Hvordan fjerner man pudsede vægge?

Vi er ved at købe et hus som i stuen har vægge der er pudset i brun/beige nuancer, vi vil bare have alm. glatte hvide vægge.

Hvordan fjerner vi det puds fra væggene på den mest effektive måde? Skal det slibes eller skrabes af?

Og hvad bør vi sætte på væggen? Folk snakker om filt, hvad er fordelen ved det frem for alm tapet?
Vi er ved at købe et hus som i stuen har vægge der... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke på det kan lade sig gøre for 2 mand på 1 weekend, uanset hvor tidligt de står op.. Der er jo også en del tørretid på puds inden man kan sætte filt op..

Jeg tror at jeg ville gøre som S. fabrin og "kun" fjerne det løse puds og eller oprette lunker og fjerne ujævnheder..

Der er jo også en del kontakter og afbrydere at tage hensyn til. Hvis I fjerne alt puds så skal I jo sørge for at ramme den samme tykkelse igen, da kontakternes rammer ikke længere ville kunne flugte med muren.

Fodlister og gerigter skal ned for at kunne komme til at lave et ordentligt stykke arbejde.. 

Mvh Mærsk

Jeg er ret enig med de øvrige - 2 mand på en weekend ?? In your dreams

Det er et større projekt du vil til at begive dig ud i - så jeg er helt enig med Fabrin - væk med det løse puds og reparere - spartle og så beklædning af den art du beslutter dig for.

Du kan " banke " dig frem til hvor pudsen sidder løst - det kan du sagtens høre hvis det lyder hult når du banker. Og lad nu være med at banke for hårdt så du også banker den fastsiddende puds løs .

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
I kan ikke nå det på en weekend, men måske 2 weekender....
hvis vi lader puds sidde og lægger filt over - har det så nogen betydning at sælgerne er storrygere? Altså vil der sidde lugt i det puds, som tænger igennem filt og maling?

Skal man bare banke på pudsen med fingrene? Og hvad hvis der er noget der lyder hult, hvordan fjerner man det. hakker man bare en mejsel i og ser hvor meget der falder af?
Mærsk: Skal man også have fodlister og dørkarme af hvis man blot vælger at sætte filt op og male?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af esbenvb på 06 sep 2013 01:12
hvis vi lader puds sidde og lægger filt over - har det så nogen betydning at sælgerne er storrygere? Altså vil der sidde lugt i det puds, som tænger igennem filt og maling?

Skal man bare banke på pudsen med fingrene? Og hvad hvis der er noget der lyder hult, hvordan fjerner man det. hakker man bare en mejsel i og ser hvor meget der falder af?

Du starter med at vaske væggene ned med et grundrensemiddel. Dernæst tager du en skruetrækker og banker med enden af skaftet på pudsen, du kan så tydelig høre om pudsen sidder løs. Der hvor pudsen er løs banker du den ned med en murerhammer, hvis du har sådan en ellers bare en hammer og mejsel. De steder hvor du har banket pudsen ned pudser du op igen, og når det er tørt, er du klar til spartling, maling, tapet, filt eller, hvad du måtte ønske.
Hvis pudsen skal være hård meget hurtig, blander du en smule gips i, men så er der ikke tid til ølpauser, så er det bare derudaf. Det er et fif jeg har fået af en murer.
Skal man også have fodlister og dørkarme af hvis man blot vælger at sætte filt op og male? Dørkarmen er det træ, som selve døren hænger i.
Det er ikke nødvendigt at fjerne fodlister og dørgerichter (indfatninger) for at male og tapetsere. Men du kan skrue afbrydere og stikkontakter løse inden du overfladebehandler dine vægge, det gør det lidt nemmere.

fase
Og hvis pudsreperationer udføres med gipspuds, frem for mørtel, kan det ret hurtigt males igen.
Er jeg den eneste, som sidder og tænker at det ikke er pudsen, spørger ønsker at fjerne? Esben siger, han kan skrabe det af med en spartel. Det lyder ikke som puds. Snarere en sandmaling eller lignende som er malet på en dårlig bund.

Hvor tykke er de stykker skaller af? Nogle få mm eller er det cm?
Det kan godt være det er sandmaling - skallerne er måske max 1 mm tykke...

Det er sådan en porøs overflade som giver støv på fingerne når man kradser i den, jeg kender ikke så meget til det, troede bare det hed puds, men ja det ser ikke ud til at være samme slags de ydre murstens-mure er beklædt med

Hvis det er sandmaling som du siger, er det så nemmere at fjerne, eller sætter man stadig filt oven på?
Pudslag er normalt over 10 mm tykke. Det er derfor der bliver snakket om hammer og mejsel, borehamre osv. for at fjerne det.

Start med at finde ud af, hvad der er under "struktur" laget. Er det f.eks. tapet, så er det jo let at rive ned ved at fjerne tapetet.

Ellers vil jeg mene at fremgangsmåden er at fjerne så meget løst som muligt med en spartel, som du er inde på. Måske vil lidt vand hjælpe med at løsne det? Herefter en fuld spartling af væggene (rullespartel vil være oplagt, da det er meget let at arbejde med i tynde lag), slibning, forankringsgrunder. Herefter kan der sættes filt op, eller der kan males direkte på spartlen.

Men start som sagt med at finde ud af, hvad der er under dit 1 mm tykke lag og meld tilbage. Så er jeg sikker på, der er nogen som kan hjælpe med den præcise fremgangsmåde.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også