Akku-boremaskine: er slagfunktion nødvendig

Hej,

Jeg står for at skulle købe en ny akku-bore/skreumaskine. Det bliver en 10.8V eller 12V - jeg foretrækker det mindre format med slankt greb.

Spørgsmålet er, om det er nødvendigt at maskinen har slagfunktion, når jeg skal bore. Jeg bor i en lejlighed i en ca. 100 år gammel bygning i København, så der er ikke noget beton. Det hårdeste, jeg kommer til at bore i, er nok mursten. Jeg bruger universalbor fra Irwin (Cordless).

Er der nogen, der har et bud på, om det er nødvendigt at maskinen har slagfunktion?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du kun skal bor i mursten, så er slag ikke nødvendigt.

Jeg vil fraråde dig at købe en Metabo, jeg har en powermaxx 12, som kun er brugt ganske få gange, der er så meget slør i lejet, at borepatrone kan bevæge sig ret meget sidevejs, så det genere ved boring.
Der fås' mur bor der ikke er beregnet til slag, så hvis du holder dig til denne slags er det ganske unødvendigt, som je__ns også nævner.

Det med valg af maskiner er på det nærmeste næsten en religion, nogen holder sig til et ganske bestemt mærke, og andre er ligeglade med hvad maskinen hedder, så lidt vanskeligt at give præsise anvisninger på dit ?.

Men Boch den blå serie har ry for at være en udmærket maskine (ved så ikke om den findes i en batteri udgave) kommer også an på om den "bare" skal bruges nu & da, så betyder valget vel ikke så meget, men tror vi vil jo alle gerne ha' kvalitet sådan er det jo.

Men køb noget du synes "ligger" godt i hånden "balance, vægt & sådan, det kan jeg og mange andre godt lide, er jeg overbevist om hvis du forstår hvad jeg mener hermed.
 
Har for nylig (i  foråret) anskaffet en Millwaukie 18 V med 2 stk. 4.0 AH batterier noget som hedder Li Ion som efter sigende skulle være godt, ved ikke så meget herom, men håber at den vil tjene mig i mange år.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
En ret vigtig ting du skal undersøge, er hvad nye batterier koster til maskinen, de holder ikke evigt.
Hold dig fra billig maskinerne som ofte er på tilbud i Bilka o.l. butikker. Jeg sværger til Bosch og har en let 18 v. maskine med to gear uden slag.
Skrevet af maskinsnedker på 13 sep 2013 22:59
 
Har for nylig (i  foråret) anskaffet en Millwaukie 18 V med 2 stk. 4.0 AH batterier noget som hedder Li Ion som efter sigende skulle være godt, ved ikke så meget herom, men håber at den vil tjene mig i mange år.

Jep, noget af det bedste man kan få, er det også i den højere prisklasse.

En af de kraftigste 18v maskiner jeg har haft i hånden før, så den kommer til at tjene dig godt i årene fremover.
Tak det er jeg meget glad for at høre fra en proff.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
hvis det kun er til at skrue og bore en gang i mellem så skulle man overveje en boremaskine med kabel i stedet for batt da uanset hvilken batt skruemask man vælger så dør batterierne aligevel efter et par år hvorimod en god boremaskine med snor har du i mange år og så koster de et minimum af hvad en akku maskine koster
og når du skal bruge din akkumaskine til at bore et hul så er den altid løbet tør for strøm og skal lades op

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Skrevet af NSX på 20 sep 2013 00:49

og når du skal bruge din akkumaskine til at bore et hul så er den altid løbet tør for strøm og skal lades op

Det er jo noget vrøvl at skrive, min Bosch kan godt stå i en måned uden at blive brugt og så er der stadig masser af strøm til at bore eller skrue med.
håndværker bare roligt det kommer )
det er lige som døden den er vi altid sikker på ditto med en akku maskine )
det jeg mener er hvis man er gang i et støre projekt så køb en akku da den er mere behagligt at arbejde med
men hvis man skal bore et hul hver 1/2 år så køb en mask med snor i for den holder
hvor en akku er færdig efter et par år og op afhængig af mærke
jeg har en hel kasse med brugte accu maskiner hvor batt er færdige og et nyt batteri koster næsten det samme som en maskine med snor i
som prof når man at slide batt op men som amatør som kun bruger en sjælden gang der dør den bare
det man skal overveje er hvor meget man bruger maskinen

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Jeg har arvet en gammel AEG med ledning af min svigerfar, den bruger jeg hvis jeg skal bore huller i noget der er bare lidt tykkere end et bræt, af den simple grund at den drejer hurtigere og er væsentligt kraftigere bygget end min dyre 18V maskine er. Sådan en karl kan du finde i DBA for 100 kr. eller måske gratis på genbrugsstationen. I øvrigt synes jeg også det er lettere at holde den hhv lodret og vandret fordi den er længere og balancepunktet er bedre.
Du kan have ret i dine betragtninger, nu køber jeg altså også kun kvalitets maskiner. Har prøvet de der billig maskiner og de kan ikke holde ret længe. Det meste af mit elværktøj er Bosch, det er dog også en B&D håndrundsav og en af de store slagboremaskiner fra Onkelharald. Den har pneumatisk slagværk og bruges udelukkende som boremaskine i beton eller granit, den har holdt nu i 10 år.
Og ja skal der bores huller er en med snor det bedste, jeg har et par stykker i forskellig størelse.
Der er nu ingen grund til at købe en brugt boremaskine med ledning, en god Bosch kan erhverves for omkring 500,00 kr.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis