Tilslutning af pilleovn til centralvarmeanlæg

Jeg har fået opstillet en pilleovn, der skal tilsluttes centralvarmeanlægget. Ovnen har indbygget cirkulationspumpe og (lille) lukket ekspansionsbeholder.

Jeg regner med at tilslutte den således, at jeg via 3/4" rør fører fremløb til den eksisterende fremløb-kreds på loftet. Ligeledes med returløbet. 

Lige over loftet (på loftrummet) vil jeg sætte en 18 L lukket ekspansionsbeholder i et T-stykke på fremløbet.

Det gamle salamanderfyr bliver nedtaget og rørene afblændet. Samtidig bliver den åbne ekspansion og overløbet fjernet. Det bliver således udelukkende pilleovnen der driver "skidtet".

Findes der nogen, der kan sige mig, om ovenstående er en gangbar løsning?

Pilleovnen er en Ecoteck hr-100.
Jeg har fået opstillet en pilleovn, der skal... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu har du godt nok indkøbt pilleovn.
Men at du bliver foreslået og anbefalet en salamanderkedel til en pillebrænder er noget af en tanketorsk. Salamanderkedlen er voldsomt uøkonomisk at fyre med i forhold til moderne kedler.

Har du personlig erfaring med det?

Til at opvarme 300 m2 middelgodt isoleret bolig + grundopvarmning af et værksted på 112 m2 bruger jeg 10 tons træpiller, ca 20-22.000 kr. årligt.
Det har jeg ikke hørt endsige set nogle kan gøre ret meget billigere.
Det er med en gammel Salamander med bundrist og så en 12 år gammel TB-mini.
Jeg har så tilføjet en røgvender og forhindrer pillebrænderen i at pausefyre, men styrer varmen over pilletilførslen, så den brænder kontinuerligt med en kedeltemperatur på 60-70 grader.
Ved de få tiltag satte jeg forbruget ned fra 16 til 10 tons. Så det kan lade sig gøre at fyre økonomisk i en Salamander. Yderligere skal man ikke skifte kedel for hvert 8-10 år som min nabo gør med sin pladejernskedel, der er et vældig fint, økonomisk og moderne anlæg. Det skal da også tages med i billedet, hvis man skal indregne 5-8.000 kr. eller mere til afskrivning årligt.
Jeg gav 500 kr. for Salamanderen og 10.000 kr. for TBen for 12-14 år siden. Det er mere overskueligt for mig.

Jeg har mit anlæg stående i bryggers/bagindgang, hvorved vi udnytter al "spildvarmen" til alm opvarmning. Huset er altid dejlig tørt som følge af det naturlige luftskifte som fyret betinger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af dreamer81 på 12 sep 2013 15:41 
Tak for svaret. 
Nu kan man sige at pilleovnen er indkøbt... så er der måske nok ikke så meget at gøre... det skulle da lige være at sælge den igen med et lille tab for så at brandsikre det rum salamanderen står i. 

Hvor stort skal et fyrrum være? Kan man i teorien bare bygge en "kasse" rundt om kedlen af to lag gips og så smække en branddør i og så har man et "mikro fyrrum" ?? Selvfølgelig med den rigtige afstand til vægge?


Hele humlen er jo netop, at der ikke kan bygges et fyrrum rundt om kedlen og at det derfor er hele bryggerset der skal indrettes til at opfylde kravene - Og at røgrørene er for tæt på en dør - Og at der er temmelig mange døre i rummet - at der intet afløb er i rummet osv. osv.
Skorstensfejeren foreslog, at vi indrettede værelset bag bryggerset som fyrrum, da skorstenen er en del af væggen både i bryggers og værelse. Vi er bare ikke interesserede i at inddrage den ældste datters værelse. Det vil give langt større gener, end en smule støv fra en pilleovn i stuen ;-) ....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også