Pumpe i septitank

Vi har været igang med at bygge om i vores gårdsplads. Der ligger en gammel ajlebeholder og en septik tank. 

Men jeg fandt en dyk pumpe nede i septik tanken, og første tænkte jeg at det er sikkert noget "fusk" som den tidligere ejer har lavet (vi har fundet rigtig mange "kreative" løsninger". og derfor klippede jeg ledningen. Jeg troede i starten at, den pumpede vand over i ajlebeholderen.

I aftes da jeg gik i seng, kom jeg til at ligge og tænke hvorfor skulle man sætte en pumpe i en septiktank? og kom frem til at det må være at suge alt det "vand" videre ned nedsivning? da det da ellers ikke kan komme ud. 

Kan det passe, eller tager jeg fejl? Nogen der har nogen erfaringer? 



Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også en pumpe i min tidligere septiktank, som nu fungerer som samletank.
Pumpens opgave er at pumpe alt spildevand over til det off. kloaksystem. Den er så forsynet med kværn så rup og stub fjernes.
Der kan sagtens være en mening med "galskaben", og jeg ville være mere end forsigtig med bare at sløjfe en sådan installation, før jeg var sikker på meningen med den!
Jeg bryder mig personligt ikke meget om kloaker, der ikke fungerer problemfrit, siger manden, der for 17 år siden kom på off. kloak. De bedste penge, næst efter nyt tag, jeg har ofret på ejendommen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svaret. Jeg tænker bare hvilken funktion har den? Dette er en alm dykpumpe, der er ingen kværn.
Jeg ville hellere end gerne på offentlig kloark, men jeg vil ikke betale for udgravningen af 2,5km til nærmeste by:-). Vi er så langt ude at vi har egen boring, så der er ikke engang vandtilslutning her.

Men vi er vel enige om, at hvis instalationen er korrekt udført, så er der ikke behov for en dykpumpe?

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Jo da, hvordan skulle det ellers kunne komme ud af ajlebeholderen?
Det er jo ikke udelukkende spildevand, der løber ind i beholderen. Regnvand og grundvand har også en udpræget tendens til at finde ind i den slags indretninger er min erfaring.
Er du i øvrigt sikker på, at låget kan bære den nødvendige trafik oven på. Ofte ser man armeringen i betonen er tæret over eller helt forsvundet, hvorefter man kører igennem med et helt igennem trist resultat til følge.
Pas i øvrigt meget på med at kravle ned i beholderen. Mange har mistet livet på den konto som følge af iltmangel eller anden elendighed.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar, så længe der findes folk der gør det for penge, så har jeg ingen intensioner om at skulle der ned:-).

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Skrevet af ktm på 07 sep 2013 09:07
Jo da, hvordan skulle det ellers kunne komme ud af ajlebeholderen?


Tjah....

Min septictank i sommerhuset havde da bare et rør øverst, hvor vandet løb over i sivebrønden - bundfaldet blev/bliver så tømt ud en gang om året.

Nu har jeg fået lagt et par sivedræn ud i klitten fra tanken, da den gamle sivebrønd ikke trak særligt godt længere. Det fungerer perfekt

Har aldrig haft en pumpe i den.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Naarrhh, EISOE, så kender du ikke rigtig meningen med en ajlebeholder!

Den er oprindelig bygget til at samle ajle, altså husdyrepis, til udbringning på marken med en ajlespreder, på samme måde som man i dag udbringer gylle som gødning til planterne. Gylle er et blandingsprodukt af lort og pis, men da man ikke længere separerede de faste bestanddele, lorten, fra det flydende, pisset, blev ajlebeholderne overflødige og for små og gyllebeholdere tog over. Derfor er der ikke afløb fra en ajlebeholder og det er mere end forbudt at have det, ej heller hvis der ikke længere tilføres ajle/pis.

Du ved, det er lorten som sætter lagkagen på bordet. 

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er jo så rigtigt

Er bare en bybo med et sommerhus med septictank.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 07 sep 2013 11:24
Det er jo så rigtigt

Er bare en bybo med et sommerhus med septictank.

Således beriget med unyttig viden, kan vi gå over til at nyde det gode vejr!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ved ikke om du har fundet svar på det du spurgte til om. 

Men dykpumpens formål er at fjerne overskydende vand fra tank evt ud i sivedræn hvorfra det pumpes op fra septiktank dvs al overskydende husholdningsvand. 

Ved de gamle beton algebeholder som opsamling for gylle i gammel tid. På de alle gårde smed man en død kat ned i aljebeholderen som kunne nedbryde gyllen til lidt renere gylle.  Mange sim er kravlet ned i en Tom algebeholder har mistet livet. Der findes ikke ilt dernede. Brandfolk med iltmasker kan også komme i klemme dernede den gas der findes dernede kræver særligt dykkerudstyr da i beholderen også findes ammoniak som går ind i tøj.  Idag bruger man hjemmeværnet til at sprænge disse beholder så en gravemaskine kan komme til og grave den fri og fylde resten op med murbrokker. Så den er total ubrugelig.  

Ang. Dykpumpen har den to formål. Den ene er at fjerne overskydende gylle og urent vand som evt er blevet ledt ud på marken hvor gylle og ammoniak er fortyndet og gør landbruget egnet til afgrøder. I henhold til spildevandsbekendtgærelsen må man ikke længere bruge den metode mere. Brug profesionelle hjælp til at få den tømt og fjernet. Hvis den ikke tømmes eller i forvejen er Tom skal den omgående destrueres enten at fylde den op med murbrokker og andet byggeaffald. Hvis man vil bevare den beton flade.  

Så ja dykpumpen har et formål og en mening og skal vedligeholdes indtil den kan nedbrydes. 

Mon ikke trådstarter har fået løst hans problem - tråden er over 5 år gammel.


Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis