Bedst isolerende termorudetykkelse

Hej LDS,

Har i noget tid undret mig over div. rudeproducenters u-værdi angivelser fordi en 2 lags rude på f.eks. 4-16-4 står til en u-værdi på 1,1 mod en 4-22-4 der står til 1,3, altså skulle den isolere dårligere end den tyndere rude. Kan det være rigtigt, eller ligger der noget under som man skal vide? Jeg står og skal bestille de sidste nye ruder til mit 70'er hus....

Tak for hjælpen....
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener bestem at isolerings værdien er størst ved størst mulige hulrum mellem glassene, ergo med 22 mm luft er der størst isoleringsværdi. (stillestående luft isolerer) ligesom f.eks. en gåsedunsdyne eller ditto edderdun, jo lettere desto bedre isolerer det.

Ligesom isolering tykkelsen afgør hvor meget det isolerer.

Ret mig hvis jeg tar' fejl heraf heri.

Det kan også være noget om hvad der er fyldt i mellemrummet af glasset (argon f.eks.) som vist er det der bruge nu, der kan også være "filtre" som lukker varme ind og ikke ud.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
@maskinsnedker: Det er ikke korrekt at størst mulig hulrum er bedst. Jo større hulrummet er, jo mere bevægelse af luften vil der også være og dermed mere konvektion. Altså er der en optimal størrelse af mellemrummet hvor isoleringsevnen af luften er højest.

Andre faktorer der spiller ind: Gas art (typisk indeholder ruden argon, men der findes også Krypton ruder, som dog er dyrere) og lav-emissivitetsbelægninger.
Ok det er forstået tak for det, så lærte jeg lidt igen, & det er jo ikke så dårligt.

Vi må jo alle lære som tiden går.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis