Hævning af kabelbakke på loftet

I forbindelse med at loftet skal isoleres skal en langsgående kabelbakke hæves, så samlinger ikke ligger under isoleringen. Den nuværende kabelkanal er af træ. Min elektriker siger, at der ikke er nogle krav til den nye kabelkanal. Kan det virkelig passe? (Det er mig selv som indkøber alle materialer)

Mvh.,
Chr.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kablerne må gerne ligge løst på loftet, både over og under isoleringen.

Hvis du vil hæve kablerne, er de så lange nok?
Skrevet af je__ns på 07 sep 2013 07:54
Kablerne må gerne ligge løst på loftet, både over og under isoleringen.

Hvis du vil hæve kablerne, er de så lange nok?
Er det ikke sådan mere, at de skal fastgøres evt. i kanal hvis det er over isoleringen, mens de under isoleringen må ligge løst?

Hvis det var mig ville jeg trække samlingerne op og placere på en plade(oven på den ny isolering). og bare lade de andre kabler ligge under.

Mvh. daniel

Nogle kabler skal trækkes om, fordi de er for korte. Et rigtig møgarbejde. Kablerne er alle enkeltledere og de må vi ikke ligge løst. Det er kun dem med samlinger jeg hæver.

Mvh.
Chr.
Nu er det ikke sådan at det er en klemliste og ikke en kabelbakke du har på dit loft ? - hvori der er løse ledninger - og dig og din elektrikker snakker forbi hinanden?

Klemliste se: http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/ledningsfarver.php#aeldre_inst_stof
På nuværende tidspunkt løber alle kablerne (enkeltledere) fra eltavlen (i rør) til en huslang trækabelbakke på loftet, hvorfra enkeltledere løber ud til kontakter og udtag. I denne bakke er der en del samlinger i samlemuffer.
Annonce

Så er det en klemliste og ikke en kabelbakke/kabelkanal. Denne må du som du selv er indepå ikke bare skjule, pga. samlinger og afgreninger.

Nutidens kabelkanal, er ikke beregnet til at have løse samling og løse ledninger i... Alle samlinger skal være i en dåse... og installationer med løse ledninger skal være i rør, helt ind i hver dåse, hvor samlingerne/forgreninger fortages.

Rør og dåser kan så godt være i en kabel/installationskanal - men kan også bare fastgøres til spær og andet træværk.

Har du haft din elinstallatør ude og se på opgaven - ellers kunne det jo være en ide... alt efter hvordan din installation er lavet - kan det være at det er nemmere helt at droppe løsningen med klemlisten/kabelkanal fremfor at hæve den - og så forlænge rør og ledninger til dåser som placers på dit loft...

Men for at svare på din første spørgsmål:


Skrevet af cwix på 06 sep 2013 20:53  Min elektriker siger, at der ikke er nogle krav til den nye kabelkanal. Kan det virkelig passe?
Mvh.,
Chr.
Dette er jeg uenig i - alm. kabelkanaler er ikke beregnet til at have løseledninger/samling - hvorfor at du ikke kan lave en "1 til 1" udskiftning i dit tilfælde.
Tak for input. Elektrikeren er forresten ikke installatør, men fra et gluvfirma, men er uddannet elektriker. Han henter så en installatør når han er færdig, der godkender arbejdet. Sidst skulle der lige et par rettelser til.
Chr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis