Kodens afløb ud gennem sokkel

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. et afløb fra et naturgas fyr der er ført til udendørs rist, ud gennem sokkel ( Se billede ).



Er dette lovligt ?

Det blev lavet for et par år siden ifm. installation af nyt naturgas fyr. VVS firmaet påstår at man sagtens kan lave det på den måde for at undgå at føre den til rist i bryggers og dermed skulle ligge nye fliser, men vi bøvler med tilfrosset rør om vinteren og jeg er også nervøs for fugt osv. ved selve soklen.

Jeg har klaget til firmaet over problemet og de påstår som sagt at de har lavet det lovligt og at det ikke er deres problem at det fryser til. De siger de kan isolere røret og evt. sæte en zink kasse på udmundingen ud for soklen, hvis jeg vil betale for det.

Jeg kan ikke se at det vil løse problemet og så mener jeg heller ikke jeg skal betale for at de har lavet noget sjusk.

Er der nogen der har erfaring med dette og har set lignende installationer ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det der er en helt stensikker ommer!!!

hvad står der i beskrivelsen af arbejdets omfang i tilbudet fra firmaet? hvis der altså er lavet et
Der står følgende i tilbudet:

Eksisterende naturgas anlæg udskiftes til ny Vaillant Ecotec 146-4-7 kedel der monteres med lodret aftræk samt afsluttet med godkendt taghætte.
Desuden monteres 1 stk. 70 liter vand varmer, der leveres med varmt vands prioritering. Edvidere monteres vejrkompenseringsanlæg til styring af kedel temperaturen i forhold til ude temperaturen.
Al affald fjernes.
Elarbejde udføres fra kontakt med jord frem til eksisterende kedel.

Der står desværre ikke noget om hvordan selve afløbet til kondens vand laves. Men når de laver det skal de vel lave det ordentligt og føre det til rist i bryggers frem for til udendørs rist. Jeg tænkte da ikke selv videre over det, før at det blev vinter at røret frøs til.

En ven har fortalt mig at jeg måske kunne installere en varme ledning i røret til om vinteren, så det ikke fryser til, men jeg ved ikke om det er en ok løsning. Hvad med selve soklen og det vand/fugt der konstant er ved røret ? Kan det give problemer ?
Må man ikke, men hvis du vil være sikker, så kontakt din gasleverendør.
sidder der en vandlås indvendig?

var det lavet på samme måde før?

i min verden er der 2 måder at lave det på
1 tilsluttes til gulvafløb indendørs
2 ud gennem sokkelen under terræn og påbores brønden

Men der er mange måder og lave det på, fx hvis der er langt til gulvafløb, kan man få en kondenspumpe. Den har en kun ca 8mm slange til afløb.
Fra fyret går der en lille flexi plast slange ned i plastrør som er monteret på vægen. Plast røret går ind gennem et skab og ud gennem soklen.

Det gamle fyr var ikke kondenserende, så der var ingen løsning i forvejen.

Spørgsmålene er derfor:

1. Er det lavet lovligt eller vil jeg få medhold i en klage mod firmaet på at de ikke må lave afløbet på den måde ?

Der er en indendørs rist i bryggers ca. 2-2½ meter fra fyret. Afløb kunne derfor blive lagt i gulvet og hen til indendørs rist.

2. Hvis ikke det er lovligt, vil det så kunne lovlig gøres ?

3. Er der en løsning på frost problemet om vinteren, så som et varme kabel til afløbsrør, som jeg har set man kan få og vil dette være lovligt at bruge i mit tilfælde eller er eneste løsnign af pille nuværende afløb ned og lave nyt der placeres i gulvet indendørs ?
Jeg har et væghængt kondenserende Vaillant fyr, over et bord i byggerset, som står på sokkel.

Fra fyret går der en lille fleksibel  plast slange ned i en tragt, som vistnok er fæstet til væggen (d.v.s. der kan komme luft til) og er koblet til et gråt afløbsrør.Jeg kan ikke huske dimensionen, men et sted mellem 25- og 50 mm. Plastrøret går ned gennem et skab og videre ned i soklen, med svagt fald i soklen hen til et afløb i gulvet, som er koblet til et gulvafløb ca. 1 meter væk (samme afløb "trækker" også vaskemaskinen). Afløbet i gulvet blev vist tidligere brugt til overløb/overtryk fra det gamle fyr.

Jeg tænker på, om du kan koble til din indendørs rist i bryggers ca. 2-2½ meter fra fyret, uden at skulle hugge hele gulvet op?

Indendørs afløb må være nr.1  så du undgår det fryser.

Jeg kan se på mit vægmonterede luftindtag/udblæsning, at der i kolde vinte kommer  store istapper på op til 1 meter - så lidt fugt slipper der med ud trods alt.

Alternativt kan varmekabel være en løsning, noget man bruger i campingvogne (om vinteren). Mener at de ofte er "automatiske" så du ikke behøver at tænke på at tænde/slukke.

Om din nuværende installation er lovlig har jeg ikke begreb om.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis