inspiration til ølkælder

Hej
Jeg står og skal igang med at lave en øl / kartoffelkælder. Den bliver omkring 2 meter lang, 1 meter bred og 1 meter høj (eller dyb...)

Jeg havde tænkt mig følgende:

Starte med at grave hullet.
Bygge siderne op af 15 cm funda-blokke.
støbe gulvet
Støbe dæk/loft over ca halvdelen af kælderen
Lave en træluge over den sidste halvdel.

Dette er planen i grove træk.

Er dette en dum måde at lave det på?
Nogle gode idéer til hvordan den ellers kan laves?
Tips og tricks?
Links?

Håber der er nogle der ligger inde med nogle gode idéer til hvordan projektet kan laves.

Hilsen
Razols
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Je ve nuit Razols, hvad med at grave den ned i 10 m. dybde, så har du fortjent øllerne når du kommer op igen
Men ellers lyder din ide da udmærket, du skal dog grave den lidt dybere så du kan få noget jord hen over det støbte stykke så solen ikke varmer "loftet" op, og en hjemmelavet isoleret lem ville nok også være smart.
Tak for svaret Håndværker. Den blive gravet inde i et værksted (som ikke er isoleret) så det bliver ikke noget problem med at solen skinner direkte på "låget".

Ang. Lugen... havde godt tænkt på at isolere den. Men hvad med ventilation?
Nåeh ! Det er den slags kartoffel kælder, men så skal den jo være mindst 180 cm. dyb, hvis ikke du vil ligge og kravle rundt på alle fire.
Som ventilation kunne du inden du mure op i gavlenderne anbringe et par af de der orange kloark rør med en vinkel bøjning i bunden der går ind i igennem muren ved gulvet og ender op i en rist i gulvet altså det gulv du har nu, så tror jeg der vil komme en naturlig udlftning.
Hvordan vil du komme ned og op, hvis der en dag står en bil oven over?
1 meter i dybden er alt for lidt, hvis man skal kunne stå op i den.
Tænk over, hvad du vil gøre, hvis der skulle gå ild i et eller andet nede i hullet, medens du er der nede!! Det er set i virkeligheden.

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 12 sep 2013 15:21
Hvordan vil du komme ned og op, hvis der en dag står en bil oven over?
1 meter i dybden er alt for lidt, hvis man skal kunne stå op i den.
Tænk over, hvad du vil gøre, hvis der skulle gå ild i et eller andet nede i hullet, medens du er der nede!! Det er set i virkeligheden.

Tak for inputtet.
men det er ikke meningen det skal bruges til smøre-grav. Meningen er at mit hjemmebryggede øl skal gære og lagre dernede. Så det er ikke et sted jeg skal opholde mig i længere tid af gangen
Uha da da, pas nu på at der ikke er nogen her på LDS. der opdager din adr.  På den anden side rager de nok rundt i en halv bervistløs tilstand i din indkørsel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis