Isolere sit hus med facadeisolering eller sætte en ekstra sten rundt om huset??

Hej
Vi går og overvejer at få vores hus isoleret udvendigt, lige nu har vi et hus i gasbeton. vi har så overvejet 2 forskellige ting at få det Facadeisoleret eller at få sat en mursten hele vejen rundt om huset og så med 75 mm isolering mellem gasbeton og den nye sten, hvad vil i mene er bedst?
Og hvis vi vælger facadeisolering hvor tyk skal isoleringen så være for at svare til de 75 mm isolering vi havde tænkt på imellem gasbetonen og murstenen?

Mvh. Brian
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt klart vælge mursten. det er måske lidt dyrere, men resultatet bliver da klart det pæneste.
Har du evt priser på hvad de to løsninger koster?
Ville også sige helt klart mursten, det er en langt dyrere måde, men så kommer det også til at ligne et nyt hus og en ny murstensvæg holder jo så mange mange år, stort set uden vedligeholdelse. og værdimæssigt vil huset også blive mere værd, bårde fordi det er efterisoleret men især fordi murstenhuse bare er mere eftertragtet.

mursten isolere ikke ret meget, uden at vide det præcist ville jeg gætte på det samlet svare til 100 mm isolering.
Skrevet af Pizzabager på 09 sep 2013 16:42

mursten isolere ikke ret meget, uden at vide det præcist ville jeg gætte på det samlet svare til 100 mm isolering.
λ-værdi (W/mK) for mursten er 0,49-0,74

λ-værdi (W/mK) for mineraluld er 0,032-0,043 - det gængse er 0,037

Altså isolerer mineraluld mere end 10 gange så godt som mursten som igen betyder at en almindelig mursten isolerer det ,der svarer til under 10 mm mineraluld.

Bortset fra det mener jeg også at murstensløsningen er langt at fortrække,hvis budgettet rækker til det - du kan få et hus med et udtryk som et helt nyt hus.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for jeres svar, vi hælder også selv mest til murstens løsningen, det jeg tænkte på angående isolering er hvor godt de 75mm isolering som vi vil have mellem gasbetonen og den nye murstensvæg isolerer i forhold til hvis vi valgte at facadeisolere vores hus med F.eks 100mm og så pudse det bagefter?
Skrevet af EISOE på 09 sep 2013 23:40
Mursten + 75 mm isolering svarer til ca. 85 mm mineraluldsisolering.

Facadeisolering fra Isover har en λ værdi på 0,032 - det vil sige at det isolerer en smule bedre end mineraluldsisolering - 100mm vil svare til  ca.115 mm mineraluldsisolering.

Man kunne så overveje at beklæde facadeisoleringen med murstensskaller - men det bliver det ikke billigere af - til gengæld bliver muren ikke så tyk.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Du kan få' en pladebats som er egnet til udvendig isolering med klimaskærm men hvordan det ser ud ved jeg ikke.

Rockwool har lavet den lille lune der ligger ved div. tømmerhandler/byggemarkeder, prøv at hør efter om de har den, som omhandler de forskellige isolerings muligheder/produkter (lille folder som er til fri afbenyttelse)

Du kan også købe en speciel gips plade på-klæbet isolerings materiale til indvendig montering, men det var jo ikke dit ? gik ud på, men måske en alternativ mulighed, til ekstra isolering af huset.

Vil mene at udv. isolering er lidt mere omfattende end indvendig ditto.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja, udvendig isolering er mere omfattende - men giver en bedre isoleringsevne end indvendig og tager ikke af det indvendige areal.

I dette tilfælde tror jeg at jeg ville vælge 80 mm facadeisolering med murstensskaller - det giver en bedre isolering end en murstensvæg med 75 mm mineraluld - men fylder kun det halve i tykkelse, hvilket har betydning for husets udtryk. Bare min ydmyge mening

Skal der bygges en ny mur kræver det også udvidelse af soklen - det gør facadeisolering ikke.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Vil det være helt umuligt at smide 200mm i hulmuren mellem gas og mursten???
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis