Pumpe i septitank

Vi har været igang med at bygge om i vores gårdsplads. Der ligger en gammel ajlebeholder og en septik tank. 

Men jeg fandt en dyk pumpe nede i septik tanken, og første tænkte jeg at det er sikkert noget "fusk" som den tidligere ejer har lavet (vi har fundet rigtig mange "kreative" løsninger". og derfor klippede jeg ledningen. Jeg troede i starten at, den pumpede vand over i ajlebeholderen.

I aftes da jeg gik i seng, kom jeg til at ligge og tænke hvorfor skulle man sætte en pumpe i en septiktank? og kom frem til at det må være at suge alt det "vand" videre ned nedsivning? da det da ellers ikke kan komme ud. 

Kan det passe, eller tager jeg fejl? Nogen der har nogen erfaringer? 



Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Vi har været igang med at bygge om i vores... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Søren O 

Intet er for gammelt end at andre også kan bruge svaret. I svaret spørger jeg også om han fundet svar på det. 

Men der er også en masse andre uviden mennesker der stadig forsøger sig med at kigge rundt i sådan en. Om den kan bruges til noget. Det er jo ikke mindre end er par år tilbage at både gårdmand og brandmand mistede livet ved at komme ned i sådan en tank af uvidenhed. 

Så derfor er oplysninger aldrig for gamle til at hjælpe nye borgere til ikke at forsøge sig med noget. Som de søger nyere svar på. 

Henrik:

Hvis vi skulle kommentere på alle mulige gamle sager, så kunne vi blive ved i en uendelighed.

Nå, men nu er du jo startet, så kan jeg kommentere på dit indlæg. Jeg tror ikke du har helt styr på funktionen af septictank, ajlebeholder og gylletank.

En septictank blev mange gange "startet op" af et dødt (mindre) dyr. Ind- og udløb i septictank går ud gennem siden af tanken. Indvendigt i tanken er der tilkoblet et t-stykke, så der går en stump rør lidt ned i tanken, og lidt op i tanken, ca. 0,5 m i alt. Septictanken bruges kun til toiletafløb. At placere en dykpumpe i en septictank giver ingen mening, da hele forrådningsprocessen derved ødelægges. "Husholdningsvand" må under ingen omstændigheder komme i en septictank. Sæberester vil ødelægge forrådnelsesprocessen. Skal der bruges en pumpe, skal det være efter udløbet af fra septictanken. I trådstarters tilfælde kan det være at septictanken ikke mere bruges til det oprindelige formål.

En ajlebeholder er til husdyrurin. Ajlebeholderen er typisk under jorden. Her er der ikke noget der skal "startes op" med døde dyr. Ajlebeholderen bliver så et par gange om året pumpet op og spredt ud på marker som gødning.

En gyllebeholder er til opbevaring af en blanding af husdyr urin og afføring. Her er der heller ikke noget der skal "startes op" med døde dyr. En gyllebeholder er typisk "overjordisk" og rund. Også herfra pumpes og spredes ud på markerne nogle gange om året.


Søren O

Mystisk.

Al mit brugsvand i sommerhuset ender i septictanken - hvor ellers, der findes ikke kloaksystem.  Der er så krav om at den tømmes en gang årligt - det får vi så besked om hvornår, det er en automatisk proces.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Brugsvandet burde vel ud i en særskilt sivebrønd?


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis