Yanmar 2qm15g soder sort

HJÆLP!
Her en gammel yanmar som soder endel sort ved start og ved fuld gas.
Den starte og køre enlig som en drøm uden nogen problemer men det er jo ikke så kønt at starte med ar smide en pøl sort snask!, hvor skal jeg starte med at fejl søge?? Er det dysserne eller trykpumpen? Sys nemlig ikke jeg vil splitte det hele ad hvis der sider en her, der lige kan komme med et fif

Jeg har prøvet med noget rens bell add. I disselen Og fuld skrald for at sen om den kunne rense lidt ud i den men uden held!

Er der nogen form for justering på sådan en motor? For det må jo være formeget dissel der er problemet når det sort røg

Håber der vil komme lidt indput og ider til problemet

Mvh Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så usædvanligt at motorer ryger, ved opstart.
Ryger den meget ved fuld gas, efter længere tids sejlads, får den rigelig med diesel.

Men er det meget, skal du nok have efterset dine dyser, og evt. have justeret din højtrykspumpe.
Hvis du selv kan afmontere dine dyser, kan du få dem testet på et diselværksted.
Var det mig, ville jeg starte med at få kontrolleret dyserne, og se om det er her der er problemer.

Hvis du har luftfilter, er det så rent, og er udluftningen til motorrummet i orden.

Bruger den olie (motorolie)?
Efter lidt sejlads og varm motor er det ikke katastrofalt med røg, men det kan ses ved høje omdrejninger i normalt tempo er der ikke problem sys jeg,
Det er værst ved kold start at man kan se en pøl af sort i vandet, og i en marina er folk ikke synderlig stolte af en som mig....

Den bruger lidt olie ja?????
Det lyder jo som en lettere slidt motor, som udover lidt røg køre perfekt, der er slet ikke unormalt, prøv at kikke på de andre både i havnen når de starter op.
Sort røg er uforbrændt diesel. Hvis det var motorolie, ville røgen være mere blå.

Som Jens skriver, kan den store synder være dine dysser. Er de meget slidte vil de dryppe mere end de forstøver. Dråberne når ikke at forbrænde. Især ved kold motor og ved hårdt arbejde (mange omdrejninger)

På lang sigt kan en dysse der drypper "brænde hul" i stemplet.

En dieselmotor kan også ryge hvis kompressionen er dårlig. Dvs alm slid.

Endelig kan den ose hvis sprøjtetidspunktet er rykket. Men du har jo ikke pillet ved højtrykspumpen, så det burde kunne udelukkes.

Men også som Jens skriver, så start med luftfilter og brændstoffilter.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Bare lige et input.

Min nabo har samme motor. Den gør præcis det samme. Ved opstart soder den og der ligger lidt sort snask i vandet bagefter fra udstødningen. Her efter kører den super. Ved høj gas giver den "lidt" (som i, man kan se det) røg men det vil sådan en motor altid gøre.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hvis du har en skrue monteret, med en for stor stigning i forhold til skibets vægt/vandmodstand, kan det også bevirke den soder. Motoren skal rotere rimeligt "ubesværet" når du stimer og ikke sejtrække.

Hvis du vil "kigge" på pumpe, vil jeg stærkt tilråde du får en erfaren diselmand til at gøre det, da indsprøjtningstidspunktet skal genindstilles efter demontering. Hvis det står forkert kan du resikere motoren ødelægges efter få timers drift. Bare et godt råd.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis