Problem med varmeanlæg

Vi har et lille problem med vores varmeanlæg, som er opstået pludseligt:

Anlægget får leveret varmen af et 10 KW pillefyr, som er et par år gammelt men kører helt perfekt. Huset er på ca. 100 kvadratmeter, opvarmet med radiatorer og varmt brugsvand leveres via en kombivandvarmer.

Her på det seneste får vi ikke længere varme frem; de første ca. 25 cm. fra kedlens udgang er forholdsvis varme (en del højere end håndtemperatur; kedlen melder om temperatur på mere end 65 grader celcius). Umiddelbart herefter sidder et T-stykke hvor der i siden / afgreningen er tilsluttet en trykekspansionsbeholder, mens anlæggets fremløb kører lige igennem til cirkulationspumpen. Fra dette T-stykke og frem er rørene kolde, maks. håndvarme eller herunder.

Vi troede at det måske kunne være cirkulationspumpen som var slidt op; det var en ældre Grundfos UPS 25-40 (indbygningsmål 180 mm.) af ukendt alder. Derfor blev denne skiftet ud med en Grundfos Alpha2, ligeledes en 25-40 (og samme indbygningsmål), dette har dog ikke haft nogen effekt.

I forbindelse med udskiftningen af pumpen blev anlægget tømt for vand og efterfølgende fyldt, pumpen var slukket i mellemtiden og alle radiatorer er udluftet; der kommer rigeligt med vand i en konstant stråle når udluftningsventiler åbnes.

Lige nu og her står vi derfor på bar bund; hvad i alverden kan der være galt? Pumpen summer lystigt og meget svagt (skal næsten holde øret helt op til den), alt i mens displayet melder "AutoAdapt" og 3 W. Hvis nogen her har et bud hvad der kan være galt, vil vi sætte meget stor pris på at høre herom, samt råd om hvad der kan gøres.

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Sidder der en shuntventil ved fyret (bruges normalt til at sikre at returen til fyret ikke er under 60 grader), så kan den være kommet ud af stilling.

mvh

 varmetossen

Hej.
Dette har måske ikke noget med dit problem at gøre, men din montør har ikke ret. For kold retur giver tæring i kedlen. Støbejern kan nok holde til det, men en pladejernskedel risikerer tæringer på få år.
Det kan være sket, og der kan være materiale indvendig i kedlen, der hæmmer kredsløbet.
De gamle smede sagde: "Fyret må ikke have kolde fødder" - dengang fyr havde fødder.
Kan være du skal have skyllet anlæg og kedel igennem.

Mvh

 varmetossen

Der er et eller andet, der hindre cirkulationen.
Når pumpen står på 3W er det udtryk for, at der ikke er nogen cirkulation overhovedet. Min egen står på 4W, når der er lukket til alle gulvvarmekredse.

Umiddelbart ville jeg gætte på, at blokeringen ligger i eller nær fyret. Uden at stå foran fyret er det dog svært at komme med et konkret bud. Der er dog to ting jeg ville prøve, hvis det er muligt:
1) Sæt pumpen op på max speed for at se om der kan komme noget varme ud på den måde. (Alle radiatorer mm skal være åbne).
2) Lav back flush, det vil sige få vand til at løbe baglæns i systemet, så en evt. prop bliver skubbet væk.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Okay, det var da et bud jeg kunne bruge. Hvorvidt jeg kan komme til at lave et back flush ved jeg ikke, men jeg kan godt prøve at sætte den op på fuld ydelse; så vidt jeg kan se ud af de medfølgende papirer kan den tvangs-styres ligesom en gammel UPS. Det bliver dog ikke i aften, først i morgen.

Hvorvidt det er kedlen den er galt med, så vil jeg ikke håbe det. Den er kun 2 eller 3 år gammel, og blev monteret af en lokal montør som skulle være autoriseret af NBE, som er det firma der har produceret brænderen. Selve kedlen er en "OPOP BlackStar 20". Men hvis vandet ikke cirkulerer, hvordan kan der så komme vand ud til alle radiatorerne? Manometeret foran på kedlen viser 1,2 bars tryk; det samme viser manometeret omme ved trykekspansionsbeholderen.

 

Annonce
Radiatorvandet cirkulerer i et lukket system -en slags ring. Hvis der er en prop et sted kommer vandet til radiatorerne ad bagvejen. Hvis f.eks. proppen sidder ved fremløbet, så kommer der vand til radiatorerne via returløbet, men vandet kan ikke komme til at løbe rundt i systemet.

De 1,2 bars tryk er trykket i rørene. Der siger intet om, at vandet kan komme rundt i rørene.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis du ikke vil skifte kedel om 5-6 år, skal du allerede i morgen få monteret shunt på dit anlæg, så du holder kedlen varm i bunden.
Og giv så den blikkenslager en dygtig ørefigen for det elendige og destruktive råd. Han vil gerne sælge dig en ny kedel om føje år.

Med venlig hilsen
ktm

 

Først en lille opdatering: Varmen har flyttet sig et kort stykke; kort som i et t-stykke samt 2 stk. 90 graders bøjninger. Lige nu og her har jeg slukket fyret, af flere årsager. En af disse er varmen; for at kunne holde ordentlig varme på huset har det været nødvendigt at stille temp.-værdierne forholdsvis høj, så fremløbs-/kedel-temperatur ligger typisk i 70erne men kan undertiden, som nu, snige sig op omkring 90 - 100 grader.

Jeg hælder lige nu til, at hvis det der sidder en prop, så er det et sted mellem kedlen og pumpen; en strækning på omkring en ½ meter gennem lidt fittings. Inden at jeg "bare" prøve at skrue op for pumpen, var det måske en ide at prøve at skille dette stykke ad og se og man kunne få stykket ud af denne vej. Man vil jo nødig risikere at en eventuel prop bliver suget videre og måske beskadiger den nye pumpe? Eller måske passerer denne, men så i stedet sætter sig et andet sted?

At få monteret en shunt, det tip er hermed noteret. Den bliver ikke monteret i dag, i det jeg ikke har en liggende; men jeg er i fuld gang med bestillingen; montering sker hurtigst muligt. I følge billig vvs kan en Woody shunt anskaffes for 337 kr. + forsendelse. De skriver også og at det altid anbefales, for at modvirke kondensering. Det ser tilmed ud til at de to sværeste elementer i den opgave er at få skåret det nødvendige gevind i de relevant rør, samt at få justeret den.

Det er måske værd at notere, at blikkenslageren sammen med sin far i mange år var oliefyrsmontører for OK, måske har det været gammel vane at det anbefaledes at udelade shunt? Han mente i øvrigt ikke at der ville være noget at spare ved en Alpha2 i forhold til en UPS; sagde det ikke direkte men antydede de (Alpha2) var opreklamerede. Nu her på det seneste har han været praktisk talt umulig at få fat i, og har meddelt at forretningen er lukket, der er ikke nok at lave.

Men jeg siger mange tak for hjælpen, det er virkelig værdsat.

 

Hvis du skiller rørene ad mellem fyr og pumpe, så har du en fin chance for at back-flushe systemet.
Du laver fittings, der passer til de to ender der bliver åbne, så du kan sætte slangen på. Så kan du skylle begge veje, og dermed se, om der er gennemtræk i systemet.

Der sidder -kommer jeg til at tænke på- muligvis et filter/en si foran pumpen for at beskytte den mod fremmedlegemer.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af ulrik1983 på 08 sep 2013 10:05

Det er måske værd at notere, at blikkenslageren sammen med sin far i mange år var oliefyrsmontører for OK, måske har det været gammel vane at det anbefaledes at udelade shunt? Han mente i øvrigt ikke at der ville være noget at spare ved en Alpha2 i forhold til en UPS; sagde det ikke direkte men antydede de (Alpha2) var opreklamerede. Nu her på det seneste har han været praktisk talt umulig at få fat i, og har meddelt at forretningen er lukket, der er ikke nok at lave. 
Hej.

Tja, det er lige så meget noget vrøvl med A-pumpen, som det med den manglende shunt.  

Normalt vil laveste hastighed på en gammel pumpe sluge mindst 15 watt. Lige i øjeblikket guffer min A-pumpe 4-5 watt. Om vinteren ved -5 tager samme pumpe 8-10 watt. Det var nødvendigt at have den gamle pumpe stående på højeste hastighed (= 60 watt). Så kan du selv begynde at lave et overslag.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis