Bedste materiale til at modstå salt

Hej

Jeg er i færd med at færdiggøre en stald til mine geder. Taget bliver belagt med muslingeskaller i et 20 cm tykt lag ovenpå bl.a. en grundmursplade mm.
Nederst på taget har jeg et solidt "bræt" (50  x 400 mm), som skal fungere forhindre skallerne i at glide ned. Dette bræt vil jeg gerne beskytte mest muligt, så jeg tænker at montere en metal-liste på det, så det eneste fugt det får, er det slagregn, det rammet det.
Jeg gætter på at skallerne indeholder en del salt stadig, selvom de har ligget i en dynge udendørs i et årstid nu.
Jeg regner med at køre hen til den nærmeste skrothandler og finde en plade, som jeg så klipper nogle 10cm brede strimler af med en metalsaks. Spørgsmålet er bare om min metalkant skal være lavet af zink, rustfri stål eller noget helt andet for at have den bedste modstand mod salt.
Plast vil jeg helst undgå :-)

(billedet er fra sidste sommer...)

På forhånd tak

Ejnar
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Syrefast rustfast stål er meget bestandigt over for salt, men det er besværligt at arbejde med,  men jeg tror nu ikke at skallerne indeholder salt i en mængde der vil give problemer. (prøv at slikke på en af skallerne)

Jeg ville prøve med en sternkapsel i aluminium, det er nemt og koster ikke alverden.
(jeg har lige købt sternkapsel i XL kr. 14,30 med moms pr meter)
Hej Jens

Tak for svaret. Jeg har nu været på skrotpladsen og har hentet 20 kg 1 og 2mm aluplade for 300kr. Det kan klippes til rigtigt mange meter strimler, som jeg så kan bøje efter behov. Tror det bliver helt ok. Maler det sort efterfølgende, så der ikke er noget, der skinner på huset :-)
Og du har nok ret i at skallerne ikke har så meget salt på sig mere. Hvis de har, så forsvinder det nok hurtigt i regnen, når de bliver spredt ud på taget af huset.
Ja, et par regnskyller så er det væk.

Og sværtes de over med tjære, så holder de rigtigt mange år frem.
Er det skallerne du anbefaler at sværte med tjære? Det har jeg ikke hørt om før, men kunne måske godt se en ide i det for at gøre dem klistrede, de så måske ikke flytter sig så meget.... Kunne jo spraye dem med opvarmet trætjære....
Jeg tror nu de bliver liggende uanset. Har haft dyngen i et år nu, og der er ikke en eneste skal, der er blæst væk fra dyngen. Så jeg tror jeg undlader tjæren i første omgang. Brædderne derimod får trætjære og linolie. Alt de kan drikke :-)
Mon ikke det er alukanterne, der skal have tjære.
Kan du holde gederne væk fra tager, ellers æder og hærger de vel skallerne
Annonce
Jo, er selvfølgelig alukanterne jeg mente.
Godt :-) - det giver også lige lidt mere mening :-)
Og gederne kommer ikke på taget. Der er 2,5 meter til tagfoden, og så højt kan de trods alt ikke hoppe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også