PCB-Spærre PROTECTOS A/S


Hej
Har et hus fra 1961 hvor jeg skal i gang med vinduesudskiftning. De gamle gummifuger indeholder desværre PCB har en bygningsrådgiver konstateret - han siger det gør langt de fleste gummifuger fra den tid, det er selvfølgelig en ringe trøst.
Nå men til udfordringen, rådgiveren har så anbefalet mig at få lagt en spærre på flanker rundt i vindueshullerne, således den PCB som er trukket ind i selve murværket ikke afdamper ud til omgivelserne.
Han anbefaler en løsning fra noget der hedder PROTECTOS A/S som kan udføre denne opgave - vil i den forbindelse høre om nogle af jer har erfaring med denne type problemstilling og evt. erfaring med produkt fra nævnte firma.
Kan endvidere oplyse jeg har talt med Teknologisk institut om samme opgave, de giver min bygningsrådgiver medhold - nemlig at jeg ikke skal tage så let op opgaven, de mener klart jeg bør udføre som anbefalet af rådgiveren.
Hjælp med jeres viden og erfaring.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Åh gud dog...hvad kontoriussere dog ikke kan bilde folk ind for at gøre sig så vigtige, at de kan blive ved med at hæve deres fede løn. drop det ævl og kom videre i livet.
Hr. Herluffe - prøv og søg "pcb" på nettet. Det er blandt verdens 10 mest giftige stoffer.

Jeg er tømrer og vil gerne vide om fugerne i et hus indeholder pcb. Det har nemlig betydning for hvorledes det skal bearbejdes. Produktet der omtales til smøring kender jeg ikke. Jeg har flere gange set murerne skære dele af en mur væk grundet for højt pcb niveau.

Ligegyldighed overfor pcb skyldes desværre ofte uvidenhed. Lidt ligesom man engang havde en udfordring med asbestplader. Forskellen er blot at pcb er langt farligere...
Hr. Herluffe. Der er du helt fejl på den, PCB er et ekstremt farlig stof man bestemt ikke skal ignorere, det gælder også private husejere. I juni var jeg i forbindelse med mit arbejde i det murerfirma jeg arbejder i, til møde med folk fra en større sydjysk kommune, vi var i gang med en større renovering på een af deres skoler, i den forbindelse blev vinduer og større gladpartier udskiftet og her oplyste man os om følgende.
Når en gummifuge bliver skåret op eller fjernet, vil der opstå en kraftig afstrømning af PCB fra gummifuge og i særdeleshed fra murværk, igennem tiden er der trukket betydelige mængder PCB ind i underlagt og dette damper ud når der bliver åbnet og ilttilførelsen er øget. Tidligere troede man så bare der kunne lægges en ny gummifuge oven på murværk, men denne nye gummifuge kan ikke holde PCB tilbage, det er sådan PCB søger specielt mod alt i plastik, melamin mv, der er plaststoffer i alt gummifuge der normalt anvendes til fugning omkring vinduer, ligesom der er masser af plastik indenfor i bygninger, prøv bare at se dig rundt i dit hus hvor meget plastik du kan se lige nu hvorfra du sidder og læser på dette forum?
I nævnte opgave vi arbejde på, blev der også lagt en PCB spærre på inden der blev isat nye vinduer og gummifuger, det var en klar belægning som blev påført, denne belægning kan holde afdampning af PCB tilbage, så det ikke kommer ud i bygningen hverken ude eller inde.

Knudpeter - er ret sikker på det også var Protectos der udførte PCB-spærre på skolen vi arbejde på.

murerjohn
http://www.bolius.dk/alt-om/indeklima/artikel/sundhedsskadelig-pcb-i-byggematerialer/

Den er vist nok mest farlig for fisk i østersøen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis