Problem med varmeanlæg

Vi har et lille problem med vores varmeanlæg, som er opstået pludseligt:

Anlægget får leveret varmen af et 10 KW pillefyr, som er et par år gammelt men kører helt perfekt. Huset er på ca. 100 kvadratmeter, opvarmet med radiatorer og varmt brugsvand leveres via en kombivandvarmer.

Her på det seneste får vi ikke længere varme frem; de første ca. 25 cm. fra kedlens udgang er forholdsvis varme (en del højere end håndtemperatur; kedlen melder om temperatur på mere end 65 grader celcius). Umiddelbart herefter sidder et T-stykke hvor der i siden / afgreningen er tilsluttet en trykekspansionsbeholder, mens anlæggets fremløb kører lige igennem til cirkulationspumpen. Fra dette T-stykke og frem er rørene kolde, maks. håndvarme eller herunder.

Vi troede at det måske kunne være cirkulationspumpen som var slidt op; det var en ældre Grundfos UPS 25-40 (indbygningsmål 180 mm.) af ukendt alder. Derfor blev denne skiftet ud med en Grundfos Alpha2, ligeledes en 25-40 (og samme indbygningsmål), dette har dog ikke haft nogen effekt.

I forbindelse med udskiftningen af pumpen blev anlægget tømt for vand og efterfølgende fyldt, pumpen var slukket i mellemtiden og alle radiatorer er udluftet; der kommer rigeligt med vand i en konstant stråle når udluftningsventiler åbnes.

Lige nu og her står vi derfor på bar bund; hvad i alverden kan der være galt? Pumpen summer lystigt og meget svagt (skal næsten holde øret helt op til den), alt i mens displayet melder "AutoAdapt" og 3 W. Hvis nogen her har et bud hvad der kan være galt, vil vi sætte meget stor pris på at høre herom, samt råd om hvad der kan gøres.

 

Vi har et lille problem med vores varmeanlæg, som... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Først lige en opdatering: For at beskytte pumpen, samt på grund af det forholdsvis varme vejr, er pumpe og fyr slukket ligesom at vandvarmeren (en Metro kombi 110 liter) er sat på varmelegme. Af økonomiske årsager bliver de fornødne stumper først anskaffet senere, og indtil da holdes anlægget slukket.

Hvis du skiller rørene ad mellem fyr og pumpe, så har du en fin chance for at back-flushe systemet.
Du laver fittings, der passer til de to ender der bliver åbne, så du kan sætte slangen på. Så kan du skylle begge veje, og dermed se, om der er gennemtræk i systemet.


Det var sådan set også en del af planen, men tak alligevel.

Der sidder -kommer jeg til at tænke på- muligvis et filter/en si foran pumpen for at beskytte den mod fremmedlegemer


Dette kan jeg klart sige nej til, mellem fyret og pumpen sidder der, i denne rækkefølge: T-stykke med tilslutning af trykekspansion, dernæst 3 stk. 90 graders bøjninger og diverse rør. Dog vil jeg helt klart montere en sådan, når jeg alligevel skal skille tingene ad.

Tja, det er lige så meget noget vrøvl med A-pumpen, som det med den manglende shunt.

Normalt vil laveste hastighed på en gammel pumpe sluge mindst 15 watt. Lige i øjeblikket guffer min A-pumpe 4-5 watt. Om vinteren ved -5 tager samme pumpe 8-10 watt. Det var nødvendigt at have den gamle pumpe stående på højeste hastighed (= 60 watt). Så kan du selv begynde at lave et overslag.


Det var selv samme situation hos os med den gamle pumpe, og den beregning har jeg haft lavet.

Nu lige en gennemgang af hvordan jeg ville tilslutte de nye stumper (shunt og filter). Filteret vil montere hvor der i dag "bare" sidder en stump rør på 15 - 20 cm fyr og pumpen.

Shunten bliver lidt mere omfattende: Som jeg har forstået det, skal shunten monteres efter pumpen men før første forbruger, som her er vandvarmeren. Er det korrekt? Og på returen efter sidste forbruger, før fyret.
Umiddelbart efter pumpen sidder et T-stykke hvor vandvarmeren får fremløb på varmekredsen. Efter dette sidder en 90 graders bøjning inden hvad skulle et "flow-T" inden rørene føres ud i resten af huset.
Jeg tænker, at den 90 graders bøjning efter T-stykket erstattes af et nyt T-stykke, hvorefter forbindelsen til vandvarmeren rykkes hertil mens det "frigjorte" T-stykke bruges til shunten. Lyder det helt skørt?
På returen sidder der ligeledes et flow-T, efter dette et T-stykke med retur fra vandvarmeren, og ellers ingen stumper andet end rør. Her ville jeg placere et T-stykke efter det foregående og her tilslutte shunten på returen. Lyder det rigtigt?

Skulle det ønskes kan jeg godt forsøge at lave en tegning eller tage et billede der viser hvad jeg mener.

 

Seneste opdatering: Som tidligere nævnt har jeg planlagt at montere en shunt senere på måneden, men lige nu har den første del af fremløbet været skilt ad.

Vandet blev tappet af anlægget (kedeltemp. var pga. af at fyret havde været slukket kun 19 grader.), og rør blev skilt ad fra pumpens indgang tilbage mod fyret. Direkte på kedlens afgang/fremløb sidder et ca. 20 cm. langt rør, herefter et T-stykke som lige frem går via nogle bøjning til pumpen, og i siden fører til trykekspansionsbeholderen. Inde i dette T-stykke, i den side ved røret fra fyret, sad blokeringen. En gennemskylning med vand hjalp ikke, men min finger var i stand til at bevæge og fjerne blokeringen. Denne viste sig at være noget gummi- eller stof-agtigt stykke som fyldte 3/4 af røret. En hurtig skylning viste at vandet nu flød markant mere ubesværet, så derfor blev rørene samlet, og der blev fyldt vand på. Efter udluftning og start af pumpen kunne man nu tydeligt høre vandet i rørene når der blev åbnet for en radiator, og pumpen viste nu et forbrug på ca. 20 - 22 Watt. At forbruget nu lå så højt, tilskriver jeg at huset havde været meget koldt (under 18 grader) og alle radiatorer "kaldte" på varme samtidig, hvilket førte til at pumpens elektronik skruede op for ydelsen.

Jeg siger mange tak for al den hjælp og vejledning I har kunnet yde her på forummet, det sætter jeg meget stor pris på.

 

Jeg bliver nødt til at bede om lidt hjælp:

Som tidligere nævnt, var det planen at der skulle være blevet installeret en sving på systemet. Det er imidlertid ikke blevet til noget, se nedenfor:

Det var planen at få det ordnet i sommers, uden for fyringssæsonen, men uheldigvis var der et dødsfald i familien. Det betød dels at jeg fik en depression og stort set kun kunne tage mig sammen til kun det absolut mest strengt nødvendige, dels har vi også skullet have ordnet det praktiske med økonomien. Så der er ikke sket noget videre.

Men, selvom det måske virker tosset at gå i gang med projektet på denne årstid, så er det alligevel planen. Nu har jeg så to spørgsmål:

1. Når jeg skal foretage en gennemskylning af anlægget, skal jeg så afmontere pumpen og koble fyret fra? Eller er der andre ting jeg skal obs på?

2. Jeg har prøvet at kigge rundt på nettet, men jeg synes ikke lige at jeg kan finde en shunt i 3/4" , hvilket er den rørdimension anlægget er udført i. Eller det er ikke helt rigtigt, men kun en manuel som dog udstyres med motordrev. Har nogen her et bud på en shunt som kan "passe sig selv"?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis