Bådvarmer

Jeg er helt blank vedr. diesel-bådvarmer. Er der nogle der har gode eller dårlige erfaring med de forskellige fabrikater, det er jo en dyr fornøjelser, så jeg skulle gerne vælge noget der er holdbart, jo enklere jo bedre. På forhånd tak, Per Dybro Nordship 29

Selvbygger af båd og bolig

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Per

Jeg har selv installeret en Webasto Airtop 3900 marine varmer i min Bayliner 2855. Den har nu kørt i to sæsoner uden problemer overhovedet, og den kan varme båden op til 25 grader på 20 minutter. Jeg har udblæsning i pantry, sovekabine, toilet og et op til styrepladsen under kalechen.
Den bruger meget lidt diesel og støjer ikke.
VH Henrik

Mvh

Henrik Enevoldsen
Jeg har også selv en Webasto 3900 varmer, fra 2006. Har kørt upåklageligt (men ikke meget i år!). God kvalitet i materialer mv. Konkurrenten fra Eberspächer er sikkert lige så god, jeg valgte den fra, idet forhandleren (Kjøller) ikke vil sælge den uden en i min båd nyttesløs rustfri indbygningskasse. Men har man brug for en sådan, så er Eberspächer sikkert det rigtige valg.
Husk støjdæmpning af "alting" (brændstofpumpe, indsugning, udblæsning af varmluft og udstødning), så kan varmeren være næsten lydløs.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Tak også til Hans-Henrik

Selvbygger af båd og bolig

Jeg kan se på FDMs hjemmeside at en del ejere af Eberspacher bl.a beklager sig over gennem tærring mm. efter kun 6 år.
Har bådeje mon samme problem?
mvh Per Dybro

Selvbygger af båd og bolig

Annonce
Det tror jeg er rigtigt.. Det ene mærke duer ikke særligt godt i en båd, kunne bare ikke lige huske hvilke mærke.

Noget der er vigtigt med de fyr, er at de skal startes og varmes igennem jævnligt. I biler ser man ofte at de ikke kan starter om efteråret fordi de ikke har været tændt i 6 måneder.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Per Dybro på 04 sep 2013 15:47
Jeg kan se på FDMs hjemmeside at en del ejere af Eberspacher bl.a beklager sig over gennem tærring mm. efter kun 6 år.
Har bådeje mon samme problem?
mvh Per Dybro
Hej
Starter lige med at pointere at jeg IKKE har aktier eller andet i Eberspächer !!!
De problemer der beskrives af FDM er på vandopvarmene bilvarmere og mange af disse problemer er forårsaget af at bilejerne ikke bruger frostvæske (eller den korrekte) i deres kølesystem ! eller at varmeren ikke er tilstrækkelig beskyttet mod opsprøjt m.m (undervogns behandling) og i øvrigt er Webasto bilvarmere fremstillet af samme type aluminium !  -  men det var varmere til BILER !!
Nu til bådvarmere
det der er interessant er - strømforbrug - brændstofforbrug - ydelse - og pris og flere af disse ting hænger jo en del sammen !
Eberspächer varmere kan jo købes mange andre steder end hos Kjøller og uden div. rustfri kasser m.m.
jeg har monteret varmere på biler og i både i snart 40 år og har derfor en del erfaringer inden for dette ! og min erfaring er at der IKKE er den store forskel Weebasto/Eberspächer men det ene eller det andet firma fremstiller varmere i størrelser som det andet firma ikke har så derfor benytter vi begge fabrikater sådan lidt i flæng - begge fabrikater bør startes ca. en gang om måneden og køre et kvarters tid for at være sikker på at motorer og pumper ikke sætter sig, og det gælder både på biler og i både !
Det var en lang historie - hvis nogen vil vide mere/have flere oplysninger er alle velkommen til at spørge her eller med en personlig besked
Hilsner Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg takker for dit svar som går et spadestik dybere.
mvh Per Dybro

ELEKTROMEKANIKEREN

Selvbygger af båd og bolig

Har selv en webasto DBW2010 i min båd som virker uden problemer.
Dette er en vandvarmer, som kører i min båd med radiatorer. Har også tilsluttet den til varmvandsbeholder og den varmer den op på ingen tid. Fordelen er at man ikke behøver landstrøm til at have varm vand. (Og dette sker på ingen tid).
Har en dobbelt system så man også kan forvarme motor med den, eller vende dette om så motoren kan varme båden eller lave varmt vand.
Hej
ret stor varmer med stort strømforbrug ( Varmer & Vandpumpe ) god konstruktion , men det kræver stort batterikapasitet på forbrugsbatteri uden landstrøm.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis