Pumpe i septitank

Følg tråden
mflb83
mflb83
Postnr: 6510
mflb83 mflb83
Vi har været igang med at bygge om i vores gårdsplads. Der ligger en gammel ajlebeholder og en septik tank. 

Men jeg fandt en dyk pumpe nede i septik tanken, og første tænkte jeg at det er sikkert noget "fusk" som den tidligere ejer har lavet (vi har fundet rigtig mange "kreative" løsninger". og derfor klippede jeg ledningen. Jeg troede i starten at, den pumpede vand over i ajlebeholderen.

I aftes da jeg gik i seng, kom jeg til at ligge og tænke hvorfor skulle man sætte en pumpe i en septiktank? og kom frem til at det må være at suge alt det "vand" videre ned nedsivning? da det da ellers ikke kan komme ud. 

Kan det passe, eller tager jeg fejl? Nogen der har nogen erfaringer? 

Med venlig hilsen

Mark Baumann

ktm
ktm
Postnr: 4540
ktm ktm
Jeg har også en pumpe i min tidligere septiktank, som nu fungerer som samletank.
Pumpens opgave er at pumpe alt spildevand over til det off. kloaksystem. Den er så forsynet med kværn så rup og stub fjernes.
Der kan sagtens være en mening med "galskaben", og jeg ville være mere end forsigtig med bare at sløjfe en sådan installation, før jeg var sikker på meningen med den!
Jeg bryder mig personligt ikke meget om kloaker, der ikke fungerer problemfrit, siger manden, der for 17 år siden kom på off. kloak. De bedste penge, næst efter nyt tag, jeg har ofret på ejendommen.

Med venlig hilsen
ktm

mflb83
mflb83
mflb83 mflb83 Trådstarter
Tak for svaret. Jeg tænker bare hvilken funktion har den? Dette er en alm dykpumpe, der er ingen kværn.
Jeg ville hellere end gerne på offentlig kloark, men jeg vil ikke betale for udgravningen af 2,5km til nærmeste by:-). Vi er så langt ude at vi har egen boring, så der er ikke engang vandtilslutning her.

Men vi er vel enige om, at hvis instalationen er korrekt udført, så er der ikke behov for en dykpumpe?

Med venlig hilsen

Mark Baumann

ktm
ktm
ktm ktm
Jo da, hvordan skulle det ellers kunne komme ud af ajlebeholderen?
Det er jo ikke udelukkende spildevand, der løber ind i beholderen. Regnvand og grundvand har også en udpræget tendens til at finde ind i den slags indretninger er min erfaring.
Er du i øvrigt sikker på, at låget kan bære den nødvendige trafik oven på. Ofte ser man armeringen i betonen er tæret over eller helt forsvundet, hvorefter man kører igennem med et helt igennem trist resultat til følge.
Pas i øvrigt meget på med at kravle ned i beholderen. Mange har mistet livet på den konto som følge af iltmangel eller anden elendighed.

Med venlig hilsen
ktm

mflb83
mflb83
mflb83 mflb83 Trådstarter
Tak for svar, så længe der findes folk der gør det for penge, så har jeg ingen intensioner om at skulle der ned:-).

Med venlig hilsen

Mark Baumann

EISOE
EISOE
Postnr: 7400
EISOE EISOE
Skrevet af ktm på 07 sep 2013 09:07
Jo da, hvordan skulle det ellers kunne komme ud af ajlebeholderen?

Tjah....

Min septictank i sommerhuset havde da bare et rør øverst, hvor vandet løb over i sivebrønden - bundfaldet blev/bliver så tømt ud en gang om året.

Nu har jeg fået lagt et par sivedræn ud i klitten fra tanken, da den gamle sivebrønd ikke trak særligt godt længere. Det fungerer perfekt

Har aldrig haft en pumpe i den.
Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

ktm
ktm
ktm ktm
Naarrhh, EISOE, så kender du ikke rigtig meningen med en ajlebeholder!

Den er oprindelig bygget til at samle ajle, altså husdyrepis, til udbringning på marken med en ajlespreder, på samme måde som man i dag udbringer gylle som gødning til planterne. Gylle er et blandingsprodukt af lort og pis, men da man ikke længere separerede de faste bestanddele, lorten, fra det flydende, pisset, blev ajlebeholderne overflødige og for små og gyllebeholdere tog over. Derfor er der ikke afløb fra en ajlebeholder og det er mere end forbudt at have det, ej heller hvis der ikke længere tilføres ajle/pis.

Du ved, det er lorten som sætter lagkagen på bordet. 

Med venlig hilsen
ktm

EISOE
EISOE
EISOE EISOE
Det er jo så rigtigt

Er bare en bybo med et sommerhus med septictank.

ktm
ktm
ktm ktm
Skrevet af EISOE på 07 sep 2013 11:24
Det er jo så rigtigt

Er bare en bybo med et sommerhus med septictank.

Således beriget med unyttig viden, kan vi gå over til at nyde det gode vejr!!

Med venlig hilsen
ktm

Henrik66
Henrik66
Henrik66 Henrik66

Jeg ved ikke om du har fundet svar på det du spurgte til om. 

Men dykpumpens formål er at fjerne overskydende vand fra tank evt ud i sivedræn hvorfra det pumpes op fra septiktank dvs al overskydende husholdningsvand. 

Ved de gamle beton algebeholder som opsamling for gylle i gammel tid. På de alle gårde smed man en død kat ned i aljebeholderen som kunne nedbryde gyllen til lidt renere gylle.  Mange sim er kravlet ned i en Tom algebeholder har mistet livet. Der findes ikke ilt dernede. Brandfolk med iltmasker kan også komme i klemme dernede den gas der findes dernede kræver særligt dykkerudstyr da i beholderen også findes ammoniak som går ind i tøj.  Idag bruger man hjemmeværnet til at sprænge disse beholder så en gravemaskine kan komme til og grave den fri og fylde resten op med murbrokker. Så den er total ubrugelig.  

Ang. Dykpumpen har den to formål. Den ene er at fjerne overskydende gylle og urent vand som evt er blevet ledt ud på marken hvor gylle og ammoniak er fortyndet og gør landbruget egnet til afgrøder. I henhold til spildevandsbekendtgærelsen må man ikke længere bruge den metode mere. Brug profesionelle hjælp til at få den tømt og fjernet. Hvis den ikke tømmes eller i forvejen er Tom skal den omgående destrueres enten at fylde den op med murbrokker og andet byggeaffald. Hvis man vil bevare den beton flade.  

Så ja dykpumpen har et formål og en mening og skal vedligeholdes indtil den kan nedbrydes. 

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Mon ikke trådstarter har fået løst hans problem - tråden er over 5 år gammel.

Søren O
Henrik66
Henrik66
Henrik66 Henrik66

Søren O 

Intet er for gammelt end at andre også kan bruge svaret. I svaret spørger jeg også om han fundet svar på det. 

Men der er også en masse andre uviden mennesker der stadig forsøger sig med at kigge rundt i sådan en. Om den kan bruges til noget. Det er jo ikke mindre end er par år tilbage at både gårdmand og brandmand mistede livet ved at komme ned i sådan en tank af uvidenhed. 

Så derfor er oplysninger aldrig for gamle til at hjælpe nye borgere til ikke at forsøge sig med noget. Som de søger nyere svar på. 

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Henrik:

Hvis vi skulle kommentere på alle mulige gamle sager, så kunne vi blive ved i en uendelighed.

Nå, men nu er du jo startet, så kan jeg kommentere på dit indlæg. Jeg tror ikke du har helt styr på funktionen af septictank, ajlebeholder og gylletank.

En septictank blev mange gange "startet op" af et dødt (mindre) dyr. Ind- og udløb i septictank går ud gennem siden af tanken. Indvendigt i tanken er der tilkoblet et t-stykke, så der går en stump rør lidt ned i tanken, og lidt op i tanken, ca. 0,5 m i alt. Septictanken bruges kun til toiletafløb. At placere en dykpumpe i en septictank giver ingen mening, da hele forrådningsprocessen derved ødelægges. "Husholdningsvand" må under ingen omstændigheder komme i en septictank. Sæberester vil ødelægge forrådnelsesprocessen. Skal der bruges en pumpe, skal det være efter udløbet af fra septictanken. I trådstarters tilfælde kan det være at septictanken ikke mere bruges til det oprindelige formål.

En ajlebeholder er til husdyrurin. Ajlebeholderen er typisk under jorden. Her er der ikke noget der skal "startes op" med døde dyr. Ajlebeholderen bliver så et par gange om året pumpet op og spredt ud på marker som gødning.

En gyllebeholder er til opbevaring af en blanding af husdyr urin og afføring. Her er der heller ikke noget der skal "startes op" med døde dyr. En gyllebeholder er typisk "overjordisk" og rund. Også herfra pumpes og spredes ud på markerne nogle gange om året.

Søren O
EISOE
EISOE
EISOE EISOE

Mystisk.

Al mit brugsvand i sommerhuset ender i septictanken - hvor ellers, der findes ikke kloaksystem.  Der er så krav om at den tømmes en gang årligt - det får vi så besked om hvornår, det er en automatisk proces.

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Brugsvandet burde vel ud i en særskilt sivebrønd?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Ajlebeholder
    Lav-Hus
  2. Pumpe til septiktank
    Lav-Hus
  3. septitank
    Lav-Hus
  4. Septiktank
    Lav-Hus
  5. septitank