Kulde og ventilation naturligt aftræk

Nu er vinteren lige om hjørnet, og husker tydeligt de forgående år, og det kuldenedfald vi havde, så har haft en ide til at forbedre det.

 Jeg har 2 stk aftræksrør i 150 gange 100, et i bad og et i bryggers. Det er utroligt koldt om vinteren og være i nærheden af, så derfor er ideen og og fjerne de gamle rør og erstatte dem med 100mm spirorør isoleret med 40mm isolering. På begge rør vil jeg montere et motor spjæld som:

Åbner når lyset tændes i rummet, og har "efterløb" på ca 20 min
Åbner konstant når udetemp er over 16 grader og fyret ikke køre

Spjæld i bryggers tænker jeg at der ud over ovenstående setup også skal sidde et døgn ur på som evt åbner ca hver 2 time ca 1/2 time af hensyn til luft skifte i huset - Er tiderne fornuftige?

Kan dette gøres bedre/ anderledes? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen bud?
Jeg syntes du gør det helt omvendt, du skal have en automatisk ventilator i badet der starter ved en bestemt fugtighed. På denne kan der så monteres et almindeligt jalusi spjæld der lukker af sig selv når ventilatoren ikke kører. I bryggerset skal du blot have en ventilator der tændes når der er lys der ude og automatisk slukkes 5 minutter efter at lyset er slukket. Det er alt for dyrt at udskifte al luften i huset hver anden time, der anbefales to gange fem minutter gennem træk i døgnet og ikke mere i den kolde periode hvor du har varme på, om sommeren kan et vindue stå på klem i de rum du vil udlufte.
Tak for dit svar. Jeg kan godt følge dig i ideen med en ventilator med hygrostat og timer. Der er flere grunde til at jeg har fravalgt ideen. Jeg har desværre gjort mig lidt erfaringer med dem.

Den første ventilators indbyggede kontraklap satte sig fast efter et halvt års tid, denne blev så udskiftet til "topmodel", hvilket resulterede i at ventilatoren brændte af et halv år senere da den druknede i kondensvand.

Jeg har endnu ikke set stabile kontra klapper, ud over motor spjæld som derudover også giver næsten 100% gennemgang i røret når den er åben.

En anden grund til at jeg har fravalgt ventilatoren er det øget strømforbrug, en nogenlunde hæderlig ventilator ligger ca på 25W, hvor at jeg ved motorspjæld samt styring kan komme ned på 1-2w, samtidigt med at den naturlige cirkulation faktisk virker udmærket. Bare lidt for godt om vinteren

Er helt enig i at det er dyrt at udskifte alt luften hver anden time, troede bare at det var reglerne?

Prøver en sidste gang, da jeg gerne vil igang på loftet inden det bliver for koldt
På en måde fravælger du jo selv nogle råd, har du eks. tænkt på hvor længe en 25 W. ventilator skal køre før den har brugt 1 kw á eks. 2,00 kr. Jeg får det til 40 timer, hvis du syntes det er for meget, må dine sko klemme ganske forfærdeligt  Hvis dit hus ellers er noget lunde tæt, kan jeg ikke se hvordan der skal komme en naturlig træk fra et rør ud., uden brug af en ventilator.
Annonce
Jeg har købt Dukas topventilator MultiPro da Silvan havde 40% rabat på disse.
Den bruger max 4 watt. Er derudover fugtstyret og kører op i fart en gang i timen men kører ellers i tomgang. Kører også op i fart når lyset tændes.
Jeg købte egentlig ventilatoren p.g.a. fugtproblemer med Velfac vinduer, det hjalp lidt på det problem men ikke nok. Efter at jeg skiftede alle Velfac vinduerne så har jeg ingen fugt problemer. Har ikke oplevet øget varmeforbrug trods den ekstra lange og kolde vinter sidste vinter. Kanalen går igennem loftet og ud i en taghætte. Kannalen er isoleres med ca. 10 cm rockwool og oplever ingen kondes i kanalen (nok fordi ventilatoren kører konstant).
Den har nu virket i ca. 1½ år uden problemer.
Systemet er nu monteret i badeværelse, og virker. Det har på nuværende tidspunkt resulteret i en højere temperatur i rummet på ca 6 grader ved en ude temp. på 8 grader. Så er spændt på resultatet når vi har minus grader udenfor.. Er lidt øv og fryse fast til brættet . Så nu skal jeg bare have styr på bryggerset.
Nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er, men det har været ganske almindeligt at der var frost på Lokummet. Da jeg var dreng boede vi på Landet og lokummet var i Hønsehuset over gården, her sad man ikke og drømte ret længe ad gangen i de måneder hvor der var under 15 + grader. Der havde vi Natpotter til nat brug.
Hehe ja der er jo heldigvis sket lidt siden, og med de energi priser vi har idag så fravælger jeg nu det iskolde lokumsbræt. Og glæder mig over at der er blevet varmere . Men ja, vi er nok blevet lidt forvente. Og når man er som mig så skal ALT hvad der kan optimeres, optimeres
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis