere "halløjet" på bagsiden (kompressor o.lign.)?  - og i så fald ved, hvem jeg kan kontakte med sådan en opgave? Går ikke ud fra, at man må/kan selv...

Det må du ikke selv afmontere. Få en kølemontør til at gøre det. Kølevæsken, som ikke er sundt at indånde, skal suges ud af systemet, før kompressor og resten af kølesystemet kan afmonteres.

fase
I et Atlas køleskab fra 1958 er der ikke kompressor , men et varmelegeme der laver kulden , et såkaldt absobtionsskab , hvor kølemidlet er ammoniak , som er meget giftigt, køleskabet er næsten ikke til at slide op , men er en stor strømtyv dvs meget dyr i drift.
Lad endelig vær med at skille det af.............Det skal gøres kontroleret udendørs............. 

elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvorfor vil du adskille det?
Hvorfor ikke bare trække stikket ud af væggen og lade skabet stå som det er. Så spare du også bøvlet med at flytte rundt på det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis