Letbeton

Jeg er ved at bygge garage og skal have overliggere til mine porte. Jeg er dog lidt nærig anlagt og vil ikke på nogen mulig måde betale 5000 for en overligger til et hul på 2700 mm. 

Så dem kan jeg da selv lave. Jeg vil dog gerne lave dem i letbeton for at få lidt isolering i dem, resten af bygningen er lavet i lecablokke. 

Armeringsmæssigt har jeg fundet denne tegning ved leca 
http://www.weber.dk/uploads/media/l...ker_05.pdf

Tænker måske og erstatte de lange 8mm med 12 mm jern i stedet for, der er ikke så høj pris forskel jo. 

Men hvordan blander jeg så lige letbeton i trykklasse C16 for det har jeg aldrig prøvet at lave og det skal jo gerne kunne holde til tagtrykket. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er en modig mand Fiahgt, det var godt nok et af de steder jeg ikke ville gå på kompromi  Hvad med et stykke I jern istedet for.
Du kan da ikke selv blande letbeton. Både lecabeton, gasbeton og porebeton kræver ganske avancerede anlæg for korrekt blandeforhold af luft, tilslag og "hævetid". Porebeton er især kompliceret med tilsætning af aluminiumsppulver mv.

Køb en overligger eller noget stål.
Ja tak vill osse gerne købe men 12000 for to overliggere er fandeme tyveri. Der er kun for 1/10 i materialer og løn på sådan en fætter. Hvis man ved lidt konstruktioner kan man selv lave alt jernet og derfor troede jeg jo også man kunne bruge leca i stedet for sten i betonen og derved opnå en letbeton. JEg ved bare ikke om det kan holde eller om det er noget juks at gøre på den måde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Kunne du ikke bruge en limtræsoverligger i stedet?
Nej ikke når facaden er pudset så bliver det noget klamp. Jeg må jo nok bare leve med den kuldebro der bliver i den overligger når nu jeg er så fedtet med midlerne. Det er trodsalt nødvendigt med C 25 beton skriver min ingenør

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Du kunne omstøbe et stålprofil med hjemmelavet lecabeton.

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Æblebjerg på 10 sep 2013 23:51
Du kunne omstøbe et stålprofil med hjemmelavet lecabeton.
Havde du nu læst hele tråden, havde du set at det er meget svært at lave letbeton på LDS. bacis

Jeg synes nu det er et meget godt forslag æblebjerg kommer med. Hvis man støber omkring en jernbjælke behøver selve lecabetonen jo ikke bære noget men bare være der som isolering. Så er kravet jo bare det skal hænge sammen og så kan man altså sagtens blande det selv i en lille blandemaskine. Jeg plejer at blande det sådan her så vidt jeg lige husker. 1 del cement 2 dele sand og en sæk lecanødder (50 liter) og selvfølgelig en passende mængde vand. Så plejer det at hænge sammen. Hvis man ikke synes det hænger nok sammen skal der lidt mere sand/cement i men til gengæld vil det også isolere lidt mindre.

Du kunne eventuelt finde en brugt jernbjælke på dba. eller lignende. Der burde være nok af dem. Ellers hvis du bor i Nordvestjylland så kender jeg et sted hvor man plejer at kunne få fat i den slags til rimelige penge.
Det var heller ikke ideen med en jernbjælke jeg mente, da jeg selv har foreslået det. Men andre skriver at det er meget svært al lave letbeton, det var det jeg mente. Det vil n også være ret begrænset hvormeget den vil isolerer i en jernbjælke.
Skrevet af Håndværkeren på 11 sep 2013 00:32
Havde du nu læst hele tråden, havde du set at det er meget svært at lave letbeton på LDS. bacis


Jamen håndværker nu er det altså ikke så svært at blande lecabeton der ikke skal bære noget. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis