Plankebord - hjælp inden jeg lægger snittet

Hej lds'er

Jeg skal igang med et større plankebordsprojekt af et par gamle planker. Jeg er kommet i tvivl om den bedste måde at skære planterne op imod hinanden for at bordet vil tage sig bedst ud rent æstetisk

Den ene mulighed er et lige snit, hvoraf der så vil komme mest spild og ca 75 cm bredt bord. Billede med den lyserøde streg.

Alternativ 2 er at skære en snit som passer til kanten på den ene planke - altså et buet snit.

Obs. Planterne kommer til at lægge med ca 0,5 cm luft imellem plankerne, da de sikkert vil vride og det vil lim ikke kunne klare.

Hvad vil være det rigtige at gøre?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Jeg ville nok vælge dette.
Jeg havde også givet den det lige snit :-)
Hæld da kæft en flot bordplade du linker til Kent A...! - men 10.000 - synes det er lidt vildt, er planker virkelig så dyre??
Hvor har du dine fra, Dan?
Jeg google det bare.

http://www.lundeborgtrae.dk/index.php/plankeborde-klar-til-salg/

Men 10.000kr er da mange penge.

Men det er lige som en sofabord lavet af fire brugte europaller med glasplade kan koste 5.000kr.
Jeg har også bladret google igennem og et par designer sider og ja. Der er 95 % af bordene med lige snit. Men jeg ville da lige høre om andre havde andre erfaringer.

Jeg har arvet 5 planker af min far. De står vel i ca 5-700 stk købt på dba og 2 planker er oplyst fra Lundborgtræ til ca 4000 så ja de er peberet.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Jeg syntes godt du kan lave det buede snit, som du lægger op til på billede 2, ud fra den betragtning at kanterne ikke er lige, og derfor vil det være "anderledes" med en "samling" som er buet.

Selvfølgelig kan der argumenteres for det praktiske i at have en ret linie, men rette linier er kedelige 

Hvad har du tænkt dig som ben mm ? fortæl fortæl, vi vil se flere billeder

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Enig rette linjer er mere praktiske men også kedelige. Der var jo heller ikke nogen som sagde det skulle være nemt

Jeg er meget i tvivl mht benene. Jeg synes der er mange grimme løsninger, men pt hælder jeg til skråtstillede ben. En mulighed og så en løsning med stålfødder se de to vedhæftede.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Alternativt noget alle dette.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


De skråt stillede se da godt ud, men jeg ville måske vælge en mere "rå" løsning, når pladen også er rå. ala det sidste forslag du linkede til 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja der er lidt jeg kan tænke over.

Tror I jeg kan lave snittet med en rundssav? Altså "tvinge" saven i en kurvet linje eller bør jeg gøre det med en stiksav?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis