rep med glasfiber

Hej gruppe.
Jeg har ikke tidliger arbejtet med glasfiber så jeg trænger til lidt input. Kender intet til dette.
Har 3 protjekter hvor jeg skal bruge dette.
1: er hvor der tidligere har siddet en log i skottet ud til er et hul som skal lukkes. Kan jeg lukke hullet ved at skær nogle glasfiber måtter ud og lime det med polyester, og opbygge lag til tykelsen af den øvrig glasfiber.

2: skal have ny dørk i salongen. Denne vil jeg lave af teack træ som jeg fuger, lagt oven på østens x-finer.
Men skal have lagt dette på et fundament.
Til dette har jeg tænkt at lave strøerne af østns-x finerplader og skære dem efter bunden og ligge glasfiber og poliester om så de ikke suger vand. Eller dur dette ikke.

3: Dette er i den alvorlige afdeling, da dette er mit dæk. Kan mærke at det har sluppet ca 3 steder kan også høre forskeld når jeg banker på dette. Men det knase ikke.
Her er jeg i tvivl om det overhovedet er noget jeg selv bør lave eller det er en bådbygger der bør ind over. Men dette er dyrt.
Det er en båd med sandwich ved ikke om det er balsatræ. Det er en commander 31 fra 72.
Har hørt at nogle bore huller og sprøjter poliester ind i og ligger noget vægt på området. Ved ikke om dette vil holde.

Har også læst at nogle skære dækket op og fjerner sandwitch en og putter xfiner der er skåre med revner i for letter at kunne forme det til dækket. Og hvordan de har støbt ved jeg ikke.
Nogle der kan give mig et link så jeg kan læse om dette.
Eller skal det gribes helt anderledes an.
Mvh brandorff
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
til nr.2 ville jeg ikke bruge polyester og træ, glasfiber har den dumme egenskab at det ikke er vandtæt.
I stedet for finer ville jeg bruge Polyuretanplade ( kan købes i biltema til ingen penge ) og beklæde med epoxy og rovingvæv.
Husk at der hvor glasfiber og epoxy mødes skal der være slebet ned til fiber.

Dækket kan du prøve at bore nogle huller gennem det øverste lag fiber og lad det tørre ud, derefter sprøjter du en tynd epoxy ind i hullerne og lader hærde. Virker det ikke må du igang med den store rundsav og skifte kernematerialet, ville nok vælge Divinycell.
Gør det nede fra så dækket ikke bliver en lappeløsning. Den med at sprøjte epoxy ind brugte jeg for 8 år siden og det holder endnu.

Den første ( den med hullet ) sæt en plade bag i, beklædt med husholdningsfilm (binder polyester ikke på ) og så er det bare at fylde op med fiber og polyester,
er det muligt så lav siderne af hullet lidt koniske. Husk at det er svært at få en pæn overflade i fiber så stop lidt under niveau og så noget spartel.

Vh
Hej
Vedr. dækket har jeg som mellon også beskriver gjort det med epoxy på et fordæk der var meget blødt. Resultatet var nærmest forbløffende! dækket blev helt stift. Jeg gjorde det at jeg både borede huller oppe fra og nede fra. De nederste huller tapede jeg en almindelig støvsuger på som i første omgang sammen med lidt varme hjalp med at sikre at der ikke var vand i skummet, der ud over lod jeg støvsugeren kører mens jeg injekserede epoxyen dvs. det blev suget ind i skummet PAS PÅ IKKE AT SUGE DET NED I STØVSUGEREN!!

Dyrman
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg takker for svarene.
Er i dag gået i gang med hulerne.
Det er ikke så svært at arbejde i glasfiber.
Kan I øvrigt anbefale dig dette link på youtube, jeg selv har fået en masse ud af.

Vel nok den side, der bedst har forklaret de grundlæggende forskelle mellem polyester og epoxy, samt forskellige former for reperationer.

http://www.youtube.com/user/boatwor...ture=watch 
Hej brandorff

Jeg vil gerne give dig nogle bud på hvordan du kan lave dine tre projekter. For overskuelighedens skyld opdeler jeg det i tre forskellige posts, jeg håber du bære over med mig.

Hullet efter loggen kan du relativt let lukke med glasfiber. Det første du skal gøre er og slibe kanterne på huldet, så du skærper kanterne. Det er vigtigt og gøre kanterne skrå, så den glasfiber du ligger i huldet har en flade og binde på ellers risikerer du at der opstår revner. Du skal slibe kanterne så skrå så at de falder med forholdet 1:10, dvs. hvis skottet er 5mm tykt skal de skrå kanter være 50mm brede. Samtidig skal du sikre dig at huldet får en form så det er let og klippe glasfibermåtterne til, så gør du det lettere for dig selv.
Når hullet er slebet til tager du en krydsfiner eller masonit plade og setter på bagsiden af skottet, så du får en fast baggrund og ligge glasfiberen på. For ikke og komme til og lime bagpladen fast kan du eventuelt beklæde pladen med husholdningsfilm. Det er billig og epoxy og polyester kan ikke binde på det, så du er sikker på og kunne skille det ad igen når du er færdig.
Når bagpladen er på plads er du klar til og ligge de første lag glasfiber. Klip alt glasfiber ud på forhånd så det er klar inden du starter. De første stykker du ligger i skal være de mindste og skal kun lige dække det inderste af huldet og kun lige rører kanten af huldet hele vejen rundt. størrelsen på glasfiberstykkerne øges gradvist så de passer til huldet du har slebet.
Før du ligger det første lag pensler du hele huldet med polyester eller epoxy (alt efter hvad du vælger og bruge), dette gør du for og binde eventuelt støv som du ikke har fået fjernet. Nu ligger du det første lag glasfiber og du tilføre mere lim så det gennemvædes. Glasfiber bliver transparent når det er gennemvædet så du er ikke i tvivl. Næste lag ligges vådt i vådt og du trykker det nye lag fast med en pensel eller andet så det opsuger overskydende lim fra det foregående lag. Efter behov tilføre du mere lim med en pensel eller andet. På denne måde sikre du dig at fiberprocenten bliver så høj som muligt, man skal huske på at det er glasfiberen der giver styrken og ikke limen. Derfor er det vigtigt og bruge så lidt lim som muligt, men glasfiberen skal dog være gennemvædet.
Du ligger så mange lag så huldet er fyldt op, på nær de sidste 0,5mm. Når limen er hærdet kan du slibe overfladen så den bliver glat og pæn og du slutter af med et par lag spartel. Bruger du polyester til reparationen kan du slutte af med et lag gelcoatspartel i nogenlunde samme farve som den øvrige gelcoat.
Jeg håber det giver dig en ide om hvordan du kan lukke huldet, det er ikke noget svært projekt, men der er lidt arbejde i og få en flot finish.

MVH Mads

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nye bundstokke
Her er jeg enig med mellon, der er stor riciko for at træet i dine bundstokke vil rådne med tiden så man kan med fordel tænke i og udnytte materialer der ikke rådner. De fleste ældre både har bundstokke af træ og glasfiber, men fælles for den er også at træet i de fleste tilfælde er rådnet væk eller i dårlig stand.
Jeg vil i stil med mellon anbefale dig og lave nye bundstokke i skum og efterfølgende beklæde dem med glasfiber. Du skal regne med og ligge minst 5mm glasfiber på for og opnå den fornødne stivhed.
Bruger du Polyuretanplade skal du bruge epoxy, hvor der ikke er organiske opløsningsmidler i. Alternativt hvis du gerne vil bruge polyester skal du bruge PVC skum fremstilles af f.eks. Airex eller divinycell. Det er dog en langt dyrere skumtype, men det er let og arbejde med og resultatet bliver godt.

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Delaminering i dækker
Her han der være sket to ting. Dels kan det "bare" være det øverste lag glasfiberen der har sluppet kærnematerialet. Dette kan ske hvis dækket bliver udsat for høj punktbelastning. Man kunne forestille sig at der er tabt et anker eller en spealerstage ned på dækket, som har slået glasfiberen løs fra kærnematerialet.
Den anden mulighed der er og som nok desværre også er den mest sandsynlige er at der er trængt vand ind i dækket. Og dømme ud fra alderen på båden er der stor sandsynlighed for at der er brugt balsatræ i sandwich konstruktionen. Der er en rigtig god måde og lave det på, men desværre trænger der ofte lidt vand ind ved dægsgennemførslerne.
Der er som også beskrevet tidligere i denne tråd to måder og angribe dette, 1. bore huldre og sprøjte en tyndflydende epoxy ind, 2. skære dækket op fjern alt beskadiget kærnemateriale og lig glasfiber på igen.
Der er fordele og ulemper ved bække fremgangsmåder.
Metoden hvor du bore huller og sprøjter epoxy ind er god fordi de fleste kan udføre denne reparation og få et nogenlunde resultat ud af det. Det er også lettere og skjule reparationen fordi hullerne i dækket ikke skal være ret store. Ulempen ved denne fremgangsmåde er at du stadig vil have vådt og råddent balsatræ inde i dækket og det vil med stor sandsynlighed rådne videre.

Alternativet skære du dækket op og fjerner alt skadet balsa, ligge nyt i og glasfiber oven på. Med denne metode har du helt styr på hvordan dækket har det og at der er styr på hvad der bliver puttet i det. Ulempen er at det er et noget større arbejde og du vil altid kunne se det på oversiden med mindre du ligger trademaster eller andet på dækket.
Jeg vil helst ikke gøre mig til dommer over hvilken metode du skal vælge. Det er meget en temperament sag, men du kunne starte med og undersøge om der er balsa i dækket og om der er vådt og råddent inden du beslutter dig for en fremgangsmåde. Det kan du gøre ved og bore et mindre huld og besigtige kærnen.
MVH Mads


Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også